Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Volkswagen Golf MK3 Cabriolet (1997)

Ny cabriolet i Norge er dyrt. Men på bruktmarkedet kan du velge og vrake blant over 2000 biler! Golf Cabriolet av tredje generasjon er godt representert. Men er den noe tess?

Om Escort har eksistert lenge som cabriolet, blir den slått i støvlene av Golfs toppløse utgave som har hengt med oss helt siden 1979. Første generasjon ble umåtelig populær og gikk attpåtil rekordlenge i produksjon fram til 1992. To år senere returnerte modellen igjen basert på tredje generasjon av storselgeren Golf. I 2001 ble produksjonen lagt ned.

LES OGSÅ:

Motorutvalget strakte seg fra 1,8-liter på 90 hester til GTI på 115 hk. Senere ble 1,8-literen erstattet av en 1,6-liter på 100 hk, som er bilen vi har kjørt. Den koster unna og mestrer 0-100 på 11,9 sekunder, mens toppfarten er 182 km/t. Vi måtte senke forventningene før vi tok plass bak setet og dro av gårde, men ble positivt overrasket!

Golfen er lettkjørt, småsprek og enkel å ha med å gjøre. Du presser den ikke i svinger, da chassiset selvsagt er for mykt til noe racerkjøring. Men til å cruise med på sommerveier i moderat tempo, er den perfekt. Litt påtrengende vindstøy i motorveihastighet, men slik er det på alle konkurrentene også. Det er ulempen med tynn kalesje!

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Sterk grønn og knall gul – hva er det med 90-tallet og farger? På fargefronten skjønner du at det har gått over ti år siden denne var aktuell. Plassen er imidlertid brukbar, og interiøret er typisk Golf: Enkelt i bruk – selv om det er en del simplere enn hva dagens generasjon har å tilby. Slitasje finner du også her, men alt i alt har det tålt tidens tann bra.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Før avgiftsomleggingen i 1996 var det få mennesker som våget å kjøpe cabriolet, men kvinner med egen inntekt og andre (gjerne voksne) med stor sans for vind i håret var blant dem som kjøpte denne. Golf Cabriolet ble gjerne omtalt som ”jordbærkurven” på grunn av den digre veltebøylen som ser ut som håndtak. Cabriolet-utvalget er blitt større, og bilene langt bedre de siste 10 år.

Foto: Autofil Vis mer

Det finnes mengder av brukte Golf Cabriolet der ute, som kanskje også er den mest solgte toppløse – i hvert fall i sin klasse. Prisene kryper fra rundt 20 000 kroner og oppover. Da er bilen kjørt nærmere 200 000 km og kan ha en rufsete forhistorie og en heller tvilsom tilstand. Legger du på 15-20 tusenlapper, får du straks noe som er mye mer kurant!

Foto: Autofil Vis mer

Også her kan du oppleve at mange av bilene er bruktimportert og da gjelder det å være på vakt. En mest mulig komplett servicehistorie er stor fordel. Golfen har fortsatt en viss ”standing” blant noen ungdommer i Audi/VW-klubben. Men generelt vekker den lite oppsikt hos noen i dag. En billig cabriolet – that’s it!

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Volkswagen Golf MK3 Cabriolet (1997)

Jevnt over bra og fornuftig

Ikke veldig spennende i dag