Volvo 900-serie: Solid svenske

Høye sikkerhetsreserver, god plass og solid teknikk er fellesnevnere for Volvo sin 900-serie. Likevel bør du være varsom med turbo-utgavene og biler som har vært drosjekjørt.

Volvo 900 serie skulle overta parketten etter 700 serien, likevel ble de to produsert side om side i to år etter introduksjonen av 900 serien. De faktiske endringene fra 700 til 900 var små. Karosseriet var, med unntak av en skråere bakrute og et bagasjelokk som gikk helt ned til støtfangeren, nærmest identisk med 700-serien. Interiøret fikk også en forsiktig oppgradering. Volvo 940 og 960 ble levert både som sedan og stasjonsvogn, eller herregårdsvogn som Volvo kaller det.

Under panseret var det mest vanlig å finne bensinmotorer. Ytelsene strakk seg fra 116 hestekrefter og opp til 165 hestekrefter på turboutgaven av 940. Toppmodellen, 960, ble utelukkende levert med seksylindrede bensinmotorer. Den minste hadde et slagvolum på 2,5 liter og en ytelse på 170 hestekreftet, mens tre-literen med 204 hester var sterkeste alternativ.

Dette er feilene

Motor:- Se etter oljelekkasjer fra motor og gearkasse
- Sjekk tannreimene på bensinmotorene med fire sylindre (Volvo 940)
- Defekte tennkabler
Karosseri:- Se etter rust
- Løse sidespeil
Diverse.- Uling fra bakre differensial
- Slitt styring
- Slitte bremseskiver

Dette er historien

1990:- Volvo 900 serie introduseres, men erstatter ikke 700 serien før i 1992.
1991:- Volvo 940 turbo introduseres (165 hester).
1994:- 960 får sin første ansiktsløftning, og bakakselen blir modifisert.
1996:- 960 skifter navn til S og V 90 (S er sedan, V er herregårdsvogn)
1998:- Produksjonen av Volvo 940 innstilles
I dag:- Volvo S og V 90 er fortsatt i produksjon

Konklusjon

Kjennetegnet av robuste motorer, lite rust og høy driftssikkerhet er ikke Volvo sin 900-serie noe dårlig valg dersom du er på jakt etter en stor familiebil. Selv om det kan virke fristende med en rask og sportslig turbo utgave skal du passe på, disse bilene kan være hardt kjørt og kan derfor være slitne. Vær også på vakt dersom bilen har vært brukt til drosjekjøring, eller har vært firmabil.

Som alltid gjelder det å undersøke bilens histore grundig. Dersom eieren ikke kan vise til en kompett servicehistorikk bør du vurdere å gå til neste bil.