Voldsomt fra Volvo

De fleste av oss ville vel vært godt fornøyd med en T5-utgave av S60 eller V70. Men det er åpenbart ikke alle som nøyer seg med 250 hestekrefter.

Voldsomt fra Volvo
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Volvo mener i hvert fall at det finnes et marked for enda råere versjoner av de to bilene, som kjennetegnes ved sitt særpregede, og etter vårt syn vellykkede, design. For nå melder Volvo at R-utgaver av de to bilene er på vei.

De to R-utgavene skal klare 0-100 på under 6 sekunder med manuell girkasse og vil ha en toppfart som er elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen.

300 hk, 400 Nm

Kraften hentes fra en velkjent Volvo-konstruksjon, rekke-femmeren. Men i motsetning til T5-versjonene, som må klare seg med 2,3 liter slagvolum, får R-utgavene 2,5-liter store motorer. Rekke-femmeren er selvsagt turboladet og er i tillegg utrustet med to ladeluftkjølere. Resultatet er 300 vasse hestekrefter og respektable 400 Nm allerede ved 2.100 omdreininger. Den rå motoren kan leveres i kombinasjon med sektrinns manuell girkasse eller fremtrinns automat.

Firehjulsdrift

De to bilene, som bærer navnene S60R og V70R blir ikke bare kraftig motorisert. For å plante kreftene i bakken er de utstyrt med Volvos nye firehjulsdrift-system, der en Haldex-kobling styres elektronisk. Vi fikk et godt inntrykk av dette systemet da vi testet det i Volvo S60 2.4 T AWD.

Avansert demper-teknologi

Voldsomt fra Volvo

Men det Volvo legger aller mest vekt på i sin pressemelding er sin såkalte Four-C-teknologi (Continously Controlled Chassi Concept). Denne teknologien er utviklet i samarbeid med de kjente støtdemperprodusentene Öhlins Racing og Monroe og skal ifølge Volvo være blant den mest avanserte demper-teknologien på markedet.

Four-C henter kontinuerlig inn informasjon om blant annet hastighet, rattposisjon og hjulbevegelser. På grunnlag av denne informasjonen oppdateres den enkelte støtdempers innstilling. Dette skal ifølge Volvo kunne skje inntil 500 ganger i sekundet. Resultatet skal være svært gode kjøreegenskaper.

Tre programmer

Fordi støtdemperne kan styres aktivt, har Volvo også lagt inn tre ulike demperoppsett - Comfort, Sport og Advanced Sport. Føreren kan ved hjelp av knapper på dashbordet velge mellom de tre oppsettene. Dermed skal S60R/V70R kunne nytes såvel i byen som på svingete landeveier.

Utvendig er de to R-utgavene relativt anonyme, men vil blant annet kunne kjennes igjen på en litt omarbeidet front, samt store og brede hjul.

Dyrt

Volvo S60R og V70R vil bli vist for offentligheten på den store bilutstillingen i Paris den 26. september og et begrenset opplag vil bli satt i produksjon tidlig neste år. Prisene er det foreløpig ikke sagt noe om. Men med tanke på at norske myndigheter vil kreve omlag 350.000 kroner, er det vel ingen fare for at verken S60R eller V70R vil komme til å toppe de norske salgsstatistikkene.

Relaterte artikler:

  • TEST: Volvo S60 T5
  • TEST: Volov V70 T5
  • TEST: Volvo S60 2.4 T AWD
  • Her finner du tidligere publiserte Volvo-nyheter
  • Lik Dinside Motor på Facebook

    Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.