Volkswagen og Porsche bygger terrengbil

Det er snart tretti år siden Volkswagen og Porsche utviklet sportsbilen 914. Nå skal de igjen samarbeide om en bil, men denne gangen skal de bevege seg utenfor asfaltert vei.

Porsche er mest kjent for raske sportsbiler, og mange har beundret den ekstreme 911. Volkswagen derimot er kjent for å produsere fornuftige biler for Hvermansen.
Det er derfor to ulike barn som møtes til felles lek når det nye samarbeidsprosjektet skal få fire hjul og et karosseri.

Selv om bilene kommer til å ha samme chassis vil både interiør, eksteriør og motoralternativer være forskjellige på de to bilene. Porschen vil være den sportslige, mens Volkswagen skal representere det fornuftige alternativet.

Porsche med kraftige motorer

Derfor vil du finne sparsomme bensin- og dieselmotorer i Volkswagen sin versjon, men også store, tørste og kraftige motorer. Grunnkonstruksjonen av motorene til begge bilene skal Volkswagen ta seg av. Porsche vil imidlertid selv lage stemplene for å forsikre seg om at motorytelsen blir høyere enn hos Volkswagen. Bensinmotorene vil bli levert både som V6, V8 og V10.

Dette ble resultatet da Volkswagen og Porsche sammarbeidet forrige gang - for nesten tretti år siden. Vis mer

Den minste Porschemotoren vil være på 250 hestekrefter, mens den største skal utvikle hele 400 hester fra en 10-sylindret V-motor. Toppfarten på denne utgaven blir politisk korrekt sperret ved 250 kilometer i timen.

Veiegenskaper før terreng

Til forskjell fra andre terrengbiler vil bilene ha selvbærende karosseri. Det er et tydelig tegn på at de to bilfabrikantene setter kjøreegenskaper og komfort høyere enn terrengegenskaper.

Firehjulsdriftssystemet som skal benyttes er til en stor del Audis Quattro system. Det vil allikevel bli kraftig modifisert, blant annet med manuelt inn- og utkoblingsbare sperrer. Porschen vil i tillegg bli levert med et eget stabilitetsprogram som foruten å overvåke traksjon også skal overvåke bilens veigrep.

Bilene, som i første rekke skal konkurrere med Mercedes M-klasse, Range Rover og Jeep Grand Cherokee, har enda ikke fått noe navn.Volkswagen planlegger å selge omlag 80.000 enheter i året, mens Porsche vil selge 25.000 enheter.