<strong>FARLIG UOPPMERKSOM:</strong> Når kameraet avslører at du er farlig uoppmerksom eller i ferd med å sovne bak rattet, vil bilen varsle deg, senke farten eller stoppe. Illustrasjonsfoto: Volvo.
FARLIG UOPPMERKSOM: Når kameraet avslører at du er farlig uoppmerksom eller i ferd med å sovne bak rattet, vil bilen varsle deg, senke farten eller stoppe. Illustrasjonsfoto: Volvo. Vis mer

Hindrer uoppmerksomhet

Volvo-kamera skal overvåke deg

Nå kutter Volvo toppfarten i bilene sine, og om to år vil et kamera stoppe bilen hvis du er uoppmerksom eller ruset.

Publisert
Sist oppdatert

Kjøring i rus, samt manglende kjøreferdigheter, var medvirkende årsaker til rundt 85 av dødsulykkene på norske veier i 2018.

I tillegg er innsovning bak rattet medvirkende i 13 prosent av ulykkene.

Dette viser en rapport fra Statens Vegvesen.

Rus- og fartsulykker øker

Seksjonssjef Svein Ringen i Statens Vegvesen forteller om økning i både rus- og fartsulykker:

- I 2018 hadde vi den største andelen rus-ulykker siden vi startet vårt analysearbeid i 2005, sier Ringen.

- I tillegg var høy fart etter forholdene eller kjøring langt over fartsgrensa, en sannsynlig medvirkende årsak i 41 prosent av ulykkene. Etter flere år med klar nedgang i fartsulykkene, gikk disse opp ti prosent i 2018, fortsetter Ringen.

<strong>TIDLIG UTE:</strong> I 1959 var Volvo først ute med trepunkts sikkerhetsbelte. Oppfinner Nils Bohlin hentet inspirasjon til beltet fra Saab jagerfly. Spørsmålet er om flere følger Volvos eksempel med redusert toppfart og kameraovervåking. Foto: Volvo
TIDLIG UTE: I 1959 var Volvo først ute med trepunkts sikkerhetsbelte. Oppfinner Nils Bohlin hentet inspirasjon til beltet fra Saab jagerfly. Spørsmålet er om flere følger Volvos eksempel med redusert toppfart og kameraovervåking. Foto: Volvo Vis mer

Mål: Ingen drepte i en Volvo

Det er akkurat disse ulykkene Volvo nå tar sikte på å forhindre, som de viste igjen da de i begynnelsen av juni startet produksjonen av sine 2021-modeller:

Bilene vil blant annet ha en maksimal toppfart på 180 km/t for å hindre ulykker i høy fart.

To andre viktige fokus-områder er kjøring i rus og uoppmerksomhet bak rattet.

Volvos visjon er at ingen skal omkomme eller bli alvorlig skadet i en av deres biler. For å nå dette målet mener de at vi også må sikre at personen bak rattet oppfører seg riktig, slik at ulykker ikke oppstår. Det holder ikke bare å bygge biler som tåler kollisjon.

Kamera overvåker føreren

Derfor vil Volvo nå installere kameraer og sensorer som overvåker føreren av bilen.

Det skal sikre at sjåføren ikke er beruset og har full konsentrasjon om veien og kjøringen.

Kameraene i bilene vil hele tiden «se» førerens ansikt. Dersom kameraene oppdager tegn til at sjåføren er ruset eller uoppmerksom, og bedømmer at dette kan forårsake en alvorlig ulykke, vil bilen gripe inn.

Bilen vil først forsøke å varsle føreren. Dersom dette ikke får føreren til å reagere, vil bilen automatisk senke farten, og til slutt kjøre til siden og stoppe.

<strong>UNNGÅ ULYKKER:</strong> - Vi mener det viktigste er å unngå at ulykker oppstår. Derfor må vi sørge for at føreren er fullt konsentrert om kjøringen, sier Henrik Green, forsknings- og utviklingsansvarlig hos Volvo. Foto: Volvo
UNNGÅ ULYKKER: - Vi mener det viktigste er å unngå at ulykker oppstår. Derfor må vi sørge for at føreren er fullt konsentrert om kjøringen, sier Henrik Green, forsknings- og utviklingsansvarlig hos Volvo. Foto: Volvo Vis mer

Lukker øynene

- Når det gjelder sikkerhet, er målet vårt å unngå ulykker heller enn å redusere skadene etter at en ulykke har inntruffet, sier Henrik Green, som er ansvarlig for forskning og utvikling hos Volvo.

- Kameraene vi vil installere i bilene vil se etter oppførsel hos føreren som kan føre til ulykker med alvorlige skader eller død, sier Green.

Han forklarer at slik oppførsel kan være mangel på bruk av rattet over lengre distanser, at sjåføren har øynene lukket over lengre tid, at kjøringen er svært vinglete eller at reaksjonstiden til føreren er veldig lang.

Farlig uoppmerksomhet

Malin Ekholm er sjef for Volvos sikkerhetssenter. Hun presiserer at kamerasystemet som Volvo nå utvikler ikke kan avsløre for andre noe av det som skjer i bilen:

- Det er så mange årsaker til at føreren ikke har oppmerksomheten på rett sted under kjøring, for eksempel påvirkning av alkohol og rusmidler, trøtthet og mye mer, sier Ekholm.

ANNONSE:

Visste du at du kan refinansiere billånet ditt? Les mer her.

- Kameraene vi vil montere i bilene fra 2022, tar ikke opp noe av det som skjer i bilen. De skal bare «se» om du er oppmerksom når du kjører og gi informasjon til bilens datasystemer, forklarer Ekholm videre.

FLETTEREGLER: Det er mest effektivt om alle trafikantene bruker begge parallelle felt, følger på og fletter sammen ved et klart definert punkt. Video: Alberta Motor Association Vis mer

Egen nøkkel til «poden»

Hun peker også på et tredje sikkerhetssystem som den svenske bilprodusenten nå innfører:

En såkalt Care Key er en oransje ekstranøkkel som kan programmeres slik at toppfarten til bilen begrenses.

<strong>MAGISK NØKKEL:</strong> Med denne nøkkelen kan toppfarten på bilen programmeres mellom 50 og 180 km/t. Foto: Volvo
MAGISK NØKKEL: Med denne nøkkelen kan toppfarten på bilen programmeres mellom 50 og 180 km/t. Foto: Volvo Vis mer

Skal familiens 18-åring med ferskt førerkort låne bilen, kan «poden» utstyres med denne nøkkelen, som for eksempel er programmert til å gi bilen en maksimal toppfart på 90 km/t.

Les mer om Magic Key her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer