SLIK BLIR ELBILSALGET: Elbilsalget kan ta av, skal vi tro det ferske elbilbarometeret. Illustrasjon: Norsk Elbilforening/elbilbarometeret
SLIK BLIR ELBILSALGET: Elbilsalget kan ta av, skal vi tro det ferske elbilbarometeret. Illustrasjon: Norsk Elbilforening/elbilbarometeretVis mer

Elbilsalget foran eksplosjon

- Vil mer enn doble i 2018

Skal vi tro tall fra det rykende ferske elbilbarometeret 2018, er potensialet at hele 45 prosent av nybilsalget i 2018 er elbil. På én betingelse.

Etter et fantastisk bil-år i 2017 der bilsalget slo alle rekorder, ble det også solgt en rekordhøy andel elbiler. Men ifølge Elbilbarometeret, studien utført av Opinion AS for Norsk elbilforening og Nordisk Energiforskning, vil vi på ny få en sterk økning i elbilsalget også i 2018.

Ifølge beregninger fra den ferske befolkningsundersøkelsen, vil andelen elbiler mer en dobles i 2018 i forhold til rekorden fra 2017. Rapporten ble presentert 2. februar på Nordic EV Summit 2018 i Oslo.

Det forutsetter imidlertid at biler blir tilgjengelig for kundene. Som vi har konstatert, er ikke Norge åpenbart prioritet lenger, for elbilsalget øker nesten overalt i Europa. For eksempel har Volkswagen alvorlige problemer med å dekke etterspørselen etter sin elektriske e-Golf.

SPÅR VOLDSOM VEKST: 35 prosent batterielektriske biler på verdensbasis, spår sjefen for elektrifisering hos Audi, dr Stefan Niemand, som vi ser her på Nordic EV Summit i Oslo. Foto: Knut Moberg
SPÅR VOLDSOM VEKST: 35 prosent batterielektriske biler på verdensbasis, spår sjefen for elektrifisering hos Audi, dr Stefan Niemand, som vi ser her på Nordic EV Summit i Oslo. Foto: Knut Moberg Vis mer

John Lauring Pedersen er administrerende direktør i Opinion AS og presenterte hovedfunnene i rapporten. I undersøkelsen ble et stort utvalg potensielle bilkjøpere i alle de nordiske landene spurt hva slags bil de tenkte å kjøpe ved neste anskaffelse, sammen med en rekke spørsmål om begrunnelsene.

Det mest oppsiktsvekkende er at elbilandelen i bilsalget kan komme til å nå 45 prosent allerede i 2018.

I 2017 var markedsandelen for elbil i Norge 21 prosent, og nærmere 150.000 elbiler var registrert i Norge ved årsskiftet. De nye tallene er til og med høyere enn Norsk elbilforening tidligere har antatt, noe som gjør at de forsterkes i troen på at det kan være 400.000 elbiler på norske veier allerede ved utgangen av 2020.

UTFORDRINGENE: (Klikk for større). Mens lading og rekkevidde er de største barrierene i Norge, er pris det som uten sammenligning er det som bremser elbilutviklingen i de fire andre nordiske landene. Foto: Knut Moberg
UTFORDRINGENE: (Klikk for større). Mens lading og rekkevidde er de største barrierene i Norge, er pris det som uten sammenligning er det som bremser elbilutviklingen i de fire andre nordiske landene. Foto: Knut Moberg Vis mer

Det knyttes selvsagt noen forutsetninger til disse prognosene - blant annet må mulighetene for å lade elbilene utbygges kraftig underveis, og her er det slett ikke åpenbart at alle de nødvendige virkemidlene er på plass.

– Norske forbrukere er klare for elbilskiftet. Nå er det opp til politikerne og industrien å bidra med sitt, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu i en pressemelding som kommenterer undersøkelsen.

Og Bu presiserer:

- Per i dag er det lange ventelister på en rekke elbilmodeller. Etterspørselen vi vil se kommer til å være større enn hva bilprodusentene er i stand til å levere på kort sikt. Det blir en utfordring. I tillegg trenger vi en storstilt utbygging av ladestasjoner, for å dekke behovet til alle de nye elbilene, som politikerne sterkt oppfordrer folk å bytte til.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.