TESTET: Dinside har kjørt Volvo XC40 i Spania. Foto: Fred Magne Skillebæk
TESTET: Dinside har kjørt Volvo XC40 i Spania. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Test: Volvo XC40

Volvo med full pakke

Firehjulsdrift. Bensin eller diesel. Manuell eller automat. Volvo tilbyr alt i sin nye XC40, og vi har testet den.

Volvo XC40 er en kompakt SUV, med en lengde på 443 centimeter. De første kundebilene ankommer landet allerede i februar. Til å begynne med vil den bli å få med kraftige bensin- og dieselmotorer - og firehjulsdrift som standard.

Det er ikke lenge siden Volvo XC40 ble lansert.

Med en bakkeklaring på hele 21,1 centimeter, og evne til å trekke 2,1 tonn tilhenger, må denne sies å fortjene betegnelsen SUV fullt ut.

På sikt vil bilen også komme som hybrid, og med en mindre tresylindret motor. En ren elbil er også på trappene.

Alt dette takket være CMA-plattformen, som er klargjort for alle typer drivlinjer, og som har fått dedikert plass for batteriet til den rene el-versjonen. XC40 er første bil ut fra Volvo, med denne plattformen.

Velkjent design

Utvendig kan bilen fåes i singel- eller to-tonet fargevalg. Fronten er umiskjennelig etter det nye designspråket til Volvo. Og som ikke det er nok, har Volvo satt på en liten vaskelapp med det svenske flagget, stikkende ut fra undersiden av pansersprekken.

Signaturen med Tors hammer i frontlyktene er naturligvis på plass.

Det samme er de stående baklyktene, som er reist opp etter D-stolpen. Men bilen ser unektelig kraftig ut. Det skyldes blant annet den høye bakkeklaringen, og en til dels god høyde, kombinert med moderat lengde.

XC40 er rett og slett en kompakt bil, men har likevel fått godt utnyttet plass.

Det er nok ikke uten grunn at Volvo XC40 er én av sju gjenværende kandidater til å bli Årets bil i Europa, samt at den sammen med XC60 er i konkurransen om å bli Årets bil i verden.

VELKJENT: Volvo XC40 skiller seg ikke veldig fra XC90 og XC60. Foto: Fred Magne Skillebæk
VELKJENT: Volvo XC40 skiller seg ikke veldig fra XC90 og XC60. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Under panseret

Det er dieselen D4, på 190 hk, og bensinversjonen T5, som yter 247 hk, som kommer først. Begge har 2-liters slagvolum. Senere vil det komme mindre versjoner både i bensin- og dieselleiren, men disse settes ført i produksjon i uke 24. Det skjer på fabrikken i Gent i Belgia.

Heldigvis er ikke hestekrefter lenger en del av avgiftsgrunnlaget, og når oppgitt forbruk og utslipp er moderat, blir ikke de sterke bilene, som kommer til å begynne, med straffet nevneverdig av den grunn.

Volvo XV40

Motor Pakke Pris
XC40 T5 247 hk AWD (automat)Momentum560.000,-
XC40 T5 247 hk AWD (automat)R-Design603.000,-
XC40 D4 190 hk AWD (automat)Momentum510.000,-
XC40 D4 190 hk AWD (automat)R-Design553.000,-

De to versjonene som kommer først er hektet sammen med en 8-trinns automat, som eneste mulighet. Manuelt gir blir etter hvert mindre aktuelt på alle modeller, ettersom det begrenser hvilke muligheter man kan putte inn i bilene av både sikkerhetsutstyr og selvkjørende teknologi. Det vil likevel bli tilgjengelig på D3-utgaven, en dieselmotor på 150 hk som kan fås med valgfri manuell eller automat, og valgfri to- eller firehjulsdrift.

TO UTGAVER FØRST: Først kommer det én diesel- og én bensinversjon av XC40.Foto: Fred Magne Skillebæk
TO UTGAVER FØRST: Først kommer det én diesel- og én bensinversjon av XC40.
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Blir fire utstyrsgrader - etterhvert

Innvendig har Volvo lagt vekt på de samme kvalitetene som de to større modellene XC60 og XC90. Det skal være en skandinavisk tanke bak alt fra utforming til materialvalg, men det merkes naturligvis at bilen er mindre.

