Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Volkswagen Passat (2002)

Dette er Norges mest populære familiebil, både som ny og brukt. Men hvor godt bruktbilkjøp er egenlig en helt vanlig Passat?

Passat-eventyret begynte allerede i 1973, og den er dermed eldre enn selveste Golf. Også den gang var den tilgjengelig som stasjonsvogn, selv om det først var ut på 80-tallet at modellen tok av her hjemme. Den er flere år blitt Norges mest solgte, og er blant de modellene det finnes flest av på bruktmarkedet.

LES OGSÅ:

Vår bil er faceliften av femte generasjon, da Passat for alvor ville øke statusnivået. Den kunne leveres i flere varianter, og valgmulighetene var enorme i forhold til konkurrentene når det gjaldt motor og utstyr. Fire bensinmotorer fra 1,6-liter til en V6’er på 193 hk. En sær W8-motor på 275 hk skal også nevnes, selv om den knapt har vært solgt i mer enn ett eksemplar her hjemme. På dieselfronten er det helt vilt med rundt sju stykk fra 1,9-liter på 90 hk til en 2,5-liters V6’er på 180 hk. Vår bil har 1,9-liter med 101 hk.

0–100 skjer på 12,8 sekunder og toppfarten er 184 km/t. Lettkjørt, komfortabel og uproblematisk uten å være direkte inspirerende, er det kan vi si om Passaten på veien. Den kan virke noe framtung og mangler den presise styringen og generelle lekenhet du finner hos for eksempel Ford Mondeo. Forstillingen, som skulle være revolusjonerende, ble et mareritt for mange bileiere frem til faceliften kom.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Plassen er rimelig god, og bagasjerommet burde tilfredsstille de fleste A4-familier med de vitale mål på 495/1600 liter. Denne Passaten fikk i motsetning til forgjenger og etterfølger langsmontert motor som bidrar til den nevnte framtungheten. Plassen innvendig er noe mindre enn i hovedkonkurrenten Ford Mondeo. Men det er ryddig og oversiktlig, og statusfølelsen øker om du får høyere utstyrsnivå enn i vår testbil. Men midtkonsollen virker veldig utdatert i dag...

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Alle var i målgruppen for å kunne kjøpe ny Passat stasjonsvogn i 2002. Til og med single mennesker. Du fikk den jo i en periode på grønne skilt… Med alle valgmulighetene fridde den til både millionærer og de vanlige dødelige som måtte spare til bilen. Med så stort utvalg sier det seg selv at prisene varierer sterkt på bruktmarkedet.

Foto: Autofil Vis mer

Ettersom tiden er gått - og denne Passat-generasjonen er presset lenger ut i bevisstheten til potensielle kjøpere - får du nå eksemplarer fra 30 000 kroner. Da er de gjerne skjødesløst behandlet av de siste tre eierne og har tilbakelagt godt over 200 000 km. I tillegg er de rimeligste bilene utstyrt med den daue 1,6-liters bensinmotoren som du bare gjør deg selv en tjeneste ved å unngå.

Velg diesel, gå gjerne for firehjulstrekk og finn for all del nyere enn 2001, da faceliften kom. Highline med mest mulig utstyr er et must! Passat når fortsatt frem til de fleste, selv om denne modellen virkelig begynner å trekke på årene. Den er et fornuftig bilvalg, og du skiller deg ikke ut i noen som helst retning. Litt kjedelig kanskje, men smart.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Volkswagen Passat (2002)

Trygt og fornuftig

Noe kvalitetsrufs og litt kjedelig