Volvo best i nakkeslengtest

En stor nakkeslengtest viser at mange bilprodusenter har mye å lære av Volvos sikkerhetsarbeid.

EFFEKTIVT SYSTEM: Ved påkjørsel bakfra sørger Volvo sitt WHIPS-system for at hele seteryggen følger kroppen bakover. Dermed reduseres presset mot rygg og hode. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Volvo V-70 er nemlig den eneste bilen som oppnår karakteren "svært bra" i en nakkesleng-test utført ADAC, Norges Automobil-Forbunds tyske søsterorganisasjon. Det gode resultatet skriver seg fra Volvo sitt unike system WHIPS (Whiplash Protection System).

Ved påkjørsel bakfra sørger WHIPS for at hele seteryggen beveger seg bakover sammen med kroppen, noe som reduserer presset mot rygg og hode. WHIPS ble introdusert i sammenheng med lanseringen av Volvo S80 i 1998, og er i dag standardutstyr i alle Volvo-modeller.

ADAC nakkeslengtest
PlassModellAkt. hod.Karakter
1Volvo V70WHIPSSvært bra
2Ford MondeoJaBra
3Saab 9-5JaBra
4Ford FocusJaBra
5Nissan AlmeraJaBra
6VW GolfNeiBra
7Opel AstraJaTilfredsstillende
8BMW 3-serieNeiTilfredsstillende
9Renault MéganeNeiTilfredsstillende
10Fiat BravaNeiTilstrekkelig
11Mercedes A-klasseNeiTilstrekkelig


* Akt. hod. = Aktiv hodestøtte

Vanskelig å bekjempe

De fleste bilfabrikanter hevder de tar nakkesleng-problematikken på alvor, og det er ingen tvil om at nyvinninger som automatiske beltestrammere og kollisjonsputer har bidratt til å redusere risikoen for nakkesleng. Men problemet er langtfra eliminert, og en del av bilfabrikantene har derfor fortsatt arbeidet med å utvikle nytt sikkerhetsutstyr. Volvo er alene om sitt WHIPS-system, men flere bilfabrikanter, deriblant Ford, Nissan, Opel og Saab, har nå introdusert såkalte "aktive hodestøtter".

Hodestøtten opp og frem

Aktive hodestøtter er i utgangspunktet basert på et relativt enkelt mekanisk prinsipp. Hodestøttene kobles sammen med en plate i seteryggen. Når platen trykkes inn, presses hodestøtten opp og frem. Dermed minker avstanden mellom hodestøtten og hodet. Ved påkjørsel bakfra blir hodet slynget bakover. Jo kortere tid det tar før hodet treffer hodestøtten, jo mindre belastning blir nakken utsatt for.

Varierende effekt

ADAC-testen avslører imidlertid at ikke alle bilfabrikanter har lyktes like godt. For eksempel oppnår Opel Astra, som er utstyrt med aktive hodestøtter, dårligere resultater enn Volkswagen Golf, som har ordinære hodestøtter.

Sett under ett viser imidlertid nakkesleng-testen at aktive hodestøtter beskytter bedre mot nakkesleng enn hodestøtter av den ordinære typen. Men Volvo sitt WHIPS-system oppnår altså enda bedre resultater enn de aktive hodestøttene.

Skummelt fenomen

Det er på høy tid at bilbransjen tar nakkesleng-problematikken på alvor. For nakkesleng, også kalt whiplash, er et lumskt fenomen. Selv tilsynelatende udramatiske kollisjoner, helt ned i 6 kilometer i timen, kan være nok til at skade oppstår. Landsforeningen for Nakkeslengskadde anslår at hele 10.000 nordmenn årlig rammes av nakkesleng.

Kroniske smerter

Et annet aspekt ved nakkesleng, er at ofrene i mange tilfeller rammes av store og vedvarende smerter. Landsforeningen for Nakkeslengskadde anslår at mellom 3.000 og 5.000 årlig utvikler kroniske lidelser som følge av nakkesleng. Lidelsene er i mange tilfeller så store at resultatet blir arbeidsuførhet.

Les mer om hva du kan gjøre for å beskytte deg mot nakkesleng her.

Relaterte artikler:

  • Dette er nakkesleng
  • Nakkesleng: Disse bilene er de farligste
  • På denne lenken finner du en rekke artikler om trafikksikkerhet og kollisjonstester generelt.