Batterifeil på VW ID.3

Volkswagen bekrefter feil

En feil på dagens klart mest populære bil i Norge kan gjøre at bilen ikke starter. Problemet med VW ID.3 blir likevel ikke utbedret i år.

STARTTRØBBEL: Nylanserte Volkswagen ID.3 har gått rett til topps på registreringsstatistikken i Norge. Nå kommer de første rapportene om feil på flere av bilene. Foto: Øystein B. Fossum
STARTTRØBBEL: Nylanserte Volkswagen ID.3 har gått rett til topps på registreringsstatistikken i Norge. Nå kommer de første rapportene om feil på flere av bilene. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Volkswagen bekrefter at det er en feil på enkelte eksemplarer av VW ID.3, som gjør at 12-voltsbatteriet kan gå tomt. Når så skjer vil ikke bilen kunne starte.

Det er altså ikke snakk om det store litium-ion-batteriet, som elbilene er kjent for, men et mindre startbatteri i elbilene som på mange måter fungerer som på en tradisjonell bensin- eller dieseldrevet bil.

Tek.no var først i Norge med å vise til svenske Vi Bilägare, som omtalte problemet allerede på tirsdag.

Også i Norge

Ifølge det svenske magasinet er Volkswagen fullt klar over feilen, som skal ligge i programvaren til VW ID.3. Dette skal fikses i en oppdatering av programvaren, men den skal komme først i løpet av de første tre månedene neste år.

Problemer med programvare har sammen med corona-pandemien vært årsak til forsinkelser av flere VW-biler det siste året.

Kommunikasjonssjef Anita Svanes hos importøren i Harald A. Møller bekrefter overfor Dinside at 12-voltsbatteriet har gått tomt på noen biler.

– Jeg har ikke et eksakt antall, men det er et lite antall. Men vi har ikke batterifeil på ID.3, understreker hun.

Norges mest registrerte biler siste måned

Modell Oktober 2020
VW ID.324754465
Toyota RAV47062937
MG ZS5862718

BESTSELGERE: Dette er de tre mest registrerte nybilene i oktober. VW ID.3 har toppet listen begge de to månedene den har vært på markedet. Kilde: OFV

Løsning - midlertidig

Importøren har et tips til de som skulle få trøbbel med bilen.

– Dersom start/stopp-knappen slås på igjen, innen ti sekunder, etter at tenningen er skrudd av, finnes det en mulighet for at individuelle kontrollenheter ikke avslutter sin kommunikasjon som kan medføre at de trekker strøm fra 12-voltsbatteriet, forklarer Svanes.

Volkswagen planlegger som nevnt en softwareoppdatering for å løse problemet. Kundene oppfordres derfor til å ikke trykke på startknappen eller bremsepedalen de ti sekundene etter at tenningen er skrudd av.

– First Movers Club har gitt noen brukerråd om dette til kundene og det samme har vi. Vi har registrert et lite antall henvendelser om dette fra kunder i Norge, gjentar kommunikasjonsrådgiveren.

Årets Bil-kandidat

Volkswagen ID.3 er med i konkurransen om å bli Årets Bil i Norge. Der kan du være med å påvirke hvem som vinner, ved å stemme i kåringen Folkets Favoritt.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer