<strong>11 ÅRS LEVETID:</strong> Ifølge en svensk undersøkelse er det beste for miljøet å gjenvinne en bil når den er 11 år og erstatte den med en ny. Foto: Rune Korsvoll
11 ÅRS LEVETID: Ifølge en svensk undersøkelse er det beste for miljøet å gjenvinne en bil når den er 11 år og erstatte den med en ny. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Sparer 30 liv

Vil vrake 20 år gamle biler

I Sverige vurderer man å vrake alle biler over 20 år. Det vil spare 30 liv hvert år og kutte utslippene kraftig.

Publisert

Bilimportørenes landsforening (BIL) foreslår, som omtalt på Dinside tidligere denne uken, en vrakpant på 15.000 kroner for gamle biler. Forslaget kommer i kjølvannet av korona-krisen og en kraftig nedgang i bilsalget.

I Sverige vil man gå enda lenger og vil skrote alle biler over 20 år. Forslaget begrunnes med at dette både vil spare mange liv og kutte forurensningen kraftig. De gamle bilene er innblandet i mange dødsulykker og utviklingen når det gjelder kollisjonssikkerhet har gått fort de siste årene, konkluderer Trafikverket - tilsvarende Statens vegvesen i Norge.

Kan spare 30 liv

- Dersom alle biler eldre enn 20 år – det vil si 1999-modeller og eldre – vrakes og erstattes av nye biler, vil det redde 30 liv på veiene hvert år. Det sier Matteo Razzi, som er analytiker i Trafikverket. Han får støtte fra måldirektør for trafikksikkerhet i Trafikverket, Maria Krafft:

- I de dødsulykkene som skjer på veiene våre, ser vi at en stor andel av bilene har veldig lav sikkerhetsstandard sammenliknet med moderne biler. De har for eksempel ikke beltevarslere eller antisladd-system. Bare disse to innretningene redder veldig mange liv hvert år, sier Krafft til Sveriges Radio.

<strong>-	HØYERE SIKKERHET:</strong> - Moderne biler er utstyrt med blant annet beltevarslere og antisladdsystem. Bare disse to tingene bidrar til å spare mange liv hvert år, sier måldirektør for trafikksikkerhet i Trafikverket, Maria Krafft. Foto: Trafikverket
- HØYERE SIKKERHET: - Moderne biler er utstyrt med blant annet beltevarslere og antisladdsystem. Bare disse to tingene bidrar til å spare mange liv hvert år, sier måldirektør for trafikksikkerhet i Trafikverket, Maria Krafft. Foto: Trafikverket Vis mer

Ifølge henne er ikke tanken at alle som har en 15-20 år gammel bil skal kjøpe en ny umiddelbart. Målet er at de kjøper en nyere bil. Personen som eier denne bilen vil igjen bytte til en enda nyere. På denne måte ser hun for seg en kjedereaksjon, som vil fornye bilparken betydelig.

Antisladd og beltevarsler

Det finnes foreløpig ikke noe konkret forslag om hvordan en slik skrotingsordning skal kunne gjennomføres eller når den eventuelt kan tre i kraft. Ifølge Vi Bilägare skal trafikkmyndighetene og regjeringen nå sette seg ned for å diskutere om det er mulig å innføre en slik ordning.

Forslaget får uansett støtte av bilistorganisasjonen M Sverige – motstykket til Norges Automobil-Forbund her hjemme. De har lenge ønsket seg en slik ordning:

- Det er to grunner til at vi synes det er svært bra dersom vi kan skrote biler av årsmodell 2000 og eldre: Dels er nye biler mye sikrere, med antisladdsystem og bedre kollisjonssikkerhet. Nyere biler har også teknologi som vil bidra til at utslippene minker, sier Caroline Drabe, som er sjef for M Sverige, til Vi Bilägare.

<strong>SPARER MANGE LIV:</strong> Dersom alle biler eldre enn 20 år blir borte fra veien, vil 30 liv bli spart på svenske veier hvert år, mener svenske Trafikverket. Foto: Rune Korsvoll
SPARER MANGE LIV: Dersom alle biler eldre enn 20 år blir borte fra veien, vil 30 liv bli spart på svenske veier hvert år, mener svenske Trafikverket. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Et optimalt liv er 11 år

- Vårt forslag er at de bilene som forurenser aller mest skal først bort fra veien og at man får bedre betalt jo mer forurensende bil man har. Man må ikke nødvendigvis erstatte den med en helt ny bil, men en som forurenser mindre enn den man har, sier Drabe.

Den tekniske høyskolen Chalmers har i en studie i samarbeid med auksjonsfirmaet Kvdbil, konkludert med at den optimale livslengden for en bil er 11 år. Etter dette er det bedre for miljøet å gjenvinne bilen enn å la den kjøre videre på veien.

Norske myndigheter lunkne

På spørsmålet om det er aktuelt å innføre en høyere vrakpant i Norge enn dagens 3.000 kroner, sa seniorrådgiver Bjørnar Angell i kommunikasjonsenheten i Finansdepartementet følgende til Dinside i forbindelse med omtalen av BILs forslag om vrakpant på 15.000 kroner:

- Regjeringen har lansert en rekke tiltak som skal bidra til å redde norske arbeidsplasser og hindre unødvendige oppsigelser og konkurser som følge av virusutbruddet. Regjeringen vurderer situasjonen fortløpende og vil eventuelt komme tilbake med ytterligere tiltak når revidert nasjonalbudsjett legges frem 12. mai.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer