UTE: Volvo V60 var en av favorittene til å bli Car of the Year i Europa, men røyk ut allerede da finalistene ble plukket ut. Foto: Volvo
UTE: Volvo V60 var en av favorittene til å bli Car of the Year i Europa, men røyk ut allerede da finalistene ble plukket ut. Foto: VolvoVis mer

Car of the Year (COTY) Europa

Volvo strøket fra finale-lista

Volvo og populære norske elbiler er ute av Car of the Year-konkurransen. Sju kandidater står igjen.

Etter at kinesiske Geely tok over Volvo og startet satsning på en helt ny flåte har pila stort sett pekt oppover for svenskene. Og spesielt det siste året har vært helt sensasjonelt.

Ikke bare hadde de to kandidater da World Car of the Year (WCOTY) skulle kåres i april i fjor, men de stakk også av med førstepremien. Men så var det en helt annen Volvo-modell som vant førstepremien i European Car of the Year (ECOTY).

Trippel favoritt i Norge

Og som om Europa- og verdensherredømme ikke var nok, måtte selvfølgelig Volvo stikke av med enda en verdens beste bil-tittel, i november. Og vi har ennå ikke ramset opp alle prisene Volvo har vunnet i vår hjemlige Årets bil-kåring her i Norge:

Og for to måneder siden kom altså nyheten om at Volvo var nominert til ECOTY igjen, med S60/V60 (sedan- og stasjonsvogn-utgave), etter at juryen hadde samlet seg for testkjøring ved Sagen i Danmark.

- Overraskende

Men: Nå har har 42 biler blitt til sju - og allerede har Volvo-en blitt strøket fra lista. Det sammen med Norges mest solgte bil, elektriske Nissan Leaf.

- Det overrasker meg veldig mye, sier Norges jurymedlem Rune Korsvoll til Dinside.

Han jobber også som motorjournalist og biltester for Dinside.

- Nissan Leaf var en av bilene jeg hadde på lista over biler jeg ville ha til finalen, blant annet fordi den er Norges mest solgte bil og at den gir kjøperne mye bil for pengene. Det kan selvfølgelig ha noe å gjøre med at forgjengeren allerede ble kåret til Årets Bil i Europa i 2011, sier Korsvoll.

- At Volvo ikke gikk til finalen er også overraskende. Det er i hvert fall et antiklimaks siden Volvo XC40 ble kåret til Årets Bil i Europa 2018.

Fransk dominans

Igjen står Renault-konsernets Porsche-killer Alpine A110, PSAs SUV Citroën C5 Aircross og Peugeot 508, Ford Focus, Kia Ceed, Mercedes-Benz A-klasse og Årets bil i Norge 2019, Jaguar I-Pace.

Med andre ord er det hele tre franske biler, én amerikaner, én sørkoreaner, én tysker og én brite i COTY-finalen. Sistnevnte, Jaguar I-Pace, er dessuten finalens eneste elbil-alibi.-

- Hvilke biler får dine stemmer i finalen?

- Foreløpig har jeg ikke plukket ut mine favoritter. Det gjenstår fortsatt en del testing før min endelige liste er klar. Det blir imidlertid naturlig å se i retning av en elektrisk bil, slik markedet er i Norge for øyeblikket, sier Rune Korsvoll og understreker at norske forhold er noe han legger spesielt vekt på, når han skal avgi sine COTY-stemmer.

- Det betyr at min favoritt blant annet også må mestre barske vinterforhold for å komme i betraktning, legger han til.

TROR ELBILER: Norges COTY-representant Rune Korsvoll tror Årets bil i Norge, elbilen Jaguar I-Pace, har gode muligheter i den europeiske konkurransen.
TROR ELBILER: Norges COTY-representant Rune Korsvoll tror Årets bil i Norge, elbilen Jaguar I-Pace, har gode muligheter i den europeiske konkurransen. Vis mer

- Hvilke sjanser tror du Årets bil i Norge har til å vinne ECOTY?

- Jeg tror at Jaguar I-Pace har en mulighet. Til og med tyske journalister har trykket den til sitt bryst og kåret den til Årets Bil i Tyskland, foran modeller fra Audi, BMW og Mercedes.

Vinneren av ECOTY 2019 blir avslørt på motormessa i Geneve, 4 mars neste år.