BILHISTORIE: Svein Holm Rusts første bil var en Toyota. Nå koser han seg mer i en unik amerikansk Duesenberg II. Foto: Lord Arnstein Landsem
BILHISTORIE: Svein Holm Rusts første bil var en Toyota. Nå koser han seg mer i en unik amerikansk Duesenberg II. Foto: Lord Arnstein Landsem Vis mer

Ukens Veteran:

Virkelig - en Duesenberg i Norge?!

Svein har fått fatt i et unikt eksemplar bilhistorie - en Duesenberg II Model J.

Duesenberg. Kanskje det mektigste navnet i hele bilhistorien. Stiftet av brødrene August og Frederick Duesenberg i Des Moines, Iowa i 1913.

De to brødrene var selvlærte genier, som satte sammen biler for hånd med en finish og tekniske prestasjoner som savnet sidestykke. Produksjonen flyttet til Auburn, Indiana i 1919, mens racing var en del av firmaet allerede fra starten.

I 1924, 1926 og 1927 vant en Duesenberg verdens mest prestisjefylte billøp: Indianapolis 500. Men bilene kunne mer enn å svinge rundt ovaler, og Jimmy Murphy vant i 1921 Frankrike Grand Prix på Le Mans-banen i en Duesenberg.

MANUELT: Ikke mye elektronikk her, nei. Foto: Lord Arnstein Landsem
MANUELT: Ikke mye elektronikk her, nei. Foto: Lord Arnstein Landsem Vis mer

Ultimate luksusbiler

Men det var som fabrikant av de ultimate luksusbilene merket virkelig ble legendarisk. I 1920 begynte produksjonen av personbiler, og deres Model A struttet med tekniske løsninger som lå langt foran omtrent alt annet på fire hjul. En SOHC (en enkelt overliggende kam) rekkeåtter med fire ventiler per sylinder og hydrauliske bremser på alle fire hjul var blant høydepunktene i den ekstremt avanserte bilen.

GOD DAG: Et imponerende frontparti, for å si det mildt. Foto: Lord Arnstein Landsem
GOD DAG: Et imponerende frontparti, for å si det mildt. Foto: Lord Arnstein Landsem Vis mer

Men de to brødrene var ikke like flinke økonomisk, og etter noen tunge år ble firmaet kjøpt opp av E. L. Cord i 1926. Cord ville ha den dyreste, flotteste og mest sofistikerte bil verden hadde sett, og Fred leverte varene (August ble skjøvet ut i kulden til andre prosjekter). På New York-utstillingen i desember 1928 viste man Model J.

Rekkeåtteren var basert på racermotorene, og hadde 265 hk, takket være doble overliggende kamaksler og fire ventiler per sylinder.

Til sammenligning kan nevnes at Ferrari ikke kom med doble overliggende kammer i gatebiler før 275GTB/4 i 1966, og fire ventiler per sylinder prøvde knapt noen seg på før på 80-tallet.

Apropos: Ferrari til 143,5 millioner kroner? Les om historiens 13 dyreste biler solgt på auksjon.

Med en toppfart på 192 km/t var den mektige Model J USAs raskeste bil. I likhet med andre luksusbiler fra øverste hylle på den tiden kom bilene med chassis og motor, men uten karosseri. Dette ble levert av ulike coachbuilders, som leverte karosserier etter hva kunden ønsket. Halvparten av karosseriene ble levert etter tegninger fra fabrikkens egen designer, Gordon Buehrig.

VAKKER: Linjemessig er det vanskelig å finne en skjønnere bil enn Duesenberg Model J. Foto: Lord Arnstein Landsem
VAKKER: Linjemessig er det vanskelig å finne en skjønnere bil enn Duesenberg Model J. Foto: Lord Arnstein Landsem Vis mer

Kompressormating

I 1932 kom en kompressormatet versjon (oftest kalt SJ), med en toppfart på 225 km/t takket være sine 320 hestekrefter. 0-100 gikk unna på 8,5 sekunder. Sinnssyke tall i 1932, som plasserte Duesenberg som det ultimate for de som hadde sinnssykt mye penger. Et chassis alene kostet 9.500 dollar, og med karosseri kunne prisen bli godt over 20.000 dollar.

I 1935 ble det bygd to eksemplarer av SSJ med 400 hk. Fra 1928 til 1937 laget man totalt 481 biler. Flertallet ble kjørt av A-kjendiser, finanseliten og adelige europeere. Greta Garbo, Howard Hughes, Clark Gable og kongene av Spania og Italia var blant dem som elsket Model J.

I 1937 gikk imidlertid Cords økonomiske imperium til bunns, og Duesenberg fulgte med i malstrømmen.

Etter krigen prøvde August Duesenberg flere ganger å tiltrekke seg investorer for å bringe merket tilbake, men klarte det ikke. I 1966 ble Duesenberg II lansert av Fritz Duesenberg (sønnen til August), med et voldsomt design av legendariske ex-Chrysler designsjef Virgil Exner. Bilen skulle være det ypperste av luksus, men det ble bare et eksemplar før det hele kollapset.

