Volvo og Subaru frem, VW og Ford tilbake

I 2003 rullet mer enn 4.200 nye biler ut fra de norske Volvo-forhandlerne, en fremgang på nesten 800 biler sammenlignet med 2002. Også for Subaru var 2003 et gullår - salget økte med mer enn 700 biler.

Publisert
Sist oppdatert
Volvo og Subaru frem, VW og Ford tilbake

Volvo og Subaru frem, VW og Ford tilbake

  1. Hele listen


Disse kunststykkene klarte Volvo- og Subaru-forhandlerne til tross for at det totale personbilsalget i 2003 kun økte med 1.200 biler sammenlignet med 2002. Totalsalget endte på snaue 90.000 biler, noe som betyr at Volvo oppnådde en markedsandel på 4,7 prosent, en økning på 0,8 prosentpoeng (22,7 prosent) sammenlignet med 2002. Dermed rykket Volvo opp på syvendeplass på listen over Norges mest solgte bilmerker - på bekostning av Nissan, som rykket ned på åttendeplass.

Solberg-effekt hos Subaru

Subaru har åpenbart nytt godt av Solberg-effekten og økte salget fra 1.603 biler i 2002 til 2.322 biler i 2003. Dermed kan også Subaru-importøren loggføre en økning på 0,8 prosentpoeng (44,9 prosent), noe som innebærer at merket rykker opp fra 20. til 18. plass på bestselger-listen.

Ny Toyota-seier

Toyota Avensis.
Toyota Avensis. Vis mer


Selv om Volvo og Subaru gjorde det best, var ikke de to merkene alene om å gjøre det godt i 2003. Selv om Toyota opplevde en liten tilbakegang i 2003-salget, klarte merket nok en gang å bli Norges soleklart bestselgende bilmerke. Med et salg på nesten 14.000 biler og en markedsandel på 15,5 prosent, selger Toyota faktisk like godt som BMW, Subaru, Suzuki, Saab, Kia, Land Rover, Seat, Fiat, Daewoo, Daihatsu, Mini, Chrysler, Alfa Romeo og Rover - til sammen.

Tilbakegang for Volkswagen

Volkswagen beholder sin klare andreplass fra 2002, men hadde relativt sett et ganske dårlig år. Salget sank fra 11.374 biler i 2002 til 9.981 biler i 2002, en tilbakegang på 1,7 prosentpoeng (12,2 prosent). Dermed er veien ned til Peugeot og tredjeplassen blitt langt mindre enn det den var i 2002.

Fransk suksess-historie

Peugeot 307
Peugeot 307 Vis mer


Peugeot økte nemlig sitt salg fra 6.907 biler i 2002 til 7.587 biler i 2003, en fremgang på 0,6 prosentpoeng (9,8 prosent). Dermed har ikke bare Peugeot minket avstanden opp til Volkswagen. Samtidig er avstanden ned til Opel og Ford blitt enda større. For å sette Peugeots suksess-historie i perspektiv, kan det nevnes at merket i 1998 lå på en 11. plass.

Ford ned på femte, Opel opp på fjerde

Det er ikke bare Peugeots fremgang som har sørget for å øke avstanden ned til Ford. Fords tilbakegang har like mye å si. Ford hadde nemlig et dårlig år i 2003 og fikk kun solgt 5.834 biler - mot 6.496 biler i 2002. Dermed rykker Ford ned til en femteplass på listen, den dårligste plasseringen merket har hatt siden 1998.

Den som dyttet Ford ned på listen var Opel, som takket være en bitte liten fremgang i salget kunne innta fjerdeplassen.

Mitsubishi og Mazda opp

Mazda 6
Mazda 6 Vis mer


Også de japanske merkene Mazda, Mitsubishi og Suzuki må nevnes. Disse økte sine markedsandeler med henholdsvis 0,7, 0,6 og 0,5 prosentpoeng. Mazda rykket dermed opp fra en 18. til en 13. plass, mens Mitsubishi rykket opp fra 15. til 12. plass. Suzukis befinner seg fortsatt på en 19. plass, hakk i hæl på Subaru.

Japanske biler: 34 prosent

Det er altså flere japanske merker enn Toyota som gjør det godt her i landet. Likevel er det ingen av dem som overhodet kan måle seg med Toyota. Toyota (15,5 prosent) selger nemlig nesten like godt som alle de andre japanske merkene til sammen (Nissan, Mitsubishi, Mazda, Honda, Subaru, Suzuki og Daihatsu) (18,4 prosent). Totalt har japanerne, inkludert Toyota, en markedsandel på snaue 34 prosent i det norske markedet.

Tyske biler: 35 prosent

BMW 520i
BMW 520i Vis mer


Dermed er tyskerne fortsatt mest populære her i landet. Til sammen har Volkswagen, Opel, Ford, Audi, Mercedes-Benz og BMW en markedsandel på drøye 35 prosent.

Franske biler: 15 prosent

De franske bilene har en samlet markedsandel på drøye 15 prosent og kan dermed ikke måle seg med verken tyskere eller japanere. Men med tanke på at den franske bilfloraen kun består av tre merker - Peugeot (8,4), Renault (3,5) og Citroën (3,2) - er franskmennenes posisjon likevel imponerende.

Sverige og Korea

De to svenske merkene, Volvo (4,7) og Saab (2,4) har en markedsandel på 7,1 prosent, mens koreanerne - Hyundai (2,8), Kia (0,6), Daewoo (0,3), har en samlet andel på 3,7 prosent.

Full oversikt får du her.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)



Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer