Volkswagen Golf 1,6 Exclusive FSI

Siden første Golf rullet ut av fabrikken i mai 1974 har utseendet blitt modifisert, modernisert og forstørret en rekke ganger. Men bilen har likevel beholdt mesteparten av sitt særpreg og sin sjarm.

Vi følger en norsk småbarnsfamilie i jakten på ny bil. Bilene blir nøye vurdert med hensyn til plass, sikkerhet, utseende, kjøreopplevelse, praktiske løsninger og valuta for pengene. Du finner bakgrunnen og oversikten over testede biler her.

Volkswagen Golf 1,6 Exclusive FSI


Ikke sjelden omtales kompakte familiebiler som biler i "Golf-klassen". Dette er sjelden biler som er førstevalget for store og bagasjehungrige familier, men vår test avslører at Golf faktisk er langt mer rommelig enn man skulle tror ved første øyekast. Men så er det da også snakk om en utrolig populær bil, som en rekke år har vært blant de aller mest solgte bilene i Norge.

Exclusive-utgaven har blant annet bøtteseter i stoff og skinnratt. FSI betyr motor med direkteinnsprøytning, og vår testbil var utstyrt med en 1,6 liter som yter 110 HK. Det viste seg å være en motorstørrelse som gav tilfredsstillende fraspark og trekkraft, selv med bilen stappet full av familiemedlemmer og tunge kofferter på vei over fjellet til vestlandets hovedstad.

Utseende

Når Volkswagen Golf i disse dager kommer som en helt ny bil, blir endringene store, men du kan fortsatt se at det er en Golf. Grunnen er først og fremst at tyskerne ikke har til vane å snu opp ned på alt, men også fordi bilens særpregede utseende i alle år har vært en stor suksess. Den har alltid sett frisk, sporty og sprek ut, og har derfor alltid appellert til folk som føler at de samme adjektivene kan brukes om dem selv.

Volkswagen Golf 1,6 Exclusive FSI


Alle i familien falt for Golfen, både utvendig og innvendig gav den oss følelsen av kvalitet. Guttene var spesielt opptatt av alle lysene i kupéen. Instrumentene hadde blå og røde lys, og de konkluderte med at denne bilen var blant de aller tøffeste de hadde sett noen gang - innvendig.

Karakter utseende: 8 av 10

Plass

Barna hadde overraskende god plass til bena!
Barna hadde overraskende god plass til bena! Vis mer
Vi hadde ingen problemer med å plassere barnevogna i bagasjerommet.
Vi hadde ingen problemer med å plassere barnevogna i bagasjerommet. Vis mer


Plassmessig fikk vi oss mange overraskelser, og det var først og fremst bakseteplassen og bagasjeplassen som var større enn vi hadde forventet. Med førersetet i foretrukket posisjon for undertegnede (180 cm høy), var det fortsatt hele 24 cm avstand til baksetet. Nå var baksetet riktig nok "bare" 45 cm dypt, men benplass for en gjennomsnittlig høy og normalt bygd voksen mann vil vanligvis være tilstrekkelig. Verre er det med takhøyden i baksetet; hårtustene til undertegnede berørte taket kontinuerlig, til tross for at pigg-sveisen for lengst har lagt seg. Vi kan dermed slå fast at Eli Hagen definitivt ikke ville ha trivdes i baksetet på en Golf.

Bredden på baksetet er 135 cm, som er omtrent midt på treet. Vi monterte to barneseter, og jammen fikk vi i tillegg plass til en tynn niåring i midten. Men da var det ikke mye plass igjen!

Foran er plassen upåklagelig, og i likhet med Passat kan du trekke setene utrolig langt frem før det butter i knær og andre kroppsdeler. Ikke veldig behagelig, men det kan jo hende det blir nødvendig en gang med nedslåtte bakseter og IKEA-kartonger i kupéen.

Bagasjerommet er 101 cm bredt og 85 cm dypt. Det var mer enn vi hadde trodd, og vi fikk fint plass til barnevogna på tvers og en liten koffert i tillegg - uten å stable i høyden. Lasteåpningen er 75 cm høy og mellom 88 og 99 cm bred.

Karakter plass kupé/lasterom: 8 av 10

Sikkerhet

Volkswagen Golf 1,6 Exclusive FSI


Vår testbil var utstyrt med ABS-bremser med elektronisk bremsekraftfordeler og skivebremser på alle hjul, og ESP (antiskrens og antispinn). Systemet skal i følge uavhengige tester være meget effektivt. Dessuten er kupeen utstyrt med kollisjonsputer både foran og på sidene foran, og i hodehøyde på alle fire sidevinduer.

I en kollisjon kobles automatisk motor og girkasse fra karosseriet, noe som i følge Volkswagen skal forhindre at de trenger inn i kupeen.

