Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Volkswagen Passat 4Motion (2006)

Kan en helt vanlig Passat være løsningen når du trenger ekstra fremkommelighet på vinterføre? Vi finner ut…

Passat er kjent som målestokken for hva en familiebil bør være. Det er bilen konkurrentene alltid ønsker å overgå, men på Volkswagens hjemmebane er det vanskelig å stille opp med noe bedre. Firehjulstrekk og Passat er heller ikke en ukjent kombinasjon. Modellen har faktisk vært tilgjengelig med trekk på alle fire siden andre generasjon Passat kom på begynnelsen av åttitallet, da med drivlinje fra Audi 80.

LES OGSÅ:

Tredje generasjon fikk derimot Volkswagens egenpatenterte Syncro-system, som ble brukt fram til 1996, da 4Motion-systemet tok over. Det er mye forvirring rundt hvilke patenter som er brukt i systemet. Vår testbil, en 6.-generasjons Passat, bruker et Haldex-system. Forhjulene står for jobbingen så lenge festet er bra. Mister forhjulene grepet, sendes inntil 50 prosent av kreftene til bakhjulene.

Volkswagen har, som sine andre VAG-søsken, alltid vært flinke på kjøreferdigheter. Dette gjør bilene svært forutsigbare, og kanskje litt kjedelige. 4Motion setter likevel noe farge på tilværelsen, selv om det ikke er snakk om permanent firehjulstrekk. Passat oppleves som noe understyrt, siden bakhjulene bare blir med når forhjulene begynner å slippe.

Foto: Autofil Vis mer

Heldigvis er denne Haldex-generasjonen langt raskere i avtrekkeren enn tidligere varianter. Utfordringen kommer hvis bare ett av hjulene har feste. Da greier ikke systemet å distribuere kreftene til riktig hjul. Men det fungerer til vanlig bruk på norske vinterveier. Egentlig fungerer hele bilen fint, men jeg tar meg i å savne det lille ekstra. Likevel, med manuell sekstrinns girkasse byr Passat på en relativt morsom kjøreopplevelse på glatt underlag.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
I bilverdenen er Volkswagen den irriterende eleven som alltid får full pott på prøver, seksere i alle fag og stjerne i ordensboka. Dette gjelder i alle fall på interiørfronten. Alt er ergonomisk korrekt, ryddig og pent. Bagasjerommet har hele 560 liters lastekapasitet. Bakseteplassen er mer enn bra nok. Setene har flott design og grei sidestøtte. Dashbordet har et eksklusivt preg, og alle instrumenter er lettleste og funksjonelle. Jeg finner meg fort til rette når jeg setter meg inn, og glemmer opplevelsen umiddelbart når jeg går ut av den. Men slik har vel Volkswagen alltid vært..?

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Passat 4Motion kostet i utgangspunktet ”bare” 450 000 kroner i 2006. Men i klassisk VAG-ånd kunne ekstrautstyrslisten bli veldig lang, noe som vanligvis presset prisene godt over 500 000. Kjøperne var ikke av typen som liker å skille seg ut. Bilen appellerte til de som ville ha noe i samme gate som Audi A6 Quattro, men ikke var villig til å betale mange titalls tusen ekstra for de fire ringene.

Foto: Autofil Vis mer

Sjette generasjons Passat gjennomgikk bare mindre optiske endringer siden lanseringen i 2006. De tidligere modellene har derfor tålt tidens tann, og ser på ingen måte utdaterte ut. Derfor framstår en 2006 Passat 4Motion som en moderne og kurant familiebil, selv etter flere år.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Volkswagen Passat 4Motion (2006)

Best på plass og forbruk

Fortsatt en Passat