Miljø-uvennlige og farlige?

Vil forby store SUV-er i sentrum

Store SUV-er er blitt et hatobjekt i Tyskland. Tidligere i høst ble flere SUV-er knust på åpen gate. Nå tar flere til orde for å forby store SUV-er i byene.

STORE: De store SUV-ene kan være en fare for myke trafikanter i bysentra. I Berlin ble fire fotgjengere nylig påkjørt og drept av en slik stor SUV. Foto: Porsche
STORE: De store SUV-ene kan være en fare for myke trafikanter i bysentra. I Berlin ble fire fotgjengere nylig påkjørt og drept av en slik stor SUV. Foto: Porsche Vis mer

SUV-salget øker kraftig i hele Europa, noe som har fått miljøaktivister til å se rødt. Store SUV-er har betydelig høyere utslipp av CO2 enn vanlige familiebiler.

I forkant av den store bilutstillingen i Frankfurt i september, knuste miljøaktivister 40 luksusbiler hos en forhandler i utkanten av byen og forlangte utstillingen stengt. Mange av disse var SUV-er. Bilutstillingen, som for øvrig hadde et stort fokus på elektriske biler og miljø, åpnet med ekstra politi på plass.

Kollega og Stern-journalist Frank Janssen, forteller at det nå er blitt en belastning å kjøre en stor SUV i gatene i de største byene i Tyskland.

- Det er mange som har fått et hat-forhold til disse bilene. Det føles slett ikke bra dersom jeg er nødt til å kjøre en slik bil gjennom sentrum av Berlin om dagen, sier Janssen.

Drepte fire

Det er ikke bare snakk om den ekstra miljøbelastningen. Etter en alvorlig ulykke i Berlin i september, der en Porsche Macan kjørte opp på fortauet i høy hastighet og drepte fire personer som sto og ventet på grønt lys ved et fotgjengerfelt, har også grupper som jobber for bedre trafikksikkerhet kommet på banen. De krever at myndighetene må vurdere å forby store SUV-er i bysentra.

Det pågår en politietterforskning for å få klarhet i årsaken til ulykken, men i tysk media spekuleres det i at føreren fikk et epilepsi-anfall.

Selv om kjøretøyet det her er snakk om kan ha vært ute av kontroll, er det flere som nå reiser spørsmålet rundt sikkerheten og det kraftig økende antallet store SUV-er på veiene.

En av disse er sjefen for EUs trafikksikkerhetsorgan ETSC (European Transport Safety Council), Antonio Avenoso.

Forbud i bysentra

- Fotgjengere og syklister representerer nå en høyere andel av de drepte på veiene våre. Dette skyldes blant annet at sikkerhetssatsingen på nye biler stort sett har dreid seg om å beskyttet føreren og passasjerene. Vi ser nå på hvordan vi skal gjøre trafikken for myke trafikanter sikrere i byene. Da kan det være en god idé at biler som får kjøre her har en minimum standard av sikkerhetsteknologi, slik som automatisk nødbrems som kan kjenne igjen fotgjengere og syklister, sier Avenoso.

Han peker på at det allerede i dag er restriksjoner for spesielle kjøretøyer, blant annet de som forurenser mye, i bysentra. Hvorfor ikke gjøre det samme for kjøretøyer som representerer en ekstra fare for de myke trafikantene, spør han.

GOD IDÉ: – Det er en god idé at alle store SUV-er som skal kjøre i bysentra må ha automatisk nødbrems som kjenner igjen fotgjengere og syklister, mener sjefen for EUs trafikksikkerhetsorgan ESTC. Foto: EuroNcap
GOD IDÉ: – Det er en god idé at alle store SUV-er som skal kjøre i bysentra må ha automatisk nødbrems som kjenner igjen fotgjengere og syklister, mener sjefen for EUs trafikksikkerhetsorgan ESTC. Foto: EuroNcap Vis mer

Dårlig fotgjenger-beskyttelse

Inntil nylig har SUV-er over 2500 kilo vært fritatt for kravet om fotgjengerbeskyttelsen som gjelder for vanlige personbiler. Dette unntaket gjelder ikke lenger, men nettopp Porsche Macan fra 2014 kan ha sluppet unna disse kravene.

I en test utført av EuroNcap i 2014, fikk bilen bare 60 prosent score når det gjelder beskyttelse av fotgjengere. I kommentaren heter det at «forkanten av panseret fikk ingen poeng i det hele tatt, siden det gir svært dårlig beskyttelse for fotgjengere». Bilen hadde heller ikke standard varslingssystem for mulige kollisjoner.

Trygg Trafikk: - Farten viktig

I Norge følger Trygg Trafikk med på denne debatten.

FARTEN VIKTIG: Trygg Trafikk i Norge følger debatten. Senior kommunikasjonsrådgiver Christoffer Solstad Steen mener at det aller viktigste er at farten i byene holdes så lav som mulig. Foto: Trygg Trafikk
FARTEN VIKTIG: Trygg Trafikk i Norge følger debatten. Senior kommunikasjonsrådgiver Christoffer Solstad Steen mener at det aller viktigste er at farten i byene holdes så lav som mulig. Foto: Trygg Trafikk Vis mer

I en kommentar til Dinside, sier senior kommunikasjonsrådgiver Christoffer Solstad Steen at å holde farten lav er en av de viktigste tiltakene for å unngå slike alvorlige ulykker i byene:

- I møte mellom store kjøretøy og myke trafikanter vil det alltid bli den myke som ender opp som taperen. Den største risikofaktoren her er farten. Derfor er det viktig at farten holdes lavt nok i bystrøk hvor det er gående og syklende - uavhengig av størrelsen på kjøretøyet. Alternativ kan man også innføre bilfrie soner for å skjerme de mykeste trafikantene, sier Steen.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!