Vinnerne og taperne

Alle de fire store japanske MC-merkene opplevde nedgang i salget i fjor. Harley-Davidson opplevde fremgang, i likhet med en rekke europeiske produsenter.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den aller største fremgangen fikk KTM, som økte salget med 180 prosent i forhold til 1999. Det skal imidlertid nevnes at den enorme fremgangen har sammenheng med det faktum at KTM kun solgte 20 sykler i Norge i 1999. Det samme gjelder Husaberg, som økte salget med 70 prosent.

Triumph øker kraftig

Derfor er det kanskje mer interessant at britiske Triumph klarte å finne 179 kjøpere i fjor og at merket dermed økte salget med 62,7 prosent. Dermed har de britiske Triumph-syklene blitt nesten like populære som italienske Ducati. Både tyske BMW, amerikanske Harley-Davidson og italienske Aprilia opplevde stor fremgang i fjor, og samtlige økte salget med mer enn 30 prosent.

Amerikanske Buell og italienske Moto Guzzi har imidlertid tapt markedsandeler og havner i den nederste delen av listen sammen med japanerne.

Vinnerne og taperne
PlassMerkeFremgang/tilbakegang
1KTM180,0 %
2Husaberg70,0 %
3Triumph62,7 %
4Husqvarna59,6 %
5BMW35,5 %
6Harley-Davidson32,5 %
7Aprilia32,1 %
8Ducati4,0 %
9Yamaha- 7,8 %
10Buell- 18,6 %
11Moto Guzzi- 25,0 %
12Honda- 27,6 %
13Suzuki- 31,5 %
14Kawasaki- 33,9 %