I midtkonsollen finner vi den samme oppreiste skjermen som i slektningene. Lenger bak er en uttagbar søppelbøtte.

Til XC40 er det også tatt frem et knippe nye materialer og fargekombinasjoner.

- Vår Momentum-utstyrgrad er den mest moteorienterte. R-Line er mer dynamisk og gir en høyere premiumfølelse, forteller Ebba Maria Thunberg.

Hun er noe så spesielt som visepresident for farger og materialer hos Volvo.

Senere kommer Base- og Inscription-utstyrsgrad. Base er så enkel at den ikke kommer til å selge i det hele tatt, mens Inscription er utgaven som historisk sett selger best i Norge.

Dedikerte lagringsplasser

Innvendig er det også lagt stor vekt på lagringsrom og dedikerte plasser til det vi oftest har med oss inn i bilen, som nøkler, mobiltelefon og kaffekopp.

Begge setene har fått lagringsbokser under setene, en krok til posene er på plass ved passasjersetet foran, ja til og med kredittkortet har fått sin egen plass.

DEDIKERTE PLASSER: Volvo XC40 har flere finurlige løsninger for oppbevaring.Foto: Fred Magne Skillebæk
DEDIKERTE PLASSER: Volvo XC40 har flere finurlige løsninger for oppbevaring.
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Volvo har nå flyttet de store høyttalerne vekk fra dørene. Istedenfor har de heller implementert en basshøyttaler i dashbordet. Dette gir plass til enda større lagringsrom i dørene. Nå skal de være i stand til å ta imot en laptop, om nødvendig. Dedikert plass for mynter og for trådløs lading av telefonen er også på plass.

I bagasjerommet finner vi et dobbelt gulv, der lemmen utgjør det doble gulvet. Den kan foldes halvveis opp, og da ser man fire kroker til plastposer og annet. Under dette doble lastegulvet er det til og med et låsbart rom, for det du ønsker å sikre ekstra godt når du ikke er i bilen.

DOBBELT GULV: Lemmen kan foldes halvveis opp. Da ser man blant annet fire kroker til plastposer og annet. Foto: Fred Magne Skillebæk
DOBBELT GULV: Lemmen kan foldes halvveis opp. Da ser man blant annet fire kroker til plastposer og annet. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Sikker som banken

XC40 har fått Volvos «semi-autonome pilot-assist-system». Det gir deg enkelte funksjoner, som blir høyaktuelle når biler blir selvkjørende. Ettersom bilen anses å være en SUV for mer urbane og lokale områder, har den også fått de siste funksjonene innen det Volvo kaller City Safety.

Det betyr blant annet 360-graders kamera og varsling for kryssende trafikk, med autobrems og andre funksjoner som skal lette hverdagen for deg som sjåfør.

Vi har prøvd systemene. Bilen kjørte nesten helt greit på egenhånd i noen sekunder, uten at vi rørte rattet. Etter en liten stund fikk vi beskjed om å holde i rattet igjen, men dette er nok til at man får en smakebit av fremtiden. For den kommer!

Som enhver annen nyutviklet bil i disse dager vil også XC40 ha full oppkobling, og mulighet for Volvo OnCall, med alarmberedskap, consierge-tjenester, og annet på plass.

Som den bør

Vi opplevde vår første tur med XC40 som en bil som leverer såpass som den bør gjøre. Selv om motorene er sterke på papiret, opplevde vi likevel ikke et overflod av krefter.

Samtidig var det nok motorlyd tilstede når bilene ble pisket litt, kanskje litt mer lyd enn vi hadde forventet og ønsket. Det gjelder imidlertid ikke bare motorlyden, for også vindstøyen ga seg rask til kjenne.

Vi kjørte både bensinutgaven T5, og dieselutgaven D4, og den ene utmerket seg ikke noe mer enn den andre på disse tingene.

T5 rullet på 20-toms hjul, mens D4 stod på 19-tom. Bilen kan fås med alt fra 17 til 21-tom, og vi mener nok at 19 passer bilen best.

