Volvo med varsel til og fra sykkelhjelm

Bil og sykkelhjelm som kommuniserer med hverandre skal redde liv.

<b>FREDELIG SAMEKSISTENS:</b> Det er bare å innse det: Å sykle i byen er livsfarlig. Men Volvo jobber for med tid og stunder å gjøre det tryggere. Foto: VOLVO
FREDELIG SAMEKSISTENS: Det er bare å innse det: Å sykle i byen er livsfarlig. Men Volvo jobber for med tid og stunder å gjøre det tryggere. Foto: VOLVOVis mer

Volvo Cars er ikke den eneste bilprodusenten som satser tungt på sikkerhet, men de er utvilsomt den som har det høyest opp blant faktorene som bygger deres merkevare-image.

Visjonen deres er at fra 2020 skal ingen bli drept eller alvorlig skadet i en ny Volvomodell. Fra samme år skal en Volvo som klarer å kjøre helt av seg selv være tilgjengelig.

Beskytte syklistene

Også myke trafikanter er gjenstand for forskning og utvikling hos den svenske bilprodusenten og etter å ha introdusert systemet som hindrer sammenstøt med fotgjengere, ble dette utvidet til også å gjelde syklister i 2013. Når disse systemene blir tilstrekkelig utbredt, vil de ifølge Volvo kunne unngå millioner av kollisjoner.

For mange dør

Nå er det igjen syklister som er i fokus, da dette er myke trafikanter som er svært utsatt - særlig i byområdene. Volvo viser til studier som viser at annenhver syklist som omkommer i trafikkulykker i Europa, dør som følge av sammenstøt med bil. I 2014 omkom 12 syklister i trafikkulykker i Norge, mens langt flere ble skadet.

Nylig kunne vi fortelle at Jaguar og Land Rover også tenker i disse baner - men med ganske annerledes virkemidler enn det Volvo utvikler her.

Les også: BMW introduserer den fremsynte bilen.

VIA SKYEN: Via en mobil-app kobler hjelmen til skyen - som igjen er koblet til Volvos varslingssystem. Foto: VOLVO
VIA SKYEN: Via en mobil-app kobler hjelmen til skyen - som igjen er koblet til Volvos varslingssystem. Foto: VOLVO Vis mer


Avansert elektronikk

Her snakker vi nemlig om et system som vil bli utfyllende i forhold til det Pedestrian and Cyclist Detection System som allerede eksisterer. Det ble demonstrert på International CES (Consumer Electronics Show), i Las Vegas tidligere denne måneden.

OPPDAGER SYKLISTER: Allerede i dag har Volvo et system for å hindre kollisjon med syklister - det heter Pedestrian and Cyclist Detection. Foto: VOLVO
OPPDAGER SYKLISTER: Allerede i dag har Volvo et system for å hindre kollisjon med syklister - det heter Pedestrian and Cyclist Detection. Foto: VOLVO Vis mer


Det er et samarbeid mellom Volvo Cars, elektronikk-kjempen Ericsson og produsenten av sports- og fritidsutstyr POC.

Snakker med hjelmen

Teknologien består av en prototype på bil og hjelm som er koblet til hverandre via toveis kommunikasjon. Disse gir såkalt nærhets-varsling til både syklist og bilist for derved å unngå kollisjon. Volvo insisterer på at det er første gang noe utvikler et slikt system.

I praksis handler dette om at posisjonen til syklisten deles med bilens informasjonssystem via nettskyen, mens bilens posisjon kommuniseres til syklisten via hjelmen. Målet er altså helt å eliminere dødvinkel-problemet via en nettsky-basert sikkerhetsløsning.

Les også: Slik eliminerer denne bilprodusenten dødvinklene fullstendig.

Mer detaljer om systemet har vi ikke per i dag, men vi regner med å få høre mer om den nye etappen mot Volvoen som ikke kan kollidere i overskuelig fremtid.

Slik skal systemet virke: