Den tyske bilgiganten nøyde seg ikke med å få store overskrifter tidligere på dagen da Volkswagen Passat ble kåret til Årets Bil i Europa 2015 - neida, de måtte vise seg igjen senere på kvelden.
Konsern-show!
Dette i anledning Volkswagen Group Night som foregikk mandag kveld, altså kvelden før pressen i det hele tatt får se hva som rører seg inne i messehallene. Group Night inkluderer nyheter fra alle VW-konsernets bilprodusenter som Skoda, Audi, Bentley, Lamborghini og Seat.
Tilbake til Volkswagen: Dinsides utsendte fikk mellom annet se konseptbilen Sport Coupé Concept GTE, som ifølge konsernet selv viser merkets nye designretning.
Sport Coupé er en stor bil - med 487 centimeter i lengden er den større enn Passat. For oss ser den ut som en etterfølger til den pene Passaten vi testet for få år siden.
Og VW kommer ikke til å gi seg med dette: Også den helt nye Touran og likeledes andre nyheter som ansiktsløftet Sharan og helt ny Passat Alltrack vises i Genève.

Design i utvikling
Men det var altså konseptbilen Volkswagen Sport Coupé Concept GTE (puh!) som var i fokus under Volkswagens Group Night mandag kveld. Konseptbilen, som i formspråket altså kan minne om fordums Passat CC, presenteres som en sportslig kombikupé med fire dører, og med en ladbar hybrid drivlinje.
I denne designen har VW villet at evolusjon og revolusjon skal møtes. De hevder også at det viser i hvilken retning Volkswagen vil utvikle seg fremover.
Dr. Heinz-Jakob Neusser, utviklingssjef og styremedlem i Volkswagen, som tidligere på dagen mottok Årets Bil-trofeet, uttrykker det i all beskjedenhet slik:
- Denne konseptbilen er en fantastisk dynamisk coupé, som kommer til å sette standarden i sin klasse. Takket være designen, som både er sportslig og romslig, vil denne bilen være et imponerende alternativ til firesetere i B- og C-segmentet.

Anti-SUV!
Formspråket er nesten motsatt av den i våre dager så populære SUV-fasongen - bilen er lav og langstrakt. Grillen, frontlysene og Volkswagen-merket er designet på en ganske ny måte, som gir frontpartiet et noe annerledes uttrykk sammenlignet med andre Volkswagen-modeller.
A-stolpen er plassert langt bak - dette er det motsatte av Cab forward - noe som gir et langt panser. Den lave C-stolpen gjør at bakparten får et kupé-aktig preg. Med 21-tommers felger blir det dynamiske visuelle inntrykket komplett.
Denne bilen er nok et hint om hvordan man ser for seg at elektrifiseringen kan gjøre det mulig å fortsette å lage biler for entusiaster også i fremtiden. Det er ikke så lenge siden vi testet Volkswagen Golf i en sprek ladbar GTE-versjon, som viser at dette er en fremtid som tas på alvor der i huset.

Massive krefter
Sport Coupé Concept GTE er en ladbar hybrid med en bensindrevet V6 TSI-motor på 380 hestekrefter. To elektriske motorer skal sørge for lokalt utslippsfri kjøring. Volkswagen forteller at konseptbilen har en topphastighet på 250 km/t og skal klare seg med et drivstofforbruk på bare 0,2 liter per mil. (Formodentlig ikke mens den kjører i topphastigheten, vil vi tro...)
0 til 100 kilometer i timen skal den greie på akkurat 5,0 sekunder.
Bilen er bygget på Volkswagens etterhvert velkjente MQB-plattform (som VW Golf, Skoda Octavia, Seat Leon og Audi A3). Og man har ikke glemt de praktiske egenskapene: Den har et bagasjerom på 480 liter.
Hvis og når det kommer en produksjonsbil basert på denne i salg, må vi komme tilbake til på et senere tidspunkt.

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.