Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Volkswagen Corrado G60 (1991)

Volkswagens sportscoupé er ikke bare stilig, den kan også lokke med kompressor! Men det skader ikke å være ekstra nøye – hvis du finner en.

Sportslige folkevogner er alltid godt nytt. Scirocco er fortsatt en tidløs klassiker, og dens moderne ekvivalent er et særdeles hyggelig bekjentskap. Corrado dukket opp i 1988 og videreførte kjerneverdiene fra den første Sciroccoen. Tre dører, to sportsseter og to små seter bak – og sprek motor. I standard utførelse har den rene linjer, kanskje noe av det bedre fra VW. Men mange velger å råne opp Corradoen i større eller mindre grad.

LES OGSÅ:

Testbilen har ikke sluppet unna. Lyden av kompressoren er svært karakteristisk og merkbar. Noen liker det, andre syns det låter ille. Standard brummet den ut 160 hk, uten at det ga enorme fartsressurser. Fra stillstand til hundre bruker den 8 sekunder. Mange av bilene er trimmet. For eksempel kan man gire om kompressoren og bytte chip. Vi vil generelt anbefale bil med urørt motor hvis trimmingen ikke kan dokumenteres.

Interiør
Førsteinntrykket er ryddig. Men etter hvert begynner man å stusse over delene i interiøret. Er det ikke blink- og pusserspakene fra Passat? Slik fortsetter lista. Corradoen virker mer forvirret i detaljene enn noe annet Volkswagen-produkt. Til dens forsvar skal det sies at kvaliteten så mange år etter er rimelig bra. Det knirker her og der, og skinnet i interiøret er skjoldet. Likevel, varmesetene fungerer!

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
En ryddig originalbil er absolutt gangbar valuta. Lett stylede biler kan til nød gå an, men rånefaktoren er der. Bilens linjer er i utgangspunktet meget vellykket, og få ”stylister” henger med på notene og gjør det bedre. Som brukt har prisene etter hvert sneket seg nedover. Man kan plukke opp slitne eksemplarer fra slutten av 80-tallet for 20 000 kroner. Eller en nyere og velholdt for 70 000 +++.

For spesielt interesserte er det verdt å nevne VR6-modellen på 2,9 liter. Den er både dyrere og sjeldnere. Det finnes også svakere motorer med 16 ventiler uten kompressor. Corradoen nyter av tysk kvalitet og slitestyrke. Men den er ikke problemfri. Kompressoren har en vane med å gi opp etter tid. Noe som medfører at en del eiere har konvertert til turbo. Motoren for øvrig er den velprøvde 1,8-literen. Girkassene har også en lei tendens til å bli skakkjørt av motorens økte dreiemoment. Dessuten skader det ikke å se etter rust.

Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Volkswagen Corrado G60 (1991)

Kultbil til kupp-pris!

Mange biler har dårlig historikk, langt mellom fine eksemplarer