KLASSIKER: Overalt er det så mange nydelige detaljer at man blir helt overveldet. Foto: Lord Arnstein Landsem
KLASSIKER: Overalt er det så mange nydelige detaljer at man blir helt overveldet. Foto: Lord Arnstein Landsem
KLASSIKER: Overalt er det så mange nydelige detaljer at man blir helt overveldet. Foto: Lord Arnstein Landsem
KLASSIKER: Overalt er det så mange nydelige detaljer at man blir helt overveldet. Foto: Lord Arnstein Landsem
KLASSIKER: Overalt er det så mange nydelige detaljer at man blir helt overveldet. Foto: Lord Arnstein Landsem
KLASSIKER: Overalt er det så mange nydelige detaljer at man blir helt overveldet. Foto: Lord Arnstein Landsem
KLASSIKER: Overalt er det så mange nydelige detaljer at man blir helt overveldet. Foto: Lord Arnstein Landsem

Duesenberg gjenoppstår

På slutten av 70-tallet hadde det blitt inn med såkalte neo-klassikere for de aller rikeste i samfunnet, og Elite Heritage Motors Corporation fikk lov til å bruke Duesenberg-navnet til sine tro kopier av Model J.

Bilene ble kalt for Duesenberg II, og var så å si helt like en Model J fra 30-tallet. Fem ulike karosserityper ble tilbudt, og med en prislapp på over 200.000 dollar, var dette noe av det aller dyreste du kunne kjøpe på 80-tallet. Produksjonen gikk fra 1978 til 2000, og kun 50 biler ble laget.

Duesie i Norge

Det sies at det alltids finnes én i Norge, og det finnes faktisk en Duesenberg fra 20-tallet i en privat samling her. Men den legendariske Model J har ingen nordmann vært borti? Eller?

Her kommer Svein Holm Rust (60) fra Hokksund inn i bildet. Han er kjent av mange som gründer i Eiker Motorshop AS, et firma han startet i 1973, og hvor han har jobbet heltid fra 1976.

Han fikk bilinteressen inn i blodet via sin far som samlet på gamle Ford-er, og som på det meste hadde to låver fulle av biler. Da Svein fylte 18 ble det en Toyota Corolla, noe Svein ikke er så stolt av i dag.

- Det er dessverre ikke noe jeg vil ha på rullebladet, men den var nå min første bil. Etter det har det stort sett bare vært amerikansk, forteller han.

I 1979 tok han sin første USA-reise, og besøkte det enorme Harrahs Museum i Reno. Der var det en egen hall med bare Duesenberg, og Svein forelsket seg totalt i toseteren som sto der. Siden da har dette vært det grommeste han kan tenke seg.

- I 2012 var en 1930-utgave av Model J Torpedo Phaeton, den tidligere konebilen til fru Cord på auksjon, en såkalt No Reserve. Budrunden gikk langt fra så høyt som forventet, så jeg og en kamerat sikret oss den for 700.000 dollar, erindrer Svein.

- Det var moro det året vi hadde den, men det var ikke drømme-karosseriet mitt, så vi solgte den året etter på auksjon til 950.000 dollar.

ENDELIG: - Jeg kommer til å beholde denne bilen, jeg har tross alt lett etter en slik bil i ti år, sier eieren Svein Holm Rust. Foto: Lord Arnstein Landsem
ENDELIG: - Jeg kommer til å beholde denne bilen, jeg har tross alt lett etter en slik bil i ti år, sier eieren Svein Holm Rust. Foto: Lord Arnstein Landsem Vis mer

Men nå var Svein blitt ordentlig tent på Duesenberg, og ikke lenge etter fant kameraten hans en Duesenberg II i Buffalo, New York, med det riktige karosseriet. Det tok entusiasten to minutter med betenkningstid å si ja.

- Jeg kjøpte den usett, men utenom at forgasser og innsug hadde leiret seg, var den særdeles bra, forteller vår mann entusiastisk.

Bilen han kjøpte var en Model J Murphy Body Convertible Coupe fra 1987, som er laget av Elite Motors. Den er ifølge Svein kliss lik en Model J fra trettitallet, og er også laget med mange elementer som var til overs fra den opprinnelige produksjonen, som f.eks lykter, grill og dashbord.

- Det ble laget fem slike tosetere, og jeg har navn og adresse på alle de fem eierne. Totalt ble det laget rundt 50 Duesenberg II fra 1979 til 1990, sier Svein.

Han forteller at karosseriet er i glassfiber med noe stål, og at chassiset kommer fra en Ford F-150 Pickup med Ford 351-motor. Bilen kom til Norge i februar 2014, og er testkjørt litt på prøveskilt.

- Jeg har justert bremser og skiftet forgasser og innsug, og den vil bli registrert nå til våren. Denne bilen kommer jeg til å beholde - jeg har tross alt lett etter en slik i ti år. I dag har jeg ni biler her hjemme, og en Excalibur som står i Florida. Men det stopper nok ikke der. Denne lidenskapen er ikke bare å kurere, som kona for lengst har funnet ut, ler Svein Holm Rust hjertelig.

En mann som lærte å kjøre bil da han var elleve år gammel, og som i dag koser seg bak rattet på det som må være en av Norges aller vakreste biler - en Duesenberg.

Denne artikkelen sto første gang på trykk i bladet Autofil i mars 2015.