Syvende generasjon er et faktum. Snart er den i en butikk nær deg.
Syvende generasjon er et faktum. Snart er den i en butikk nær deg. Vis mer

Vist: Nye VW Golf 7

Interessen er enorm når en ny Golf skal lanseres. Vi har sett bilen, og her er resultatet.

Kompaktklassen, eller C-segmentet på fagspråket, er den viktigste bilklassen for de aller fleste bilprodusentene. Det er denne bilklassen som skal sørge for en stor andel av inntjeningen deres, men konkurransen er hard. Mange nye biler i denne klassen er blitt lansert hittil i år, men nå kommer selve fasiten. Har de andre gjort jobben sin, eller vil VW Golf fortsette å være navnfar til den berømte Golf-klassen?

LES OGSÅ:

Den syvende Golf i rekken gir et svært positivt førsteinntrykk. VW har gjort de riktige grepene, uten å gå på bekostning av det som forventes av en Golf. Den nye bilen er basert på VW-gruppens nye MQB-plattform, og levner ingen tvil om at bilen er ny fra ende til annen. Men utseendet levner heller ingen tvil om at den er en Golf.

Nye Golf vil også komme i en "norgesversjon" - les om Golf Alltrack!

Vokst seg lav

Golf 7 er 5,5 cm lenger enn forgjengeren, og akselavstanden er økt med 5,9 cm. Økningen i akselavstand har først og fremst skjedd ved at fremakselen er trukket lenger frem, noe som igjen gir bedre plass innvendig i kupeen. Bak rattet er det et klart førerorientert miljø, med midtkonsollen vridd svakt inn mot føreren, og med alt plassert på typiske steder, for best mulig ergonomi. Den opplevde kvaliteten er også god, med materialer som er myke og virker høyverdige. Dessverre kan vi ikke si det samme om alle dens nye konkurrenter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bagasjerommet i Golf 7 har to nivåer hvor du må velge hvor bunnplaten skal ligge. Deretter kan du legge ned bakseteryggen i en 40/60-splitt. Den største delen har også et midtarmlene som også virker som luke for skiposen. Bagasjeromsvolumet har nå økt fra 350 liter (Golf 6) til 380 liter.

Norgesvennlig GT og "GTI-arvtager"

Se bildene fra lanseringen:

Syvende generasjon er et faktum. Snart er den i en butikk nær deg.

Mye og billig utstyr

I tråd med resten av markedet blir utstyrslisten i Golf lenger enn tidligere. Dette gjelder både sikkerhetsutstyr og komfortutstyr. Alle Golf kommer i utgangspunktet med en 5,8” skjerm som standard, dog uten navigasjon i basisversjonen, men med Bluetooth som standard i alle. Ved å legge til 3.400 kroner har du også navigasjon. Den tredje løsningen koster 16.900 kroner ekstra, og byr på en 8” skjerm, full navigasjon, og du kan vise alle typer medier på skjermen, som film eller bilder, enten fra en smarttelefon, en DVD eller fra et SD minnekort om du ønsker. DAB+ er for øvrig standard i alle versjoner.

Les også: VW rockton - tøff i trynet

Følgende sikkerhetsutstyr blir standard i Norge:

- Tretthetsvarsling
- Kollisjonsputer foran, inkl. knekollisjonspute førersiden
- Sidekollisjonsputer foran
- Hodekollisjonsputer foran og bak
- ABS, ASR, MSR, og ESP med bremseassistent.
- Pre-krasj kollisjonsbeskyttelse
- Multikollisjonsbrems
- Aktive hodestøtter foran (WOKS)
- Elektronisk parkeringsbrems med bakkestartassist
- Dekktrykkontroll
- Feiltankebeskyttelse

Flere bilder av nye Golf:

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Image converted using ifftoany
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei
Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