Volkswagen Golf har dessuten et kraftig karosseri, noe Euro Ncaps kollisjonstester har bevist. Her har denne Golf-modellen fått fire av fem oppnåelige stjerner. Kun Renault Megane har i skrivende stund oppnådd 5 stjerner i klassen. Les hele testen her.

Karakter sikkerhet: 8 av 10

Komfort og kjøreopplevelse

Volkswagen Golf 1,6 Exclusive FSI
Midtarmlenet syntes vi var montert litt for høyt.
Midtarmlenet syntes vi var montert litt for høyt. Vis mer


Volkswagen Golf er en solid bil, og den er svært godt isolert. Det merker du med en gang du smekker igjen dørene. De solide dørene er dessuten noe tunge å åpne, noe som bød på en del utfordringer for minstemann på 3 1/2 år. Alt skal gjøres selv, og når en dør ikke vil opp koker det fort over, til storebrors store fornøyelse.

Baksetet har god sidestøtte for to personer, og sidestøtten i bøttesetene foran er eksepsjonelt bra, med høye kanter på sitteputene og i ryggen. Undertegnede satt som støpt, mens en kraftigere bygd person kanskje vil ha det litt trangt. Mellom forsetene er det et midtarmlene, og selv om setene kunne justeres i høyden, syntes vi i at det var montert litt for høyt.

Det er faktisk bare 43 cm opp til sidevinduene i baksetet. Det er oppsiktsvekkende lavt i forhold til storebror Passat (57 cm). Det gir bedre utsikt for barna, mens kritikerne vil innvende med at større hode-eksponering kan medføre dårligere sikkerhet i sidekollisjoner. Her er på den annen side Golf godt sikret med sidekollisjonsputer.

Kjøremessig opplevde vi bilen som en drøm. Den lå svært godt på veien, og vi savnet aldri kraft i frasparkene. Mor syntes den var litt stiv i humpene i forhold til Peugeot 307 og Toyota Corolla som vi har testet tidligere.

Karakter komfort og kjøreopplevelse: 8 av 10

Praktiske løsninger

Det meste med Golf er i grunnen velprøvd og praktisk. Stillegående automatisk klimaanlegg var heldigvis på plass i vår testbil, noe vi virkelig satte pris på under heteperioden i sommer. Vinterstid kan setevarmen reguleres (5 trinn). Smart. Vi har sittet i alt for mange seter som nærmest har laget "rump steak" før vi nådde destinasjonen.

De integrerte koppeholderne har en meget uheldig plassering i forhold til stereoen.
De integrerte koppeholderne har en meget uheldig plassering i forhold til stereoen. Vis mer


Alle fire vinduer hadde elektroniske heiser, og det er spesielt nyttig å ha muligheten til å låse vinduene i baksetet med småbarn i bilen.

En kjørecomputer styres fra hendelen til høyre for rattet, og viser forbruk, gjennomsnittshastighet og utetemperatur mellom instrumentene i dashbordet. Her vises også annen relevant og detaljert informasjon, for eksempel "Driver's door open", "Please refuel" og lignende. Meget elegant!

For øvrig har kupeen hele fire taklys, i tillegg til belyste sminkespeil integrert i skygge.

Vi må også skryte litt av det gode stereoanlegget og den svært sterke RDS-radiomottakeren, men derimot har vi lite til overs for plasseringen av koppeholderne. Disse er integrert i dashbordet, rett over stereoen. Bruker du dem, sperrer du for display samt betjening av stereoen, inkludert bytte av plate. Merkelig løsning.

Karakter praktiske løsninger: 7 av 10

Valuta for pengene

Volkswagen Golf 1,6 Exclusive FSI


Vår testbil har en veiledende pris på noe over 250.000 kroner. Du får mye bil for pengene, ingen tvil om det. Spørsmålet er om den er litt for dyr i forhold til Peugeot 307, som så langt er vår favoritt i denne klassen.

FSI-systemet skal i følge Volkswagen gjøre Golf enda mer bensingjerrig. Vi fylte opp bensintanken to ganger. Først brukte vi bilen til blandet kjøring, og da målte vi forbruket til 51 liter på 83 mil, altså et gjennomsnittsforbruk på 0,61 liter pr mil. På en tur fra Oslo til Bergen klarte vi å presse forbruket ned i 0,53 liter pr mil, til tross for at bilen var tungt lastet og økonomi ikke var det vi tenkte mest på. Det er suverent rimelig!

Karakter valuta for pengene: 7 av 10

Konklusjonene

Volkswagen Golf 1,6 Exclusive FSI


Familie på nybiljakt
Her finner du hovedtestene utført av DinSide Motor