Volvo S70, V70 og C70: Mer slagvolum og dyrere

De gamle sliterne på to og 2,5-liters slagvolum skal vekk, og blir erstattet av en femsylindret motor med 2,4-liters slagvolum.

De nye motorene får begge fem sylindre med fire ventiler per sylinder, men selv om motorene rent teknisk er like blir ytelsen på de to motorene forskjellig. For motorene vil yte enten 140 eller 170 hestekrefter. I følge Volvo skal de nye motorene gi høyere dreiemoment ved lavere turtall samtidig som de skal være støye mindre enn motorene som nå erstattes. Lavere forbuk og utslipp skal være en annen fordel skal vi tro den svenske bilprodusenten.

I forbindelse med introduksjonen av de nye motorene lanserer Volvo en ny fem-trinns automatkasse.

WHIPS ble de sikrere

Volvo V70, S70 og C70 blir i tillegg utstyrt med WHIPS (Whiplash Protection System), som vi kjenner fra S80. Systemet skal redusere risikoen for nakkeslegnsskader ved påkjørsel bakfra. Større sidekollisjonsputer blir også standard på alle C70 modellene.

Prismessig vil V70, S70 og C70 bli noe dyrere, og spesielt merkbart blir det når to-literen erstattes av 2.4-literen. Økt slagvolum betyr økt avgift til staten. Hvor mye prisene øker er likevel ikke klart fra importøren, Volvo Norge AS.