Dekket som ikke kan punktere

Viser dekket uten luft

Michelin og General Motors tester dekk uten luft på vanlige personbiler. Også Goodyear er på ballen.

SE SELV: Med Michelins luftfrie dekk er ikke punktering et tema. Video: GM Vis mer

Dekket Michelin mener skal revolusjonere dekkbransjen finnes allerede for mindre arbeidsmaskiner og firhjulinger (Tweel), men har ikke vært klart for vanlige og større personbiler.

Sammen med amerikanske General Motors (GM) skal dekkprodusenten nå utvikle en versjon av dekket, som skal gå under navnet Uptis - «Unique Puncture-proof Tire System», eller «Unikt punkteringssikkert dekksystem» på norsk.

«Er dette science fiction», spør Michelin retorisk, før de umiddelbart svarer på spørsmålet selv: «Dette er Science Fact!»

På markedet om fem år?

Tidligere har Michelin lansert ideer og konsepter om 3d-printing og reparasjoner av dekk og helårsdekk. Disse har ennå ikke resultert i salgbare produkter.

Deres nye dekk skal kunne spare opp mot to millioner tonn avfall i året, sier produsenten selv i reklamevideoen.

Det vil nok også ta tid før Uptis blir tilgjengelig hos norske dekkforhandlere, men ifølge de to samarbeidspartnerne er ambisjonen å få en salgbar versjon av det punkteringsfrie dekket på markedet i 2024.

Også Goodyear har vist en prototype på et hjul som ikke trenger dekk med komprimert luft (se bildelenken lenger opp), som vil kunne brukes på flygende biler.

Flere fordeler

Ideen bak det nye dekket er som nevnt gammel - faktisk hele 14 år. Produsenten har derfor brukt lang tid til å komme dit den er nå.

Fordeler med den nye teknologien vil være at bilene unngår både flatt dekk og lavt trykk. Derfor sparer man seg for utstyr som trykksensorer, reservedekk, jekk, verktøy og så videre. Dessuten sparer det bilen for litt vekt - noe som kommer godt med på elbiler og deres rekkevidde. Ifølge Michelin vil også komfort og sikkerhet bli bedre.

Om alt dette stemmer, er det ikke mange argumenter igjen for å beholde den gamle hjul- og dekkteknologien - om ikke prisen blir helt avsindig høy da...

Testes på ordentlig

Uptis - som er utviklet på Michelins testsenter i Ladoux, Frankrike - skal produseres i samme størrelse som tradisjonelle bildekk og ha samme boltemønster som vanlige felger.

Én av fordelene med den nye teknologien er ifølge Michelin at det skal behøve en mindre mengde råvarer og at hjulet skal være enklere å gjenvinne.

Oppdatert 11.8.2019

Chevrolet Bolt med Uptis

PRØVES UT: Uptis skal testes på Opel Ampera-es tvillingmodell Chevrolet Bolt, i USA. Foto: GM
PRØVES UT: Uptis skal testes på Opel Ampera-es tvillingmodell Chevrolet Bolt, i USA. Foto: GM
PRØVES UT: Uptis skal testes på Opel Ampera-es tvillingmodell Chevrolet Bolt, i USA. Foto: GM
PRØVES UT: Uptis skal testes på Opel Ampera-es tvillingmodell Chevrolet Bolt, i USA. Foto: GM
PRØVES UT: Uptis skal testes på Opel Ampera-es tvillingmodell Chevrolet Bolt, i USA. Foto: GM
PRØVES UT: Uptis skal testes på Opel Ampera-es tvillingmodell Chevrolet Bolt, i USA. Foto: GM

Produsenten lover samtidig at komforten i dekket skal være like bra som i dagens dekk fylt med luft.

Som en del av samarbeidet vil GM utruste et antall av elbilen Chevrolet Bolt - tvilling av norske Opel Ampera-e - med Uptis-dekkene og gjøre ordentlige tester i trafikk. Dette skal skje i den amerikanske byen Detroit i Michigan.

Dette er en sak som i sin opprinnelige form ble publisert 20. juni 2019.