Vilt og sært fra USA

Importøren av Buell har vært på Norgesturné og vi har så vidt kjørt en liten ettermiddagstur med noe av det råeste vi har prøvd. Buell X1 er mildt sagt spesiell og utstrålingen er macho.


Mange begynner å se etter andre ting enn overperfekte japanske sykler. Hungeren etter noe med sjarm og utstråling, gjør at merker som for eksempel Buell dukker opp i garasjer rundt omkring. Vi har prøvd X1 en hektisk ettermiddag og kan bringe noen inntrykk fra den lille turen.

Slem

X1 har en svært racingpreget konstruksjon. Akselavstanden er på kun 1.397 mm og gaffelvinkelen er så bratt som 23 grader. Dette er mer ekstreme tall enn mange rendyrkede R-sykler. Kjøreegenskapene er deretter og X1 er ikke for nybegynnere. Og entre salen på denne ville sykkelen krever erfaring og disiplin. Motoren er en Harely-Davidson Evolution motor på 1203 kubikkcentimeter. For sikkerhetsskyld er det tynt ut 101 hestekrefter og bunndraget er massivt, noe de 122 NM ved 5.500 o/min vitner om. Den korte akselavstanden gjør at forhjulet rett som det er forlater bakken et øyeblikk. Forbremsen er også av den kraftige sorten. Grepet i den gigantiske stålskiva på 340 mm er mer enn tilstrekkelig og det skyldes en kraftig seksstemplet kaliper. Dette medfører at bakhjulet vil opp! Det blir med andre ord mye etthjulskjøring med X1 Lightning.

Racing

X1 er spekket med sportslige elementer og vår testmodell hadde også ettermontert kåpe. Det burde riktignok vært speil, siden det er påbudt, men det går å kjøre uten også. Sittestillingen er fremoverbøyd og fothvilerne sitter høyt. Eksosanlegget er plassert midt under motoren og blåser eksosen rett på venstre ankel når du setter bena i bakken. Eksosanlegget har i tillegg noen morsomme krøller på vei ned i "lydemperen". Gaffelen er av merket Showa, og er en opp-ned gaffel som du også finner på Ducati 748/996, Suzuki GSX-R 750 og andre racingsykler. Girkassen er femtrinns og fremdriften skjer via et gummibelte med kevlarforsterkning.

Macho maskin

X1 er en utpreget rølpesykkel. Både utseende, motor, og kjøreegenskaper er i en klasse for seg og du vil lete forgjeves etter tilsvarende opplevelse. Motoren er rå fra første stempelslag og fra 3.000 omdreininger drar det skikkelig av gårde. Det stopper imidlertid fort, og rett før 6.000 omdreininger er moroa over, men neste gir ligger selvfølgelig klart for hugg. Svingkjøring går unna i ekspressfart og det minner sterk om kjøre R-sykkel med Harley motor - og det er akkurat det det er.