Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Volkswagen Touareg (2005)

I en tid der ”alle” kjører rundt i digre SUV’er i millionklassen, kan det være fristende å spare penger og gå for en eldre men fortsatt attraktiv børstraktor…

SUV-markedet var et ukjent terreng for Volkswagen inntil de i samarbeid med Porsche og deres Cayenne, utviklet Touareg som sto klar sent i 2002. Navnet er hentet fra en afrikansk stamme og bilen er bygd i Slovakia. Men dette er langt fra noen primitiv folkebil, for den er spekket med utstyr og teknisk finesse av beste sort.

LES OGSÅ:

Volkswagen ville kapre kunder av luksuriøse firehjulstrekkere, og utstyrte bilen med et avansert firehjulstrekk med låsbare differensialer. Luftfjæring var også tilgjengelig som tilleggsutstyr. Resultatet var en gjennomført snobbe-SUV med evnen til å klatre i 45 grader uten problemer.

På motorsiden kom den med en 3,2-liters V6 bensin på 220 hester og en V8 på 310. Men diesel er størst i denne bil-klassen og der fikk du en R5-diesel med 174 hk og en enorm V10 TDI på hele 313 hk og med vanvittige 750 Nm i dreiemoment. Senere har en kledelig V6 TDI på 225-, siden 240 hk, kommet. Touareg er fortsatt meget attraktive og holder seg godt i pris.

Under prøvekjøring tenker vi at dette oppleves som et lokomotiv på veien. For dette er temmelig fjellstøtt! I hvert fall så lenge du velger en bil med den attraktive luftfjæringen. Da kan også fastheten i fjæringen reguleres. Selv om dette ikke er en typisk offroader, så står ikke evnene tilbake for hardhauser som Toyota Land Cruiser. R5-motoren, som vi her prøver, er en del mer støyende enn moderne Common Rail-motorer. Men skyvet er akkurat tilstrekkelig og duger for den store firehjulstrekkeren.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
”Over-engineered”, kalte Autofils redaktør da bilen bilen ble lansert, og han siktet til at Touareg virket perfeksjonistisk skrudd sammen. Interiøret holder høy kvalitet, men imponerer ikke like mye etter snart sju år. Forbausende mye hardplast sitter rundt midtkonsollen og ikke alle knappene virker like solide i dag. Plassen er også et ankepunkt, for ankomsten til baksetene er noe trang. Bagasjerommet sluker fra 555-1570 liter.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Volkswagen brukte ikke lang tid på å lokke til seg kunder i det øvre SUV-segmentet, for ryktet gikk fort at dette var hot. Noen ble nok sittende på gjerdet, for hva kunne vel en Touareg stille opp med mot en Range Rover? Kundene var rike mennesker som ønsket det siste på SUV-fronten. Derfor er det kanskje ingen overraskelse at disse bilene koster mer enn Honda CR-V og Toyota RAV4. Ny kostet den fra 700 000 kroner - før ekstrautstyret ble lagt til. Dermed kostet mange biler kjapt opp mot millionen.

Foto: Autofil Vis mer

Touareg er fortsatt ettertraktet, og det gjør den ennå forholdsvis dyr. Imaget som luksus-SUV likestiller den med Volvo XC90, BMW X5 og Mercedes ML. De rimeligste bilene er med V6 bensin som ligger ned mot 350 000 kroner. Velg heller R5 diesel som ligger fra rundt 370 000, men da har den gjerne tilbakelagt 150 000 km. Er bilen normalt vedlikeholdt, er ikke det noe problem. Tipset er å finne en bil med høyt utstyrsnivå som er avgjørende ved videresalg.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Volkswagen Touareg (2005)

Luksuriøs, komfortabel og et solid 4WD-system

Kostbar, trangere enn konkurrenter og ikke feilfri