Volvo med blå versting

S60 T-5? Bare blåbær. Volvo-konseptet PCC er bygget på S60, men er mye, mye verre.


I T-5 har Volvo brukt sin 2,3-liter, men i PCC har de satt stor turbo på 2,5-literen og hentet ut 300 hk og 400 Nm, som skal ned i asfalten via en 6-trinns girkasse og firehjulsdrift og 245/35R19-dekk. Men den mest avanserte teknikken er skjult godt, Volvo har utviklet et system de kaller FOUR-C (Continously Controlled Chassis Concept), som 500 ganger i sekundet overvåker hjulenes plassering (i fjæringsveien), dekkenes feste, rattutslag, bremsekraft og så videre, og kompenserer demperkarakteristikken på hvert hjul uavhengig.

Systemet kan settes opp etter sjåførens ønske om en sportslig eller mer komfortabel ferd langs veien, men med konseptets utseende tyder mye på at bilen blir stående med "Advanced Sport"-knappen inne mesteparten av tiden. Det er nemlig 3 innstillinger som kan velges, "Komfort", "Sport" eller "Advanced Sport".

Firehjulsdriften er levert av Haldex.

Diesel som lovet

Da vi var i Sverige under presentasjonen av S60, ble det sagt at bilen skulle få en ny dieselmotor med 2,4 liters slagvolum. Motoren er utviklet av Volvo selv, og vil snart finne veien under panseret både i S60, V70 og S80. Denne motoren utvikler 163 hk/340 Nm, og er dermed langt sterkere enn den utgående motoren (Audis gamle 2,5-liters rekkefemmer), og den er foreløpig også sterkere enn VW-gruppens 2,5-liters Tdi.

S80 vil med denne motoren akselerere fra 0 - 100 km/t på 9,9 sekunder, det er ventet tider rett under 9-tallet for S60.

Selv om Volvo har utvilklet motoren på egenhånd, kan de virkelig slå i bordet med at par skikkelige nyheter. 2,4-literen er nemlig en av de første i sitt segment som utelukkende er laget i aluminium/lettmetall, og motoren veier ikke mer enn 185 kilo. I likhet med 1,9-literen i Volvo S/V40, er også denne 2,4-literen utstyrt med Common Rail dieselinnsprøytning og 4 ventiler pr. sylinder.