Volvo trimmer med Polestar

Full fres med full gass. Nå skal Volvo selge ferdigtrimmet.

Hørt om Polestar? Hvis ikke, så har du helt sikkert hørt om Tommy Rustad. Han kjører STCC-serien for Polestar i en Volvo C30, og det er nettopp dette Polestar Performance i stor grad jobber med. I tillegg lager de oppgraderinger for ettermarkedet til først og fremst Volvo. Nå har dette gått så langt som til å bli et samarbeide hvor Volvo har bedt Polestar om å lage en pakke som de tilbyr som en modell i sitt eget sortiment.

LES OGSÅ:

Sjekk Polestars villeste C30

Originalutstyr

Volvo ønsker nemlig å tilby kundene det lille ekstra, og en oppgraderingspakke fra svenske Polestar er derfor utviklet og produsert på oppdrag fra Volvo. Du kan i utgangspunktet få både C30, S60, V60 og XC60 i en Polestar versjon, og vi har prøvekjørt de fleste.

Når du kjøper en utstyrsversjon som dette av Volvo så opprettholdes selvfølgelig alle garantier. Pakkene tilbys først og fremst sammen med den eksisterende pakken R-Design. Deretter kan du legge til Polestar-pakken.

R-Design viderefører tradisjonen fra de tidligere R-modellene, der Volvo selv laget de heftigste utgavene.
R-Design viderefører tradisjonen fra de tidligere R-modellene, der Volvo selv laget de heftigste utgavene. Vis mer

Prøvekjørt: Nye S60

Prøvekjørt: Nye V60

For de dyre

En Polestarversjon lages ut fra enten T5-motoren i C30, eller T6 og D5 i S- og V60. Naturlig nok er dette de største motorene, uavhengig av om du velger diesel eller bensin.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Se de forskjellige utgavene av Polestar og R-Design:

R-Design viderefører tradisjonen fra de tidligere R-modellene, der Volvo selv laget de heftigste utgavene.
BMW-M-RIVAL? Her er et tidlig eksemplar av en Volvo V60 med motorisering fra Polestar. Som 100 prosent eiere av motorsport-spesialisten vil Volvo kunne gå lenger i å nærme seg sine tyske rivaler. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK

Det er først og fremst dreiemomentet ved lavere turtall som skiller en ordinær T6 og en T6 Polestar. Volvo selv har ikke fremlagt noen tall på hva de ekstra kreftene gjør i ytelse, men vi målte 0-100 km/t til å skille med 0,27 sekunder. Det stemmer bra, får vi vite av representanter fra Polestar. De opererer selv med ca. 0,3 sekunder.

Spørsmålet er om du syns det er verdt pengene for å få disse 0,3 sekundene ekstra i gevinst.

R'en lever i beste velgående

Kjøp utstyr, ikke krefter

Volvo trimmer med Polestar

Akselerasjonen gir først og fremst resultater ved endret effekt, mer enn forskjell i det lavere turtallsregisteret hvor dreiemomentet gjør seg gjeldende. Ved lavere turtall er det en merkbar forskjell i kraften ut av svingene og tilsvarende dynamiske øvelser, mens akselerasjonen rett og slett ikke er merkbart bedret.

Det kan dessverre virke som om opplegget med Polestar er laget mest for det svenske markedet, hvor prisforskjellen blir marginal. I Norge anbefaler vi heller å legge pengene i mer utstyr, enn mer krefter.

T5 og T6-modellene har med sine 300 hk et bra drag fra før, om de ikke skal økes til 329 hk for nær ingen ekstra effekt. Pakken som Volvo kaller R-Design er det derimot lite å klage på. Der vil jeg nesten heller si løp og kjøp. Det er med andre ord aldri så galt at det ikke er godt for noe.

Volvos heftigste?

Pakke på pakke

I utgangspunktet har den norske importøren valgt ikke å gjøre de store aktivitetene rundt Polestar. Den moderate effektøkningen, og endringene i ytelse, er for små i forhold til den prisen som oppgraderingen ender på. Du må først velge R-Design-pakken, for så å oppgradere til Polestar. Da ryker du på ca. 50-60.000 kroner.

Og når vi vet hva dette resulterer i med tanke på ytelser, så har vi full forståelse for importørens valg. Dette skaffes kun på bestilling til spesielt interesserte.