INNFRIR: Men selv om motorene er sterke på papiret, opplevde ikke Dinside at det var et overflod av krefter i XC40. Foto: Fred Magne Skillebæk
INNFRIR: Men selv om motorene er sterke på papiret, opplevde ikke Dinside at det var et overflod av krefter i XC40. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Urban bil for unge folk

Med forskjellige kjøremodus kan du selv velge hvordan motorresponsen skal slå inn. Dette gir også et lite utslag på styringen, men gjør ingen ting med understellet foreløpig. Det kommer senere, i form av justerbare dempere.

Velger du R-Design får du et strammere oppsett enn på Momentum og Inscription. Da står den også på de nevnte 20-tommerne, men vi likte faktisk det mykere oppsettet på Momentum bedre, og da i kombinasjon med 19-tommerne.

XC40 er laget som en urban bil for yngre mennesker, og her har Volvo truffet godt. Den leverer godt på de viktigste punktene, og den har mer plass enn den ser ut til.

Så er spørsmålet, er den verdt over 400.000 som innsteg, og er det mange som vil betale opp mot 600.000 for en T5 bensinutgave?

Ja, antagelig mange nok til at Volvo Norge selger mer enn de 1200 bilene de har tenkt i 2018. 500 er allerede bestilt.

Volvo med full pakke

Leie eller eie?

Bilbransjen ser at det går mot elektrifiserte kjøretøyer. Disse har langt mindre behov for service og vedlikehold, noe som er synd for en bransje som tjener mesteparten av pengene nettopp på ettermarkedet.

For å knytte kundene enda tettere til seg, lanseres det derfor nye måter og forslag til hvordan du kan eie eller disponere bilen på. Volvos løsning kalles Care. XC40 er den første bilen fra merket som kan kjøpes gjennom denne ordningen.

Testresultat

Volvo XC40

Den leverer, men så koster den også.

Plassutnyttelse, premiumfølelse, lydanlegg, design

Støyer, litt i stiveste laget, litt kraftmangel

Strengt tatt kjøper du ikke bilen, men du tegner en slags leieavtale, der du betaler en månedlig avgift, der alt er inkludert, for å disponere bilen. Månedsbeløpet inkluderer kostnader som forsikring, nødvendig service, verditap, med mer.

Du må naturligvis selv stå for drivstoffet. Strengt tatt skiller ikke løsningen seg veldig fra en vanlig leasing-løsning vi kjenner fra før, men det er mer strømlinjeformet fra produsenten i kjøpsøyeblikket. I tillegg kan du få en rekke sideordnede tjenester, som varene bragt til bilen, henting av bilen når den skal på service, med mer.

Care vil også tilby en digital nøkkelløsning, slik at du enklere kan dele bilen med andre, i eller utenfor familien. Dette er en løsning tilknyttet Volvo OnCall. Med Care-programmet er det også mulig å hente ut en annen modell for en kortere periode, eksempelvis om du skal på langtur og trenger større bil.

Noen tastetrykk på en nettside, og du vet eksakt hva bilen kommer til å koste deg i måneden, og det er denne forutsigbarheten som er det gode salgsargumentet for en slik avtale, i tillegg til at du slipper å binde kapital for bilens verdi mens du eier den.

Volvo kaller det for øvrig ikke leie eller lease, men forklarer Care som en abonnementstjeneste. I dette ligger det at du etter avtalt tid, eksempelvis to år, kommer og bytter bilen i en ny, for deretter å fortsette å betale «månedsabonnementet».

T5 AWD D4 AWD
Motor:R4, 16V, turbo,R4, twin-turbo diesel
Slagvolum:1969 ccm1969 ccm
Effekt - o/min :247 hk / 5500190 hk / 4000
Dreiemoment - o/min:350 Nm / 1800 - 4800400 Nm / 1750-2500
0-100 km/t:6,5 sek.7,9 sek.
Toppfart:230 km/t210 km/t
Forbruk (NEDC):0,72 l/mil0,51 l/mil
CO2-utslipp:168 g/km135 g/km
Tankvolum:54 liter54 liter
L/B/H:443/191/165 cm443/191/165 cm
Akselavstand:270 cm270 cm
Bakkeklaring:21,1 cm21,1 cm
Dekkdimensjon:
Bagasjerom:460/1336 liter460/1336 liter
Egenvekt:1684 - 1733 kg1684 - 1733 kg
Hengervekt:750 / 2100 kg750 / 2100 kg
Pris fra kr.:560.000510.000

Fikk du forresten med deg denne saken?