Man har nemlig tatt utgangspunkt i den gigantiske tisylindrede dieselmotoren på vanvittige 5,0 liter. Effekten er økt fra 313 til 350 hestekrefter og dreiemomentet har steget fra 750 til 850 newtonmeter. Riktignok er prestisje-SUVen til Volkswagen en tung bil, men disse tallene burde likevel imponere de fleste, spesielt med tanke på at dette faktisk blir den sterkeste dieselmotoren som er å oppdrive på det europeiske personbilmarkedet.
Raskere, med likt forbruk
De ekstra kreftene sørger for at 0-100 går 0,7 sekunder raskere enn med den vanlige V10eren. 6,7 sekunder gjør Touareg til en av de raskere SUVene på markedet, sett bort i fra vannvittige Porsche Cayenne Turbo og Mercedes-Benz ML 63 AMG.

Volkswagen med monstrøs diesel-SUV
Selv om effekten har økt betraktelig, er forbruket det samme. Men så burde 1,26 liter per mil være nok fór for en god del dieselhester også.
Lavere
Rent visuelt skiller R50 seg ut med en unik blåfarge (tre andre er også tilgjengelige), revidert front og 21-tommer store aluminiumsfelger. I tillegg er bilen prydet med en del R50-logoer og understellet er senket med 20 millimeter. Luftfjæring er for øvrig standard og kan stilles enten i sport- eller komfortmodus.
Volkswagen Tourareg R50 vises nå på en bilutstilling i Australia og kommer i salg om kort tid. Prisene er ikke klare.
Her finner du mer Volkswagen-stoff:
|
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.