ENERGISTASJONER: Slik ser Circle K for seg at fremtidens stasjoner vil se ut. Foto: Illustrasjonsfoto/Circle K
ENERGISTASJONER: Slik ser Circle K for seg at fremtidens stasjoner vil se ut. Foto: Illustrasjonsfoto/Circle KVis mer

Stor el-satsing fra Circle K:

Vil firedoble elbil-ladere innen 2020

De første kommer allerede i høst.

Circle K er i gang med en stor satsing på lading av elbiler. Til nå har selskapet vært en av de største leverandørene av fossilt drivstoff i Europa med nesten 3.000 stasjoner. Nå tar de også et enormt steg inn på lademarkedet for elbiler også.

Offensiv utbygging

Circle K samarbeider fra før med Grønn Kontakt og Tesla, i tillegg til å ha sine egne ladestasjoner. Nå skal de også samarbeide med det tyske selskapet Ionity, som eies av de store tyske bilprodusentene, pluss Ford.

- Årsaken til at vi velger å samarbeide med så mange aktører er for å få størst mulig dekning. I tillegg gjør utbyggingen at det trengs mye kapital og en stor arbeidsstyrke for å få dette til innenfor tidsrammen, sier Håkon Stiksrud, ansvarlig for Emobility i Circle K Europe.

Selskapet har en utbyggingsplan de vil gjennomføre innen første halvdel av 2020. Denne skal doble antall ladestasjoner, det skal bygges ut fire ganger så mange ladere og ladestasjonen skal få ti ganger større kapasitet.

- Vi vil gjøre det enkelt å være elbilist, og vi ser det enorme behovet for ladestasjoner i åra framover. Dette behovet vil vi være med og dekke, og derfor oppretter vi flere både store og små ladestasjoner i åra som kommer, forteller Stiksrud.

Kommer snart

De første nye ladestasjonene skal komme allerede i høst, og skal ha en kapasitet på mellom 50 og 150 kW.

Ionity: Skal opprette 18 ladelokasjoner i Norge innen 2020, hver av disse skal ha seks til 12 ladere som kan lade med en maksimal hastighet på 350 kilowatt, men kan også benyttes av biler med lavere ladekapasitet. Fem slike ladestasjoner skal være ferdig i løpet av høsten.

Tesla: Har ladere på seks Circle K lokasjoner, totalt 62 ladere. En ladestasjon til til skal være ferdig før jul.

Circle K: Selskapet bygger ladere 16 lokasjoner denne høsten. mellom 20 og 30 skal være på plass innen første halvår av 2020 er passert.

Hvor kommer de?

At antallet ladestasjoner og ladere blir flere er trolig godt nytt for alle landets elbileiere, men hvor de skal befinne seg er også viktig. Her har Circle K to fokus. Det ene er «korridor-nettverket», det andre er på region-/lokaltrafikken.

Når det gjelder korridor-trafikken, så er dette transportstrekninger som har mye trafikk, det være seg til friluftsdestinasjoner, eller mellom store byer.

Den første strekning som skal dekkes er mellom Stavanger og Oslo, samme strekning som en gang i tiden ble opprettet og døpt til «hydrogenveien». Her skal det finnes store stasjoner med mulighet for lading med Circle K, Ionity, Tesla og Grønn Kontakt. En av disse finnes allerede ved Lillesand, og flere som den skal bygges ut forløpende, ifølge norgessjef i Circle K, Christoffer Sundby.

Når selskapet snakker om regions- og lokaltrafikken, mener de store trafikk-knutepunkt, og lading nær hjemmet eller endedestinasjon.

Utrullingsplan for ladere på Circle K høsten 2018:

IONITY

  • Circle K Kjerlingland: 8
  • Circle K Gol: 6
  • Circle K Ringdalskogen: 8
  • Circle K Sira: 6
  • Circle Dal: 8
  • Circle K Dombås: 6

Circle K-ladere med utvidet kapasitet fra 50 til 150 kW

  • Circle K Økern: 6
  • Circle K Fjellhamar: 4

I tillegg vil man erstatte eksisterende Circle K ladere på 14 stasjoner med nye ladere for å forbedre oppetid og gjøre det enklere for kunden.

Hva med prisen?

Foreløpig er ikke prisen klar på ladepunktene, men Sundby sier at de har en rettesnor.

Ionity på sin side har sagt at lading skal koste 80 kroner flatt per lading, mens Grønn Kontakt har de typiske kroner 2,50 per minutt. Tesla har egne priser, avhengig av årsmodell på bil. De eldste kan lade gratis, mens de nyere må betale noe.

- Vi ser at taket er nådd når det gjelder hva forbruker er villige til å betale. Det vil si at prisen vil ligge rundt en tredjedel av prisen for fossilt drivstoff, sier Sundby.

Circle K er også underveis med utviklingen av en egen betalingsapp som skal fungere på både egne og Ionity sine ladere. Denne er fortsatt under utvikling, men vil etter planen også rulles ut i løpet av høsten.