300.000 er nok

Totalt kommer det seks forskjellige motoralternativer i nye Golf. Importøren, Harald A. Møller AS, regner med at de fleste kommer til å velge bilen med en 105-hesters diesel. Denne kommer med en 5-trinns girkasse, men kan om ønskelig fåes i kombinasjon med 7-trinns DSG, eller med 4Motion. Bare ikke begge deler samtidig. En annen populær utgave kommer til å bli bensinutgaven på 140 hester, med sylinderkutt. Denne kommer godt under 300.000 kroner med Highline utstyrspakke, og 7-trinns DSG. For øvrig vil de aller fleste bilene bli solgt med Highline utstyrspakke. Startprisen på nye Golf blir 225.900 kroner. Da får du en 85-hesters motor 1,2 TSI med Trendline utstyrspakke. Dette er rett og slett en bil så godt som ingen kommer til å velge.

Mye nytt

Sammenlignet med den utgående generasjonen, så blir det mye nytt å få i Golf 7. Den kan om ønskelig by på Adaptive cruisecontroll med City-nødbrems, dynamisk lysassistent, filvarsler, gjenkjenning av trafikkskilt, tretthetsvarsling, automatisk parkeringsassistent, bi-xenon med LED kjørelys, og flere andre spennende løsninger. Dette er heldigvis blitt en nødvendighet for å henge med i denne klassen biler, der også konkurrentene har mye å by på. Blant annet kan Golf nå fås med et panorama soltak som er dobbetl så stort som i forgjengeren. Dette har også vippefunksjon og gardin under. En annen snedig løsning er det originalmonterte hengerfestet, som bilen kan bestilles med. Ved å dra i et håndtak kommer kroken frem, men kan vippes tilbake under bilen når det ikke er behov for det lenger.

Dette er motoralternativene:

1,2 TSI 85 hk
1,2 TSI 105 hk
1,4 TSI 122 hk
1,4 TSI 140 hk
1,6 TDI 105 hk
2,0 TDI 150 hk

Slanket 100 kg

Foruten at bilen har langt mer utstyr enn sin forgjenger, så er den samtidig lettet med ca. 100 kg. Det setter den tilbake på samme vektnivå som Golf 4. Vektreduskjonen utgjør en reduksjon på ca. 0,03 l/mil, eller 14 %, om du vil. Også denne generasjonen av Golf kommer som BlueMotion, en bil som slipper ut 99 gram CO2/mil, og bruker skarve 0,32 l/mil. Bilen er likevel ikke bestykket med noen strikkmotor, men har fått en 110-hester under panseret.

Ny VW CC

Sporty versjoner

I mai kommer Golf 7 også som GTI i to varianter, og som GTD i en versjon. Den tøffeste i slektskapet, Golf R, vil være på markedet samtidig. De mer ordinære Golf 7 kan bestilles fra nå av, og forhandlerne har de første bilene i butikken 12. November. Da finner offisiell lansering sted i Norge. 3-dørs utgaven kommer ikke til Norge. Den tas ikke inn til landet, basert på historiens lave etterspørsel. De som vil ha få dører for å få et sportslig preg har heller kjøpt Scirocco.

Hard konkurranse

Det er kommet mange nye biler i dette segmentet den senere tiden, med Ford Focus i spissen, og konkurransen kommer til å bli beinhard. En ting er koreanerne i form av Kia Ceed og Hyundai i30. Vi skal heller ikke kimse av Audi A3. De mest spennende heter likevel Toyota Auris, som er helt ny, og Mercedes A-Klasse, som er fullstendig omdefinert av Mercedes-Benz. Sist, men absolutt ikke minst, må vi også ta med sprell nye Volvo V40. Alle disse bilene skal krafse til seg så mye andeler i dette segmentet at det er vanskelig å forestille seg at alle når anslagene sine. Møller er antagelig en av de mer troverdige, når de sier de skal omsette 5.500 biler i året av den nye Golf. Om et år vet vi svaret.

De viktigste konkurrentene:

Ford Focus
Toyota Auris (ny)
Audi A3 (ny)
Volvo V40 (ny)
Mercedes-Benz A-Klasse (ny)
Kia Ceed (ny)
Hyundai i30 (ny)