Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Volvo S80 (2002)

Vil du kjøre ”ambassadebil” for en billig penge? Da har vi bilen for deg. Høy sikkerhet, tidløst design og masse komfort er stikkordene her.

Med toppmodellen S80 markerte Volvo virkelig bruddet med bakhjulstrekk som til da fortsatt hadde vært gjeldende standard for toppmodellene S90/V90. Designet tok en helt ny retning som skulle bli gjeldende for flere modeller og fokuset på sikkerhet var ytterligere forsterket, noe senere rapporter også stadfester.

LES OGSÅ:

Sportsimaget til BMW eller statussymbolet til Mercedes klarte den aldri å true, men det var heller en komfortabel storbil til litt mindre penger. Sedaner på denne størrelsen har generelt solgt lite i Norge og det samme var gjeldende for S80, som i hovedsak her i landet nok solgte til godt voksne. Motorutvalget var rikelig, spesielt av de femsylindrete bensinutgavene.

2-liter med høyt og lavt trykk, 2,4- og en 2,5-liter. Turbo var godt utbredt. Selv toppmodellen T6, med 2,8-liter (senere 2,9-liter) og V6 hadde det. Diesel fikk du med 2,5-, 2,4- og 2,4 D5-motor. I 2004 fikk S80 en liten facelift før ny modell tok over to år etter. Bilen har gitt oss et eksklusivt inntrykk helt siden første lansering, noe som reflekteres av den utstrakte bruken av S80 som ambassade- og regjeringskjøretøy.

Foto: Autofil Vis mer

Dette er en staselig doning som til tross for et mer konservativt design tåler tidens tann bedre enn de fleste konkurrenter. Om vi forsøker å legge bort faktumet at testbilen er kjørt mindre og koster mer enn 607’en, er det liten tvil om at dette virker som en langt bedre sammensatt bil. Ingen varsellamper lyser og automatkassen skifter stadig silkemykt.

Dieselmotoren er sterk nok til å henge med det meste også av dagens biler. Styrefølelsen er som vi husker den ikke særlig presis. Men kjørefølelsen er vektet mot det komfortable.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Plassen virker overdådig også her. Bagasjerommet er 440 liter stort. Setene er svært gode, du sitter veldig bra. ”Treverket” er ikke alles favoritt heller her, men vi har sett verre. Utstyrsnivået matcher ikke for eksempel Peugeot 607, men får godkjent med blant annet telefon, sportsseter, multifunksjonsratt og el-nedfellbare nakkestøtter bak.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
På mange måter har S80 holdt seg svært godt i våre øyne. Designet heller litt mot den trygge siden, men den eldes med stil.

531 400 kroner var nybilprisen for vår bil med automatkasse. Med litt utstyr kostet den nok enda litt mer som ny i 2002. Rundt 120 biler av denne generasjonen finnes på finn.no og du får dem fra 60 000. Km-standen er da på taxi-nivå. For 100–120 000 kroner er mye bra.

Bensinbilene er spreke og rimelige. Det kan gjerne lønne seg å heller kjøpe det fremfor diesel. Det bør du regne ut!

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Volvo S80 (2002)

Elegant cruiser med høy sikkerhet

Upresis styring