Volvo S60R på Imola

Banekjøring sliter på utstyret, men akkurat som i racing finnes det både dekk og reservedeler i massevis. S60R fungerte likevel som en drøm på banen takket være avansert understell.

Volvo S60R på Imola
Volvo S60R på Imola
Volvo S60R på Imola
Volvo S60R på Imola
Volvo S60R på Imola


Vi har testet Volvo S60R på den svingete og trange Imola-banen i Italia. Dette er banen som krevde livet til Ayrton Senna 1. mai 1994 og det skal kjøres Formel 1 her igjen 18-20 april i år. Det er med andre ord en brutal bane Volvo har valgt til denne testkjøringen.

Spennende knapper

Volvo S60R ligner ved første øyekast veldig på en vanlig S60, men S60R har litt annen grill, store felger, en liten vinge på bagasjeluken og 18-tommers felger. I interiøret er det lite nytt, instrumentene er blå og en spesiell R-farge er tilgjengelig. Nytt er også knappene i midtkonsollen som betjener inntillingene til demperne. I tillegg til den heftige motoren selvfølgelig, er dette det som er mest spennende med bilen. Volvo har utviklet dette sammen med Öhlins Racing og det virker fortreffelig. På landeveien kan du velge innstillingen ”comfort” og du har en myk og behagelig bil som egner seg til daglige gjøremål. I ”sport” blir den bare litt hardere for å hindre krenging i svingene. I ”advanced” forvandles bilen til en banebil. Dempingen blir knallhard for å maksimere kontakten med bakken og denne innstillingen anbefales kun på veldig flatt underlag. Du har også bedre gassrespons i denne innstillingen.

Motoren er ny og baseres på 2,5-literen som sitter i XC90 der den yter 210 hestekrefter. Herfra var det bare å hente frem 90 hestekrefter til. Dette har skjedd blant annet ved hjelp av variable ventiltider, ny turbo av merket KKK, to ladeluftkjølere, nye stempler og forsterkede råder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Banekjøring

Med 300 hestekrefter, 400 newtonmeter og sterk iver tok vi fatt på Imola-banen. Motoren i Volvoen jobber godt takket være at du har maksimalt dreiemoment helt fra 1.950 til 5.250 omdreininger. Vi forsøker å bruke dreiemomentet og merker at det fungerer bra. Bilen sitter som klistret i bakken og de skrå bukmusklene og nakkemusklene får skikkelig kjørt seg. I svingene sitter det skikkelig og gjør du ingen tabber, går det på skinner. Gasslysten tok i perioder kontroll over hjernens lyst til å sette grenser, noe som resulterte i veldig sene innbremsinger. Panikken kom tett etterfulgt av førerfeil. Vi opplevde både understyring og kast med baken, men her har også Volvo utstyrt S60R med noe smart. Elektronisk stabilitetsprogram er vanlig i denne klassen, men her kan det deaktiviseres i to nivåer. Det første nivået tillater mer overstyring og er egentlig forholdsvis passende hvis du vil bli holdt litt i ørene. Vi kjørte med denne innstillingen på banen og ble ikke hemmet i det hele tatt. Snarere tvert imot reddet den oss fra en garantert snurring. Hvis du vil koble systemet helt ut trykker du fem ganger på DSTC-knappen. Da er du helt på egen hånd med fordelene og ulempene det medfører.

Slitasje

Det er skremmende hvor mye banekjøring sliter på dekk og bremser. Vi kjørte med Pirelli P Zero Rosso i dimensjonen 235/40-18. Dette skal være dekk som er både sportslige og komfortable. Dekkene var helt strøkne når vi startet og etter en formiddag på banen var de veldig flisete i kantene, mer eller mindre klare for utskifting. Det samme gjelder bremsene. Kraftige Brembo-bremser holder lenge til gatekjøring, men tålte kun tre runder på banen. På den siste runden var effekten kraftig redusert selv om bilen har 330 millimeter ventilerte skiver både foran og bak. Etter langstrekken måtte vi ved en anledning velge grusfellen siden det var umulig å får redusert farten inn mot første sving.

R

Volvo startet sin R-historie med den gule 850 T-5R i 1995. Elsket av sjåfører og hatet av forsikringsselskaper. 850 R kom året etter og i 1997 kom S70R og V70R. Disse holdt koken helt frem til V70, slik vi kjenner den i dag, kom på begynnelsen av år 2000. Nå, altså tre år inn i livet til V70, kommer både S60R og V70R. Begge disse bilene får en ny femsylindret turbomotor med 300 hestekrefter. Modellen med den nye 6-trinns manuelle girkassen har også 400 newtonmeter, mens modellen med automatgir blir avspist med 350. Vi har ikke kjørt bilen med automat, men av akselerasjonstallene ser vi at ytelsene synker dramatisk. 0 til 100 kilometer i timen stiger fra 5,7 sekunder på S60R med manuelt gir til 7,5 sekunder med automat.

Store bilder finner du her.
Her finner du mer om priser og konkurrenter.