Volvo med egen dieselmotor

Det er på høy tid at Volvo nå lanserer en moderne dieselmotor. Etterspørselen etter dieselmotorer er stadig økende i Europa, ikke minst i storbilsegmentet.

GJERRIG: I Volvo S60 skal den nye motoren greie seg med 0,63 liter diesel per mil ved blandet kjøring.
GJERRIG: I Volvo S60 skal den nye motoren greie seg med 0,63 liter diesel per mil ved blandet kjøring. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Ifølge Volvo utgjør dieselandelen hele 70 prosent av storbilsegmentet i mange europeiske nasjoner. Storbilene S60, V70 og S80, som for tiden kun er tilgjengelige med bensinmotorer, vil derfor etter alle solemerker selge langt bedre til høsten, da Volvo lanserer sin nye egenutviklede dieselmotor - D5.

Femsylindret

Volvo er en svoren tilhenger av femsylindrede motorer, og har også denne gangen valgt en femstemplet konstruksjon. Hver av de fem sylindrene rommer ganske nøyaktig 0,48 liter, noe som gir et samlet slagvolum på 2,4 liter.

Aluminium

Motoren, som er fremstilt i aluminium, er utrustet med fire ventiler per sylinder og mates, selvsagt, ved hjelp av et felles reservoar (Common Rail). I dag produseres det knapt dieselmotorer uten turbo, og Volvo har selvfølgelig utrustet sin motor med variabel turboturbin-geometri. Takket være den variable turbin-geometrien yter motoren respektable 340 newtonmeter mellom 1.750 og 3.000 omdreininger per minutt (o/min). Dette er gode tall, i hvert fall hvis vi sammenligner med Saabs nye treliter. Denne langt større motoren yter 350 newtonmeter fra 1.800 til 3.000 o/min.

163 hestekrefter

Effekten er det heller ikke noe å si på. Volvo-motoren yter 163 stykk ved 4.000 o/min, noe som skal holde til å trekke S60 fra 0-100 kilometer i timen på 9,5 sekunder. V70 og S80 skal klare samme øvelse på akseptable 9,8 sekunder.

Gjerrig

Volvo har ikke bare utviklet en sterk dieselmotor. I tillegg skal drivstofforbruket være svært lavt. Volvo oppgir i hvert fall et forbruk på kun 0,63 liter per mil ved blandet kjøring når motoren sitter i en S60.

EU3

340 NM: Den nye dieselmotoren har et slagvolum på 2,4 liter og skal yte 340 Nm fra 1.750 til 3.000 o/min.
340 NM: Den nye dieselmotoren har et slagvolum på 2,4 liter og skal yte 340 Nm fra 1.750 til 3.000 o/min. Vis mer

De aller fleste motorprodusenter med respekt for seg selv arbeider nå på spreng for å utvikle partikkelfiltre for sine dieselmotorer. Dette gjelder også Volvo. Den nye motoren tilfredsstiller nemlig bare EU3, som trådte i kraft i 2000. EU4, som trer i kraft allerede i 2005, forutsetter en halvering av partikkelutslippene sammenlignet med kravene i EU3. Volvo har i likhet med de andre motorprodusentene kun tre og et halvt år på seg før partikkelfiltrene må være klare.

Manuell kasse

Dieselutgavene av S60, V70 og S80 vil i første omgang leveres med en femtrinns manuell girkasse. I løpet av 2002 vil også en automatgirkasse bli tilgjengelig.

Ny firehjulstrekker

Volvo V70 AWD og Volvo Cross Country, som er basert på V70, er foreløpig de eneste firehjulstrekkerne i Volvos produktutvalg. Men hvis alt går etter planen, vil Volvo lansere en høy firehjulstrekker i løpet av 2002. Den nye dieselmotoren vil selvsagt bli å finne i denne bilen, som foreløpig figurerer under navnet ACC (Adventure Consept Car).

Senest november

Synes du det høres spennende ut med dieseldrevne stor-Volvoer? Ifølge Volvo Personbiler Norge skal S60, V70 og S80 med den nye dieselmotoren være på plass i Norge senest i november. Prisene er imidlertid ennå ikke fastsatt.

Vi tar også med at en laveffekt-versjon av den samme motoren vil bli tilgjengelig ved årsskiftet. Denne skal yte 280 newtonmeter fra 1.750 til 3.000 o/min og 130 hestekrefter.

  • Her finner du flere Volvo-nyheter
  • Her finner du våre Volvo-tester