Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Volkswagen Sharan 4Motion (2006)

Syv seter, økonomisk dieselmotor og firehjulstrekk til en overkommelig pris: Jepp, du kan få alt i en og samme bil! Møt Sharan 4Motion...

Det gikk ikke akkurat et gisp gjennom forsamlingen da Sharans facelift ble lansert i 2004. Forgjengeren var også bare en lett endring av utgangspunktet, som hadde vært med oss siden 1995. Med andre ord var det en 15 år gammel modell som ble byttet ut da oppfølgeren med skyvedører endelig kom i 2010.

LES OGSÅ:

Utseendet er på ingen måte barskt eller nyskapende, men sannheten er vel at de færreste kundene egentlig bryr seg så mye om det. Volkswagen selv har ment siden starten at Sharan er ei kongevogn. Bokstavelig talt. Sharan er nemlig et persisk ord som grovt oversatt betyr "kongefrakter". Hvorvidt adelen trives i bakerste seterad, er uvisst. Men det er ingen tvil om at du kan ha med deg relativt store deler av monarkiet på tur, med hele syv seter innabords.

Det store salgspunktet ved denne testbilen, er så klart 4Motion-systemet. En Haldex-kobling fordeler kreftene mellom for- og bakaksel, og fungerer overraskende bra. Små kneiker forseres uten nevneverdige problemer, den krafser tak og trekker alle sine 1700 kilo opp bakkene. Og som et lite partytriks er det fullt mulig å legge inn firehjulsskrens på vinterføret... Akkurat det lille ekstra som en autofil far trenger for å orke å kjøre rundt i en grå og trist syvseter!

Foto: Autofil Vis mer

Ellers er det vanskelig å kalle Sharan et autofilt valg. Kjøreegenskapene er komfortable, men intetsigende. Den 116-hesters dieselmotoren er bare akkurat nok for å komme seg fram i et rimelig tempo, selv om forbruket er helt ålreit. Et fullstendig anonymt ytre og særdeles frynsete kvalitetsrykte hjelper heller ikke.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Hvis det er noe som teller på en relativt anonym flerbruksbil, så er det interiøret. Her snakker vi plass i bøtter og spann, i tillegg til en rekke fleksible seteløsninger. Samtlige seter kan løftes ut (men du bør være bodybuilder for å greie det - himmel og hav så tunge!), og baksetene har reclinerfunksjon. Dette er kort sagt favorittbilen for alle andre enn sjåføren.

Foto: Autofil Vis mer

For han sitter i et førersete uten særlig sidestøtte med et vinklet ratt som framhever den allerede sterke bussfølelsen. Ellers snakker vi Volkswagen-hyllevare, med de gjenkjennelige instrumentklokkene opplyst av blått lys à la Golf 4. Funksjonelt, oversiktlig og vanvittig kjedelig.

Oppsummering
Det er lett å si at Defender er bilen for den autofile og individualistiske familiefaren, og Sharan er bilen for den trauste med pålagt moroforbud fra sin bedre halvdel. Men så enkelt er det ikke. For det første har Sharan mange gode sider. Eller i alle fall to. Komfort og plass til sju personer, og god framkommelighet med sladdevillighet som bonus. Defender har ingen av delene. Sånn sett er Sharan bortimot uslåelig. Og gode kjøreegenskaper i en firehjulsdrevet flerbruksbil til 200 000 kr er bare å glemme. Men tenk så trist å se ut av vinduet hver morgen og se en Sharan, når naboen har en Defender som koster akkurat like mye...

Foto: Autofil Vis mer

En ti år gammel Sharan 4Motion med litt høy kilometerstand begynner på rundt 100 000, men her må du kalkulere en risiko med tanke på driftsutgifter. En nyere bil fra 2005-2007, lik den vi tester her, går for i underkant av 200 000 til rundt 250 000. Disse er det generelt mindre tull med, men de er fortsatt ikke feilfrie. Ta gjerne en NAF-test før overtagelse.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Volkswagen Sharan 4Motion (2006)

Fleksibelt interiør, god framkommelighet

En del kvalitetsproblemer, bussfølelse på veien