Maksimalt 180 km/t

Volvo struper toppfarten på bilene sine

Vil sette fokus på farene ved å kjøre fort.

NULLVISJON: Volvo har som visjon at ingen skal omkomme i en ny Volvo fra neste år av. Foto: Jamieson Pothecary
NULLVISJON: Volvo har som visjon at ingen skal omkomme i en ny Volvo fra neste år av. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Den svenske bilprodusenten Volvo Cars har i dag sendt ut en pressemelding der de annonserer at de reduserer toppfarten på alle sine biler til 180 kilometer i timen. Dette skal være for å «sende et tydelig signal om hvor farlig høy fart kan være i veitrafikken».

Derfor har selskapet besluttet å redusere toppfarten på alle sine biler til 180 kmt fra 2020.

Volvo Cars, som i dag eies av kinesiske Geely, har bygd opp et image gjennom mange tiår som en bilprodusent som prioriterer sikkerhet.

Nullvisjon

For å befeste denne posisjonen, proklamerte de for noen år siden den såkalte nullvisjonen, som sier at ingen skal omkomme eller bli hardt skadet i en ny Volvo fra 2020.

Det er utvilsomt en av de mest ambisiøse sikkerhetsvisjonene i bilindustrien, men Volvo erkjenner samtidig at teknologi alene ikke vil bidra til å nå nullvisjonen. Det er altså derfor de nå utvider fokuset til å også inkludere bilførers adferd.

VIL HINDRE ULYKKER: Volvos toppsjef, Håkan Samuelsson. Foto: Volvo
VIL HINDRE ULYKKER: Volvos toppsjef, Håkan Samuelsson. Foto: Volvo Vis mer

Ikke bare fart

Volvo har ifølge dagens pressemelding identifisert to andre barrierer som står i veien for selskapets nullvisjon. Den første av disse er kjøring i ruspåvirket tilstand. Dette er ulovlig i de fleste deler av verden, men fremdeles er det en av hovedårsakene til skader og dødsulykker i trafikken.

Den andre barrieren er distraksjon og forstyrrelser. Bilførere blir distrahert av mobiltelefoner og andre ting som gjør at de ikke har full fokus på bilkjøringen. Dette er også en viktig årsak til trafikkulykker og på mange måter like farlig som kjøring i ruspåvirket tilstand.

– Volvo er en leder innen sikkerhet. Det har vi alltid vært og det skal vi alltid være. Vår forskning viser oss hva som bør adresseres for å sikre at ingen blir drept eller alvorlig skadet i våre biler. Vi vet at å redusere toppfarten som tiltak ikke alene er nok, men det er verdt å gjøre det, om det bare redder ett liv, sier Håkan Samuelsson, president and CEO i Volvo Cars.

Ønsker å starte en diskusjon

I tillegg til å redusere bilenes toppfart utforsker Volvo også hvordan en kombinasjon av en intelligent fartskontroll og virtuell inngjerdingsteknologi (geofencing) kan redusere bilers fart automatisk i områder som rundt skoler og sykehus i fremtiden.

– Vi ønsker å starte en diskusjon om hvorvidt bilprodusenter har rett, eller til og med en plikt, til å installere teknologi i biler, som gjør at bilens fører endrer adferd. Dette gjør vi for å kunne håndtere utfordringer knyttet til kjøring i for høy fart, kjøring i ruspåvirket tilstand eller kjøring mens man er distrahert. Vi har ikke et klart svar på dette spørsmålet, men vi mener Volvo burde vise lederskap i denne diskusjonen og være en pionér, sier Samuelsson i pressemeldingen fra selskapet.

Utfordringen med kjøring i veldig høy fart, er ifølge Volvo at over en viss hastighet er ikke sikkerhetsteknologi i biler, og smart utformet infrastruktur, lenger nok til å forhindre skader og dødsulykker i trafikken. Det er derfor det er fartsgrenser i de fleste vestlige land. Likevel er råkjøring vanlig og en av de viktigste årsakene til dødelige trafikkulykker, påpeker bilprodusenten.