Villedende markedsføring fra Renault

DinSide Motor har testet fleksibiler for "TV2 hjelper deg" og det var Volkswagen Touran som var den ubestridte vinner. Renault mener tydeligvis at de har funnet et "smutthull" i rangeringen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
Se opp for denne annonsen. Renault Scenic vant ikke vår test av fleksibiler på TV2 Hjelper deg. Foto: Faksimile fra Aftenposten.
Se opp for denne annonsen. Renault Scenic vant ikke vår test av fleksibiler på TV2 Hjelper deg. Foto: Faksimile fra Aftenposten. Vis mer

Villedende markedsføring fra Renault

  1. Store bilde av annonsen


Det er greit å bli sitert i annonser, men dette er ikke greit når påstandene gir et uriktig bilde av hva som er hele sannheten. I annonsen i Aftenpostens morgenutgave 26. januar står det:

- Da TV2 hjelper deg skulle teste de nye fleksibilene, var det Renault Scenic som kom best ut i biler under 250.000 kroner.

For det første kom ikke Renault best ut av denne testen og vi har heller ikke operert med noen klasse som heter "under 250.000 kroner". Alle bilene i testen finnes riktignok i modeller til under 250.000 kroner unntatt Touran som på den tiden startet på drøye 253.000 kroner, men Touran er den bilen som er desidert best utstyrt. Den er blant annet det eneste bilen i test som har elektronisk stabilitetsprogram (ESP) som standardutstyr og den desidert beste bakseteløsningen.

For de som vurderer å kjøpe en slik bil privat blir denne annonsen ren løgn, men den vil gi litt mer mening for de som vurderer firmabil. Når du passerer 250.000 kroner blir bilen litt dyrere å eie i måneden i ekstra skatt.

Seksjonssjef hos Forbrukerombudet Magne Eek er enig med oss i at dette er villedende markedsføring.

- På grunnlag av informasjonen vi har så langt er dette et alvorlig og graverende tilfelle, og vi vil umiddelbart ta dette opp med Renault.

Direktør for Renault i Norge Christer Stierna sier de skal rydde opp fortest mulig og lover at annonser i fremtiden skal bli mer etterettlige.

-Vi tar dette til etterretning og vil fortest mulig forandre annonsen og sørge for at annonser i fremtiden blir riktige.

Her finner du fleksibiltesten


Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!