<b>PHAETON-ETTERFØLGER?</b> Her er nye Volkswagen C Coupé GTE nettopp blitt avduket foran publikum på  bilutstillingen i Shanghai. Den ladbare hybriddrivlinjen, med en bensinmotor kombinert med en elmotor integrert i en 8-trinns automatgirkasse, har en total ytelse på relativt moderate 245 hestekrefter, 500 newtonmeter og kan kjøres maksimalt fem mil på strøm. Foto: VOLKSWAGEN
PHAETON-ETTERFØLGER? Her er nye Volkswagen C Coupé GTE nettopp blitt avduket foran publikum på bilutstillingen i Shanghai. Den ladbare hybriddrivlinjen, med en bensinmotor kombinert med en elmotor integrert i en 8-trinns automatgirkasse, har en total ytelse på relativt moderate 245 hestekrefter, 500 newtonmeter og kan kjøres maksimalt fem mil på strøm. Foto: VOLKSWAGENVis mer

Volkswagen viser C Coupé GTE

Det var på bilutstillingen i Shanghai nylig at Volkswagen viste sin nye storbil.

Bilen vi ser her heter C Coupé GTE Concept og er en oppfølger til en ren konseptbil vi fikk anledning til å ta i øyesyn på bilutstillingen i Genève tidligere i år, som hadde det noe lignende navnet Sport Coupé GTE.

Det dreier seg i det store og det hele om samme typen bil, nemlig en stor sedan med coupé-lignende fasong og en lengde på over fem meter. Vi snakker altså om størrelseskategorien til luksussedaner som Mercedes-Benz S-klasse, Audi A8 og BMW 7-serie.

Phaeton-erstatter?

Volkswagen har vært aktør i dette markedet tidligere, med den mer konservativt designede Phaeton som, i hvertfall i det norske markedet, aldri kan sies å ha vært noen braksuksess. I interiøret aner vi tydelig inspirasjon fra luksusbiler som nyeste Mercedes-Maybach S-klasse.

I forhold til konseptbilen fra Genève, synes vi C Coupé GTE ser langt mer produksjonsklar ut og det er åpenbart at dette ikke er begrenset til å være en stilstudie selv om vi ikke per i dag kan si når denne bilen vil være produksjonsklar.

GTE betyr hos den tyske produsenten ladbar hybrid. Allerede i dag har jo Volkswagen en GTE-modell på markedet - Golf GTE. Og en Passat GTE er på trappene.

MAXI-PASSAT: Velkjent, renskåren Volkswagen-stil over interiøret - men mer luksuriøst. Foto: VOLKSWAGEN
MAXI-PASSAT: Velkjent, renskåren Volkswagen-stil over interiøret - men mer luksuriøst. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


- Blant de mest avanserte

Drivlinjen til C Coupé GTE eksisterer i hvert fall og er ifølge produsenten selv en av verdens mest avanserte ladbare hybridsystemer. Dette består av en turboladet, direkteinnsprøytet TSI-bensinmotor i kombinasjon med en 8-trinns girkasse (automat), som har en elektrisk motor integrert. Energien lagres i en litiumion-batteripakke.

Bensinmotoren produserer 210 hestekrefter, mens elektromotoren bidrar med 124. Der effekt- og momentkurvene fra de to kraftkildene møtes gir dette henholdsvis en systemeffekt på 245 hester og et maksimalt kombinert dreiemoment på 500 newtonmeter.

HJEMME: Volkswagen-kjonsernet kan komme til å selge fire millioner biler i Kina i år. Foto: VOLKSWAGEN
4-DØRS KUPÉ: Det er det de tyske bilprodusentene kaller denne typen bil. Vi foretrekker å snakke om sedan med kupé-fasong. Foto: VOLKSWAGEN
LUKSUS: Det er i baksetene man vil oppleve den nye VW-luksusen som bringer tankene hen på S-klasse Maybach fra Mercedes. Foto: VOLKSWAGEN
HARMONI: Designen kan ikke kalles kontroversieell. C Coupé GTE er over fem meter lang. Foto: VOLKSWAGEN
BRED APPELL: I hvertfall utseendemessig... Med lyktene trukket langt ut og en strukket grill, understrekes bilens bredde. Foto: VOLKSWAGEN
KONSEPT? Dette ser slett ikke ut som en konseptbil, men som en bil som er klar for markedet. Foto: VOLKSWAGEN


50 km på strøm

C Coupé GTE skal klare å kjøre opptil fem mil i elbil-modus og ha en total system-rekkevidde på 80 mil. Toppfart på strøm er 130 kilometer i timen.

0-100 er oppgitt til 8,6 sekunder, toppfart til 232 kilometer i timen og forbruk ved blandet kjøring til 0,23 liter per mil. Dette gir avgiftsgunstige utslipp begrenset til 55 gram CO2.

Dette er selvsagt offisielle tall - som vi nylig har påpekt stemmer slike tall svært sjelden.

Størst i Kina

Som forrige gang slår altså Volkswagen på stortromma i anledning den store årlige Kina-utstillingen. Hvorfor det er viktig å være så synlig i Kina?

Vel, det dreier seg jo i dag om verdens største bilmarked. Volkswagen er dessuten overlegent størst i Kina - som de er det i Norge. Men det er ganske andre tall det er snakk om:

I første kvartal i år solgte Volkswagen 6.226 biler i Norge - og omtrent 790.000 i Kina. Ser vi på konserntallene (hovedsaklig VW, Skoda og Audi), er tallene henholdsvis 9.300 og 1.017.000...

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.