Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Volvo C70 (2001)

Er du ute etter en 2+2 coupé med god bagasjeplass? Da kan Volvo C70 være bilen for deg.

C70 kom på markedet i 1996 og er basert på 850-modellen. Litt senere kom cabriolet-utgaven som er like pen – men som flekser langt mer enn de beste konkurrentene. Todørs-coupeer med god plass til fire og bagasje er det ikke mange av. Peugeot 406 Coupé er kanskje det nærmeste vi kommer.

LES OGSÅ:

Men på veien kan det virke som om designere og ingeniører ikke har snakket sammen under utviklingen. Utseendet er sporty – det er ikke kjøreegenskapene. Styringen er dvask og fjæringen overraskende bløt. Tror du at du ratter en sportsbil, kan det fort gå rett ut i første sving. Bygget for cruising på fine veier. Lavtrykksturboen sikrer likevel 0-100 på 9,3 sekunder, og toppfart på 200 km/t. Ikke hårreisende, men greit nok.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Gode og faste seter. Dashbordet er fra tiden da Volvo fortsatt sverget til firkantede former. Men det ser solid og gedigent ut. Ergonomisk nesten perfekt. Baksetet duger for to og bagasjerommet har plass til mye feriebagasje.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
C70 ser dyr og ikke minst sportslig ut. Ja, langt mer sportslig enn det kjøreegenskapene kan leve opp til. Det skader heller ikke at Volvo-imagen nå er på høyde med de beste tyskerne. Dette er en bil for deg som har pent design høyt på ønskelista – og som synes cruising er viktigere enn aktiv svingkjøring.

Perfekt for unge par uten barn – eller eldre par som ikke lenger har barn de trenger å drasse rundt på. Men vi synes det er synd at bilen ikke helt klarer å leve opp til utseendet. Driftsutgiftmessig er dette velprøvd 850-teknikk med rimelig god og jevn kvalitet, om enn ikke helt på japansk nivå.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Volvo C70 (2001)

Nydelig design og Volvo-kvalitet.

Dvaske kjøreegenskaper, gammel teknikk