Volvo-debut med diesel

Volvo har for første gang utviklet en dieselmotor uten hjelp fra andre. Til tross for skrall erfaring med emnet, har D5 blitt svært god.

Volvo-debut med diesel
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Volvo fant brått ut av at de aldri har laget sin egen dieselmotor. Det var jo litt uheldig siden mesteparten av konkurrentene til både S60, V70 og S80 finnes med ymse dieselmotorer av varierende størrelse.

Fem på rad

Volvo har tatt utgangspunkt i sin egen femsylindrete bensin-rekkemotor som kom sammen med 850 i 1991. Dieselvarianten er i sin helhet bygd i aluminium og sitter på tvers. Det er fire ventiler per sylinder og to overliggende kamaksler. Dieselen blir fraktet frem til sylindrene ved hjelp av felles reservoar (common rail) innsprøytning. I tillegg er det montert en Garrett turbolader med ladeluftkjøler. Effekten er 163 hestekrefter ved 4.000 omdreininger i minuttet og dreiemomentet er 340 newtonmeter fra 1.750 til 3.000 omdreininger i minuttet. Motoren veier kun 15 kilo mer enn bensinvarianten og totalvekten er 185 kilo. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,65 liter per mil, men kjørcomputeren viste i perioder mye lavere tall enn dette. Vi fikk kun anledning til å prøve varianten med manuelt gir, men ved nyttår kommer det automatgir og en laveffekt-variant av motoren med 130 hestekrefter og 280 newtonmeter.

Kjøreinntrykk fra S60

Volvo-debut med diesel

Vi har kjørt en god del S60 tidligere og kjenner av den grunn bilen godt. Volvo S60 gir et gedigent inntrykk og modellnavnet D5 rokker ikke ved det. De positive opplevelsene starter allerede når du vrir om nøkkelen. Lydbildet minner mistenkelig om bensinfemmeren og lyden blir likere etter hvert som turtallet øker. S60 er en forholdsvis sportslig bil og vi hadde tillegg 225/45-17 dekk som gjorde at den satt som limt i svingene. Dieselmotoren er på ingen måte noen sinke og den passet godt sammen med et litt sportslig oppsett. Den trekker godt helt fra 1.500 omdreininger og fra 1.750 er alle musklene i spenn. Selv når dreiemomentet begynner å dale etter 3.000 omdreininger fortsetter nåla frisk ned mot 4.000-merket. Toppfarten på S60 med denne motoren er 210 kilometer i timen og akselerasjonen fra 0-100 er 9,5 sekunder. Øvelsen 0-100 kilometer er derimot en dårlig måte og evaluere en dieselmotor på. Den må prøves.

Fotoalbum

Klikker du å denne lenken under bildet til høyre i teksten kan du se bilder fra fabrikken og av enkelte komponenter i den nye motoren. Klikk på denne lenken.