Det betyr at Lexus har vunnet fem av fem mulige, da merket ikke var med i undersøkelsen før i 2012.
SE OGSÅ: Autoindeksen 2014
SE OGSÅ: Autoindeksen 2015
Autoindeksen er en årlig undersøkelse som tar for seg bilen og kjøreopplevelsen, forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet, service og verksted og lojalitet til merket.
- Det er alltid hyggelig å komme på toppen, forteller en fornøyd informasjonssjef Espen Olsen i Toyota/Lexus på telefon fra Stockholm.
Indeksen som går over Norge, Sverige og Danmark dekker hele 23 merker som er representert med minst 100 svar. Her er det en 50-50 fordeling på eiere med nye og brukte biler, det vil si årgangene 2012-2015 og 2009-2011.
LES OGSÅ: Dette kjennetegner den typiske elbilisten
Bygger videre
Selv om både Lexus og Toyota gjør det stort på både salg og service, forteller Olsen at de ikke senker skuldrene selv om Lexus nå har vunnet fem år på rad.
- For et premiummerke som Lexus er det viktig at vi er på tå hev hele veien for våre kunder. For et volummerke som Toyota er det litt mer krevende å gjøre det samme, men der føler jeg vi også lykkes.
- Vi er absolutt ikke tilfreds med å bli værende der vi er nå, så her gjelder det å benytte seg av forspranget og bygge videre, forteller informasjonssjefen.
LES OGSÅ: Dette er årets bil Europa 2016
Volvo bytter plass med Toyota
Videre ser en også et skifte mellom Volvo og Toyota, hvor Toyota har inntatt fjerdeplassen, mens Volvo har falt til sjetteplass. Midt i mellom finner vi Audi, som siden 2012 har falt fra tredjeplass til femteplass.
2016 | Merke | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 |
1 | Lexus | 920 | 1 | 1 | 1 | 1 |
2 | BMW | 870 | 2 | 2 | 2 | 2 |
3 | Mercedes | 862 | 3 | 3 | 3 | 4 |
4 | Toyota | 860 | 6 | 6 | 5 | 5 |
5 | Audi | 858 | 5 | 4 | 4 | 3 |
6 | Volvo | 855 | 4 | 5 | 6 | 6 |
7 | Subaru | 842 | 8 | 8 | 8 | 7 |
8 | Skoda | 840 | 9 | 10 | 9 | 8 |
9 | Honda | 834 | 7 | 7 | 7 | 9 |
10 | Mini | 829 | 14 | 16 | ||
11 | Mazda | 828 | 10 | 15 | 15 | 10 |
12 | VW | 828 | 12 | 12 | 12 | 12 |
13 | Kia | 826 | 22 | 18 | 13 | 14 |
14 | Renault | 824 | 11 | 17 | 10 | 15 |
15 | Opel | 822 | 21 | 20 | 20 | 22 |
16 | Citroen | 819 | 16 | 11 | 16 | 19 |
17 | Peugeot | 818 | 13 | 13 | 18 | 16 |
18 | Ford | 810 | 15 | 14 | 11 | 17 |
19 | Suzuki | 808 | 17 | 22 | 23 | 23 |
20 | Mitsubishi | 805 | 18 | 21 | 14 | 11 |
21 | Nissan | 793 | 20 | 19 | 17 | 20 |
22 | Fiat | 777 | 19 | 24 | 22 | 21 |
23 | Hyundai | 776 | 23 | 23 | 21 | 18 |
24 | Alfa Romeo | - | ||||
25 | Dacia | - | ||||
26 | Seat | - | ||||
27 | Saab | - |
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.