Vil la 15-åringer kjøre bil

Ungdommer på 15 år bør få lov til å kjøre biler som er utstyrt med fartssperre, har finske myndigheter vedtatt.

LETT PÅVIRKELIG: Unge sjåfører lar seg lett distrahere og 15-åringer bak rattet i en bil vil utgjøre en fare for andre på veien, advarer EU. Foto: Colourbox
LETT PÅVIRKELIG: Unge sjåfører lar seg lett distrahere og 15-åringer bak rattet i en bil vil utgjøre en fare for andre på veien, advarer EU. Foto: Colourbox Vis mer

Vedtaket går ut på at ungdommer kan få kjøre biler opp til 1.500 kilo i hastigheter opp til 60 km/t med et EU-førerkort som til nå har vært forbeholdt mopeder og lette firehjulinger.

Det opprinnelige forslaget til den finske riksdagen satte en hastighetsgrense på 45 km/t – den samme som for eksempel Renaults elektriske Twizy i mopedutgave har - men ble økt til 60 km/t under behandlingen i den finske riksdagen.

Det vil betyr at 15-åringer kan kjøre en SUV som VW T-Roc. Denne markedsføres på VWs hjemmesider i enkelte EU-land som en såkalt «lettvektsbil». Det finske forslaget ville også medføre at disse bilene blir kategorisert som traktorer når de er utstyr med fartssperre.

VANLIG BIL: Ifølge det finske forslaget vil VW T-Roc med fartssperre kunne være en bil som 15-åringer kan kjøre. Foto: Rune Korsvoll
VANLIG BIL: Ifølge det finske forslaget vil VW T-Roc med fartssperre kunne være en bil som 15-åringer kan kjøre. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Kraftig EU-nei

Før jul satte imidlertid EU-kommisjonen ned foten for det finske forslaget. Kommisjonen advarte finske myndigheter om at kjøring av slike biler fra 15-års alder, ikke er i tråd med EU-reglene. Samtidig påpeker kommisjonen at dette kan bli et alvorlig sikkerhetsproblem for andre trafikanter som barn, fotgjengere og syklister.

Forskning som EUs trafikksikkerhetsorgan European Transport Safety Counsil (ETSC) har gjort på unge sjåfører viser at de mangler erfaring som gjør dem i stand til å forutse og reagere på farer i trafikken. I tillegg er unge førere mer utsatt for distraksjoner som kan skape farlige situasjoner. Denne aldersgruppen er i oppstarten av sosiale aktiviteter med påvirkning av alkohol og narkotiske stoffer, de forstyrres lett av andre unge passasjerer og lar seg lett distrahere av mobilbruk, påpeker denne rapporten.

Utgjør en høy risiko

Antonio Avenoso er sjef for EUs trafikksikkerhetsorgan ETSC. Han forklarer motstanden mot det finske forslaget på følgende måte:

- Troen på at du best kan beskytte barna dine ved å sette dem bak rattet i en bil, mener vi er feil. Vi vet at unge sjåfører, spesielt gutter, representerer en høy risiko når de kjører bil. Setter du en tenåring bak rattet på en vanlig bil som kan kjøre opp til 60 km/t, utsetter du andre brukere av veien - spesielt barn - for en større risiko.

- Vi håper virkelig at den finske riksdagen vil se på konsekvensene av å la 15-åriner kjøre bil og gjøre om på vedtaket, sier Avenoso i en kommentar på ETSCs hjemmeside.

I STRID MED EU: Det finske forslaget er i strid med EU-reglene, som vi også er bundet av, sier seniorrådgiver Lars-Inge Haslie i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen
I STRID MED EU: Det finske forslaget er i strid med EU-reglene, som vi også er bundet av, sier seniorrådgiver Lars-Inge Haslie i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen Vis mer

Uaktuelt i Norge

Her hjemme har Statens vegvesen tidligere sagt nei til en forespørsel fra Renault Norge om å tillate 16-åringer med moped-lappen å kjøre den elektriske firehjulingen Twizy med fartssperre på 45 km/t. Heller ikke det finske forslaget faller i god jord.

- For det første er det finske forslaget om å la 15-åringer kjøre bil i strid med EU-reglene som også vi er bundet av. EU-kommisjonen har da også reagert på den finske ordningen, sier seniorrådgiver Lars-Inge Haslie i Statens vegvesen til Dinside.

Han påpeker at vi i Norge tidligere har tatt stilling til forslag om å sette ned alderen for å kjøre bil, men konkludert med at det er gode argumenter for å beholde 18-årsgrensen, som også de fleste andre land har.

- Med den gode utviklingen vi har hatt når det gjelder risiko i trafikken i vårt land, spesielt nedgangen i ulykker for yngre førere, er vi svært tilbakeholdne med å foreta eksperimenter som kan forstyrre det hittil vellykkete arbeidet med 0-visjonen, sier Haslie.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!