I forkant av den offisielle lanseringen av Volkswagen Tiguan fikk vi anledning til å kjøre den i vakre, vinterlige omgivelser i Nord-Sverige. Der har store deler av den internasjonale bilindustrien testsentre hvor kommende biler gjennomgår grundig utprøving for vanskelige klima- og føreforhold før de slippes ut på markedet.
Dette er en tidlig testkjøring av en versjon og under spesifikke forhold, så vi gir ikke noe terningkast denne gangen basert på en litt begrenset opplevelse - men førsteinntrykkene vi fikk og spesielt av de svært gode kjøreegenskapene på vinterføret, tilsier, kombinert med et konkurransedyktig prisbilde, en svært god karakter.
Kunsten å gå videre
Volkswagen har slitt en tid i motvind. Å bli stemplet som juksemaker etter å ha blitt avslørt som en, er aldri positivt og det er ikke noe rart om den tyske bilgiganten gjør alt for å få det brede publikum til å glemme dieselskandalen de har vært gjennom.

Heldigvis for dem, har de en fornyelse på gang som kan gjøre det lettere for dem enn det mange ville trodd. Nye modeller i viktige bilklasser og en satsing i stor skala på lavutslippsteknologier er viktige ingredienser i det som vil være Volkswagens strategi for å komme ut av krisen så fort som mulig.
Satser variert
Således slapp de nylig en splitter ny flerbruksbil på markedet - Nye Touran ligger an til å bli en bestselger i sin klasse på rene egenskaper alene. E-Golf er blitt suksessen vi vet og ladbare hybridversjoner av både Golf og Passat er på markedet. Flere vil komme.
Les også: Duell mellom E-Golf og Mercedes-Benz B Electric Drive

Erstatter åtteåring
Og nå altså den kanskje viktigste av dem - nye VW Tiguan, folkevogns folkesuv - en modell som kommer akkurat på passe tidspunkt for å markere at merket fortsatt har mye å uttrykke, og det i markedets hurtigst voksende segment. Forgjengeren, som vi testet i Norge for første gang for over åtte år siden, er blitt produsert i 2,64 millioner eksemplarer siden lanseringen sent i 2007 og målet er selvsagt å overgå dette med nykommeren.
Tatt i betraktning hvor bra vi synes den nye bilen er blitt, og tatt i betraktning at markedet er spådd vekst fremover, tror vi de burde ha gode sjanser til det.

Modulær arkitektur
Det første vi legger merke til er at designspråket er mer harmonisk og familietilhørigheten i VW-modellrekken mer understreket. Skarpskårne linjer preger helheten og vi synes bilen ser både sporty og ganske tøff ut, hjulpet av at den er blitt både lengre, bredere og lavere. Det henger delvis sammen med at nye Volkswagen Tiguan er den første SUV-en fra konsernet som er basert på den såkalte MQB-plattformen, den modulerbare plattformen som nå brukes av en rekke biler fra Volkswagen, Audi og Skoda.
Volkswagen presenterte fire forskjellige versjoner av nye Tiguan samtidig på bilutstillingen i Frankfurt; den sporty Tiguan R- Line, en «onroad»-modell, en «offroad»-modell og den ladbare hybriden Tiguan GTE. GTE har fortsatt status som konseptbil, men vil komme i produksjon i 2017. Konseptet viser noen av fremtidsvisjonene for nye Tiguan og nylig kunne vi vise en litt mer ekstrem versjon av den.
Volkswagen har også annonsert at nye Tiguan GTE også er utstyrt med solcellepaneler. Energien solcellepanelene genererer mates inn i batteriet og sørger ifølge produsenten for opptil 1000 kilometer ekstra årlig kjørelengde uten utslipp. Drivstofforbruket skal være så lavt som 0,19 liter per mil målt etter de offisielle normene.
Les også: Vi har kjørt nye Toyota RAV4 Hybrid

Åtte motorer
Motorene er naturligvis mer nøysomme enn tidligere. Åtte ulike motorer kommer til å bli tilbudt med alt fra 115 til 240 hestekrefter. Selv om motorene er kraftigere er de ifølge VW opptil 24 prosent mer drivstoffeffektive enn den forrige modellen, som hadde såkalte Euro 5-motorer - altså ikke kompatible med utslippsnormene som gjelder i dag.
Under forhåndsprøvekjøringen denne gangen fikk vi anledning til å kjøre versjonen som kan antas å bli rimelig populær hvis ikke folk skremmes vekk fra diesel - nemlig 2.0 TDI med 150 hesters dieselmotor. Motoren er nå selvsagt Euro6-normert og sertifisert med utslipp på 147 til 149 gram CO2 per kilometer avhengig av hjulutrustning, og 35 milligram NOx per kilometer. Den moderne dieselmaskinen gir nok av skyv i nye Tiguan og et dreiemoment på 340 newtonmeter fra 1.750 til 3.000 omdreininger håndteres effektivt gjennom den velkjente DSG-automaten med syv trinn.

God på alle fire
Basismotoriseringene leveres med forhjulsdrift, men dette har vi ikke prøvekjørt. Vi fikk derimot god anledning til å sette pris på nyeste generasjon 4Motion firehjulsdrift. Dette er etter vår mening et meget velfungerende system blant de moderne elektronisk styrte 4x4-systemene. For ordens skyld: 4Motion er ikke navnet på et system, det er bare betegnelsen Volkswagen bruker for firehjulsdrift.
Det er basert på femte generasjon Haldex-kobling og fordeler moment mellom alle fire hjulene før hjulspinn inntreffer. Under vanlig kjøring drives kun forhjulene, for bedre drivstofføkonomi. Men når slippgrensen nærmer seg, fordeles i variabel grad moment til bakakselen. Systemet opererer i samarbeid med den elektroniske differansialbremsfunksjonen, EDS, som er integrert i antiskrensprogrammet ESP (ESC hos Volkswagen). For å forenkle: Denne funksjonen fordeler momentet på tvers mens Haldex-koblingen fordeler det på langs. Slik får de individuelle hjulene optimalt med krefter avhengig av forholdene.

