Vinter, kulde og død bil

Når 20 pottesure minusgrader slår deg i ansiktet, er det siste du trenger en bil som ikke starter. Like fullt; det er alltid da det skjer.

Det er imidlertid ikke bare Murphys lov (alt som kan gå galt, vil gå galt) som virker. Fysikkens lover har visselig også en ondskapsfull finger med i spillet. Når kvikksløvet i gradestokken kryper ned mot 20 minusgrader faller nemlig batterikapasiteten med over 60 prosent. Samtidig som bilen trenger ekstra mye strøm for å dra i gang det frosne maskineriet.

Bruker du stort sett bilen til korte turer, rekker heller ikke batteriet å lade seg opp mellom hver kaldstart. Slik tømmes batteriet sakte, men sikkert. Du bør også vite at jo mer elektronikk bilen din har, desto mer strøm forbruker den.

- Kjøp motorvarmer


- Vi lever i en kald del av verden, derfor burde alle nordmenn bruke motorvarmer, mener Nils Kolstadløkken i Norges Automobilforbund (NAF). Han mener de fleste problemene relatert til den norske vinteren kan løses med en motorvarmer:

- Du unngår ikke bare dårlig batterikapasitet, men reduserer også motorslitasjen kraftig, fortsetter Kolstadløkken.

Unngå grettent batter

Men hva med oss som ikke har tilgang til stømkilden en motorvarmer krever? Også vi kan unngå et grettent batteri ved hjelp av noen enkle forhåndsregler.

For det første er det viktig å sjekke spenningen i batteriet. Er den for lav, bør batteriet lades. Ifølge undersøkelser gjort av NAF, kjører norske billister rundt med batterier som ikke er oppladet til mer enn mellom 60 og 80 prosent av kapasiteten. Under en kaldstart trenger bilen all den strømmen den kan få, og da kan en prosent eller to gjøre utslaget på om du får start på bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Er bilen din gammel, er det også klokt å sjekke ladespenningen. For det hjelper lite om du har verdens beste batteri hvis det ikke lades tilstrekkelig.

For å gi starteren det nødvendige antall ampere, bør du også slå av all elektronikk før du vir om tenningsnøkkelen. Gjerne kjørelysene, også. Da kan strømmen brukes til det mest presserende, nemlig å få motoren i gang.

Fra tid til annen bør du også sjekke væskenivået på batteriet ditt. Ikke la deg lure av at batteriet titulerer seg som ”vedlikeholdsfritt”. Ordet betyr i beste fall et det kan gå lengre tid mellom hver gang du gir batteriet ettersyn. Hvordan du vedlikeholder et bilbatteri kan du lese her.

STARTKABLER: Et slitent eller dårlig vedlikeholdt batteri trenger ofte hjelp. Men å starte bilen din med startkabler er ikke risikofritt.
STARTKABLER: Et slitent eller dårlig vedlikeholdt batteri trenger ofte hjelp. Men å starte bilen din med startkabler er ikke risikofritt. Vis mer

Billig, men ikke best

Et godt vedlikeholdt batteri kan leve i opptil ti år. Det er imidlertid ikke noe problem å slite ut batteriet i løpet av noen måneder. Og når batteriet ligger på dødsleiet, må du ut og kjøpe nytt.

På handleturen er det viktig at du ikke blendes av prislappen. Billige batterier er ikke ensbetydende med dårlige batterier, men har ofte en kapasitet som ikke er egnet for vinterkulden:

- Jeg tviler på at de billigste batteriene ville klart en kaldstart i 20 minusgrader, sier Kolstadløkken.

Batterikapasiteten står oppgitt i Amperetimer og Kaldstartstrøm. Amperetimer forteller deg hvor lenge batteriet evner å holde seg i live med et minimum av belastning. Kaldstartstrøm indikerer leveringsevnen til batteriet uavhengig av tid. På grunn av at en kaldstart krever mye strøm på kort tid, er det kaldstartstrømmen som er viktigst. Står ikke kapasiteten oppgitt på batteriet, bør du forhøre deg om dette før du legger sedlene på disken.

Relaterte artikler

  • Batteriopplading og nødstart

  • Batterivedlikehold: Død uten spenning

  • Spenning på mørke dager

  • Forsiktig med nødstart, det kan drepe bilen!