Nylig fikk vi innsyn i noe av det fremtidsrettede arbeidet Volvo holder på med for tiden - i det tilfellet fremtidens selvkjørende biler, der den svenske produsenten eid av kinesiske Geely satser på å ta en ledende rolle.
Må fornye seg
Vi har også nettopp testet den siste utviklingen av en av de nyeste eksisterende modellene - V60 - med en sprek bensinmotor, men vi konstaterer i testen - som publiseres førstkommende mandag - at tiden på enkelte punkter er i ferd med å gå fra dagens Volvo-generasjon. Men det har selvsagt produsenten selv innsett, og det akter de å gjøre noe med.
Det internasjonale bransjetidsskriftet Automotive News har innhentet informasjon om Volvo-fremtiden fra toppsjefen, Håkan Samuelsson.
Volvo V40 CC AWD: Nesten for tøff!
Nye motorer
Og den fremtiden er spennende, i forhold til de seneste årene dreier det seg om intet mindre enn en revolusjon. Samuelsson kan love intet mindre enn seks nye modeller de neste tre årene og bekrefter at Volvo er inne i tidenes største satsingsperiode for merket.
Revolusjonen har for så vidt allerede begynt, med introduksjonen som er underveis av den nye generasjonen motorer (under fellesbetegnelsen Drive-E), som på alle de større modellene, ovenfor V40, skal være firesylindrede blokker på to liter slagvolum enten det er diesel eller bensin som er drivstoff.
For å variere ytelsesgraden vil de utstyres med en eller flere av de følgende: Turbo, kompressor, elmotor.
Vi har testet Volvos fotgjengerradar

Ny plattform
Vi har allerede omtalt det neste av trinnene i denne utviklingen, som er den helt nye arkitekturen de kommende modellene vil være basert på. Det dreier seg om SPA - Scalable Platform Architecture - som er en modulerbar plattform med samme grunnfilosofi som Volkswagens MQB eller Peugeots EMP2.
Første modell ut basert på SPA blir den neste XC90, en bil som får premiere om kort tid, på bilmessen i Paris i oktober. Vi har allerede hatt muligheten til å vise dere hvordan interiøret i den blir - det kan du se her.
«iPad i bilen»
Det viser at Volvo ikke bare endrer radikalt på plattform- og motorstrategi, men også på førermiljø-filosofien. Ut med plundrete knapper og lite intuitiv betjening - inn med en 13-tommers berøringsskjerm som kommandosentral for bilens funksjoner.
Den bruker Volvos egne sensus grensesnitt. Men kobler du til en iPhone, kommer det opp et Apple-bilde og du kan aktivere det nye CarPlay-systemet. Funksjonen, som vi for øvrig har omtalt tidligere, ligger altså iPhonen.

S90, V90, XC80...
Deretter vil det gå slag i slag, og nye modeller vil rulles ut som skal erstatte de eksisterende. De vil være basert på den nye plattformen, med unntak av neste V40. Den kompakte Golf-konkurrenten av neste generasjon skal baseres på en egen plattform Volvo skal utvikle i samarbeid med kinesiske Geely.
Etter nevnte XC90, som vil være på markedet i første halvdel av neste år, skal det være etterfølgeren etter S80 sin tur. Den skal hete S90 og skal i likhet med den store SUV-en heve luksusnivået for merket Volvo. Det er dermed duket for at V70-erstatteren får navnet V80. Når denne kommer, er uklart, men dagens V70 begynner seriøst å bli moden for utskiftning, så det burde ikke drøye altfor lenge.
Vi regner med at det blir før 2017 i hvert fall, for da skal ifølge rapporten i Automotive News XC70-etterfølgeren komme. Den skal hete XC80. Neste ut skal bli etterfølgeren etter S60 i 2016 eller 2017. V60 vil deretter kunne skiftes ut, sannsynligvis i 2018. Samme år anser Automotive News også at XC60, som siste av dagens modeller, vil få sin helt nye SPA-erstatter.
Som tidligere nevnt: Spennende planer og omsider har vi en litt mer konkret tidslinje å forholde oss til.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.