Leken, men trygg
I praksis gjør dette at bilen oppleves forbilledlig stabil og betryggende på vinterføret og vi fikk muligheten til å herje uhemmet med den på isdekt innsjø på snøføret. Det viser seg vanskelig å fremprovosere uhumsk opptreden og vi opplevde bilen som overraskende enkel å kontrollere.
På nye Tiguan kombineres 4Motion med såkalt Active Control, som betjenes via dreiehjulet i konsollen. Det brukes til å velge mellom fire kjøreprogrammer. Vrir man hjulet mot venstre, kan man aktivere programmene Onroad eller Snow. Vrir man det mot høyre, velger man enten Offroad, der offroad-parametrene innstilles automatisk, eller Offroad Individual, der de kan stilles inn variabelt.
Hensikten med det nye systemet med 4Motion Active Control er selvsagt å gjøre det enklere enn å tilpasse firehjulsdriften til all mulig bruk. Bilen er for øvrig konstruert for tilhengerlast på inntil 2500 kg.

Tidsmessig utstyrt
Som seg hør og bør er nye Tiguan utstyrt med det meste av det «riktige» sikkerhetsutstyret i 2016. Assistentsystemer som Front Assist med City nødbrems, passasjerovervåkning, «lane assist» kjørefeltassistent og automatisk såkalt postkollisjonsbrems (bremsene aktiveres etter sammenstøt for å hindre ny ulykke), er standard. Andre innovasjoner innebærer blant annet automatisk ulykkesvarsling, trafikkinformasjon, informasjon om ledige parkeringsplasser og status på kjøretøyet.
Videre kan Tiguan utstyres med såkalt Active Info Display, Head-up display og Google Street View. App Connect gjør at man kan integrere innholdet fra smarttelefonen i bilens underholdnings- og kommunikasjonstjenester.
Det smarte assistansesystemet Trailer Assist, som vi kjenner fra VW Passat, er også tilgjengelig.
Her kan du se video av hvordan tilhengerassistenten fungerer.

Fotgjengerregistrering er også standard. Det fungerer slik at dersom radaren i fronten av bilen oppdager en person som går i veien, så vil systemet advare sjåføren - og så bremse bilen. Bilen er dessuten utstyrt med såkalt aktivt panser, hvor en mekanisme hever panseret hvis en fotgjenger eller syklist kommer i kontakt med dette ved en kollisjon. Dette øker gapet mellom den harde motoren og det relativt myke panseret, og skal dermed redusere risikoen for alvorlige hodeskader.
Les også: En helt spesiell firehjulstrekker!
Trend, Business og High
Utstyrsnivået Trendline har i tillegg til alle sikkerhetssystemene LED-baklys, 17-tommersfelger, Front Assist med City nødbremsfunksjon og fotgjengerregistrering, knekollisjonspute på førersiden, Car-Net App Connect og så videre som standardutstyr.
Businessline får i tillegg Adaptiv cruise control, full-LED frontlys, Dynamisk lysassistent, Park Pilot parkeringssensorer foran og bak, sidekollisjonsputer bak, multifunksjonsratt, mørke ruter, komfortseter og innfellbare utvendige speil som standard.
Highline får som standard Active Info Display, oppvarmet multifunksjonsratt, 18-tommers felger og såkalte top comfortseter.

Prisene er som følger:
• Trendline 2,0 150 hk TDI: 404.500 kr.
• Businessline 2,0 150 hk TDI: 449 900 kr.
• Highline 2,0 150 hk TDI: 463 000 kr.
• Highline 2,0 180 hk TSI: 495 800 kr.
I tillegg kommer frakt- og leveringsomkostninger.
Den ladbare hybridutgaven av Tiguan kommer først etter sommeren 2017, mens den lange sjuseters versjonen blir tilgjengelig i april/mai 2017.
Volkswagen-importøren regner med å kunne selge 3.000 Tiguan i løpet av 2016. Etter våre førsteinntrykk å dømme fortjener bilen utvilsomt å få suksess i markedet.

2.0 TSI | 2.0 TDI | |
Pris: | 495.800 kr | Fra 404.500 kr |
Motor: | R4 bensin | R4 diesel, turbo |
Slagvolum: | 1.984 ccm | 1.968 ccm |
Girkasse: | DSG 7 | DSG 7 |
Effekt: | 180 hk | 150hk |
Ved o/min | 3.940 - 6.000 | 3.500 - 4.000 |
Dreiemoment: | 320 Nm | 340 Nm |
Ved o/min | 1.500 - 3.940 | 1.750 - 3.000 |
Aks. 0-100 km/t: | 7,7 sek | 9,3 sek |
Toppfart: | 208 km/t | 200 km/t |
Forbruk: | 0,74 l/mil | 0,56 l/mil |
CO2: | 147 g/km | 147 g/km |
Lengde: | 448,6 cm | 448,6 cm |
Bredde: | 183,9 cm | 183,9 cm |
Høyde: | 165,7 cm | 165,7 cm |
Akselavstand: | 268,1 cm | 268,1 cm |
Egenvekt: | 1.570 kg | 1.598 kg |
Hengervekt: | 2.500 kg | 2.500 kg |
Bagasjerom: | 615/1.655 liter (VDA) | 615/1.655 liter (VDA) |
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.