Volkswagen: Megakul mikrobuss

Detroit (DinSide Bil): Volkswagen har kanskje utstillingens kuleste konsept. Og det til tross for at VW sin Microbus er akkurat det - en buss...

Volkswagen: Megakul mikrobuss
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den mangler bare Love-symbolet, håndmalte påskrifter som "Make love not war" - og andre påskrifter som var populært i den verste hippie-tiden.

Slik sett er VW Microbus drøye tretti år for sent ute, men den kom tidsnok til å få haker til å falle og øyne til å bli store som tallerkener.

Tøff formgivning

Fronten på VW Microbus er dominert av et stort Volkswagen-merke, to smale Xenon-lys og en grill. Fra siden skiller bilen seg ut med 20 toms hjul, dekk i dimensjonen 245/45 R 20 og et markert vindusparti. Bakfra går merket igjen. Designet på baklysene minner dessuten om lyktene foran.

Volkswagen Microbus er rett og slett barsk.

Gjennomsiktig gulv

Inne i Microbus er det heller ikke kjedelig. Gulvet er av et transparent materiale med et geometrisk mønster, og under gulvet er det et lag aluminium som bidrar til at gulvet får en særegen design.

Også dashbordet er noe for seg selv. To sirkulære instrumenter er plassert rundt det analoge speedometeret - mens girspaken er montert på et utspring der hvor midtkonsollen er på mer ordinære biler. I taket på Microbus henger det en skjerm. Skjermen er koblet opp mot et kamera bak på bilen - noe som har gjort det tradisjonelle sladrespeilet overflødig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skjermer i lange baner

Volkswagen: Megakul mikrobuss

Volkswagen Microbus har tre seterader. Midtraden består av enkeltseter som kan snues 180 grader, mens den bakerste raden er utformet som en sofa. Underholdningen tar videoskjermer seg av. Foruten fire som er monter i ryggstøtten på første og andre rad er det nemlig montert to uttrekkbare skjermer mellom andre og tredje seterad. I alt er det syv skjermer i Microbus, og da er ikke "sladrespeilet" telt med.

V6 med 231 hester

Motoren i Microbus er montert foran, og skulle med sine 3,2-liter ha effekt nok. Det har den også, for V6-motoren yter 231 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 320 Nm. Kreftene fordeles til forakselen ved hjelp av en 5-trinns automatisk girkasse med tiptronic.

Det er foreløpig ikke tatt noen beslutning på om den 4,7 meter lange Microbus skal settes i produksjon eller ikke. Men før du lar alt håp dø ut - se hva som skjedde med New Beetle. Også den startet jo som en oppsiktsvekkende konseptbil.

  • Klikk her for å gå tilbake til hovedartikkelen fra bilutstillingen i Detroit