<strong>TAPER TID:</strong> En av fire bosatt i distriktene mener de taper en time dersom de skal ta kollektiv til hverdagsreisen istedenfor bil. Foto: NTB Shutterstock
TAPER TID: En av fire bosatt i distriktene mener de taper en time dersom de skal ta kollektiv til hverdagsreisen istedenfor bil. Foto: NTB Shutterstock Vis mer

Kollektiv vs. bil

Vil kjøre kollektivt, men taper for mye tid

En av tre benytter seg av kollektivt i de større byene, men en undersøkelse viser at bilen sparer folk i distriktene for mye tid.

Publisert

NAFs Trafikantbarometer 2019 viser at en av fire i distriktene ville brukt en time lenger på hverdagsreisen til jobb, skole eller studier dersom de kun reiste kollektivt.

Undersøkelsen viser hvor viktig bilen fortsatt er i hverdagen til mange.

- Urealistisk å skulle bytte ut bilen

Den ferske undersøkelsen viser også at selv om folk er avhengig av bil i hverdagen, ønsker hele 60 prosent å reise mer kollektivt, dersom kollektivtilbudet blir bedre.

- Dette viser at når det er et godt nok kollektivtilbud så tar folk det i bruk. Samtidig ser vi hvor viktig bilen fortsatt er i hverdagen til mange, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF, i en pressemelding.

Hun mener derfor det er svært mange steder det er helt urealistisk å skulle bytte ut bilen.

- En av tre i storbyene klarer seg uten bil til og fra jobb. Det er ikke mulig hvis du bor utenfor byområdene, sier Ryste.

Hun mener det i større grad må bli folks reisebehov som styrer politikernes prioriteringer innenfor samferdsel.

- Folk er positive til å reise mer kollektivt, men det må passe inn i hverdagen, sier hun.

Å legge til en ekstra time på hverdagsreisen mener Ryste vil utgjøre en stor negativ påvirkning på folks hverdagsreiser.

Flere villige til å reise kollektivt enn tidligere

Målingene som er gjort de siste seks årene, viser at folk er blitt mer villige til å reise mer med kollektivt i dag, enn det de var i 2013, dersom kollektivtilbudet hadde blitt bedre.

I 2013 svarte 49 prosent at de kunne tenke seg å reise mer kollektivt om tilbudet ble bedre, kontra 60 prosent som mente det samme i 2019.

I 2013 var det 34 prosent som svarte på NAFs Trafikantbarometer at de ikke kunne tenke seg å reise mer med kollektivt, selv om tilbudet ble bedre. I undersøkelsen for 2019 har denne andelen sunket til 24 prosent.

Handlingsplan for bedre kollektivtilbud

I dag er målet i Regjeringens inneværende Nasjonale transportplan (2018-2029) at all økning i persontransporten i de store byene skal tas med kollektiv, sykkel og gange. Den samme målsetningen har flere byer og tettsteder rundt om i landet også hatt i sine planer.

Gjennom handlingsplanen ønsker regjeringen også å samle og styrke innsatsen for økt tilgjengelighet til bygninger, utemiljø, produkter og andre viktige samfunnsområder.

Ifølge regjeringen.no er ansvaret for kollektivtransporten delt mellom stat, fylkeskommune og kommune: Det er dermed mye opp til hver kommune hvilket tilbud de har til sine innbyggere.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer