Kjøreregler

Vil endre reglene i lyskryss

FrP vil ha «amerikanske tilstander» i lyskrysset, men ikke alle er like begeistret for forslaget.

STOPP: Hvorfor kan du ikke svinge til høyre, når bilene som kommer imot likevel har rødt lys? Foto: Shutterstock
STOPP: Hvorfor kan du ikke svinge til høyre, når bilene som kommer imot likevel har rødt lys? Foto: Shutterstock Vis mer
Publisert

– Jeg har selv kjørt bil i USA, og det fungerer fint - spesielt siden de har mange lyskryss og få rundkjøringer.

Det sier Gisle Meininger Saudland til Dinside. Han er stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet (FrP) i Vest-Agder.

For et par uker siden stilte han dette spørsmålet til samferdselsminister Knut Arild Hareide: Kan ikke vi teste ut en ordning med å kjøre til høyre i lyskryss, selv om det lyser rødt, her i Norge også?

– De som er mest positive, er de som har bodd i USA og som har sett hvordan det fungerer i praksis. De som er negative, er de som ikke har bil, sier Meininger Saudland.

– Mange fordeler

I USA er det vanlig å kjøre til høyre på rødt signal dersom det ikke kommer bil fra venstre. Det har blitt så innarbeidet over mange år at bilister som ikke kjører, blir tutet på - akkurat som nordmenn som ikke følger med når det blir grønt lys.

Frp-politikeren mener derfor det kunne blitt innført en prøveordning i Norge for å høste erfaringer og se hvordan det blir mottatt.

SYKKEL-NYHET: Deler av sykkelstamveien, eller «sykkelmotorveien» som den gjerne kalles, har åpnet mellom Stavanger og Sandnes. Se vår dom i videoen! Video: Eilin Lindvoll. Klipp: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer

Dette er fordelene Meininger Saudland ser ved å tillate høyrekjøring:

  • Sparer tid med bedre trafikkflyt
  • Hindrer tomgangskjøring, som er bra for miljøet
  • Mer effektiv trafikkavvikling der det ikke er hensiktsmessig å bygge rundkjøring
  • Færre stressede trafikanter er bra for trafikksikkerheten
VIL HA GRØNT PÅ RØDT: Stortingspolitiker Gisle Meininger Saudland for Frp vil ha en prøveordning for å kunne svinge til høyre i lyskryss, tross rødt lys. Foto: Lise Åserud / NTB
VIL HA GRØNT PÅ RØDT: Stortingspolitiker Gisle Meininger Saudland for Frp vil ha en prøveordning for å kunne svinge til høyre i lyskryss, tross rødt lys. Foto: Lise Åserud / NTB Vis mer

Blankt NEI!

Knut Arild Hareide avviser imidlertid ideen - også forslaget om å teste ut «høyrekjøring».

– Det er meget godt dokumentert at en slik trafikkregel øker antall drepte og hardt skadde fotgjengere og syklister, forklarer samferdselsministeren overfor Dinside.

– UAKTUELT: Knut Arild Hareide viser til trafikksikkerheten når han ikke vil gi grønt lys for Frps forslag om å teste ut fri høyresving på rødt lys. Foto: Øystein B. Fossum
– UAKTUELT: Knut Arild Hareide viser til trafikksikkerheten når han ikke vil gi grønt lys for Frps forslag om å teste ut fri høyresving på rødt lys. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Han erkjenner at ordningen i sin tid ble introdusert i USA for å redusere tomgangskjøring og drivstofforbruk under oljekrisa på 70-tallet, men understreker at den i dag er sterkt omdiskutert - også i USA.

– I Europa har aldri forslag om kjøring til høyre på rødt lys vunnet fram – nettopp av trafikksikkerhetshensyn. Jeg frykter også at en endring av regelverket vil kunne redusere respekten for rødt lys også i andre situasjoner, fastslår samferdselsministeren.

NAF: Flest argumenter mot

Dessverre for Meininger Saudland og andre som ønsker en prøveordning velkommen, er heller ikke medlemsorganisasjonen for bilistene, NAF, særlig positive til ideen.

– Vi ser flere utfordringer med innføring av en slik regel, spesielt for myke trafikanter, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal til Dinside - og underbygger med det Hareides argumentasjon.

– De fleste av dødsulykkene der syklister blir drept av tunge kjøretøyer skjer i kryss i bymessige strøk. Fra før vet vi at mange av disse ulykkene skjer idet lastebiler svinger til høyre. Faren for påkjørsel vil øke om det innføres at vi kan svinge til høyre på rødt lys, forklarer Sødal.

– Bedre med rundkjøringer

Kommunikasjonsrådgiveren sier han forstår intensjonen bak forslaget - nemlig at det er mer miljøvennlig ved at biler ikke trenger å stå så lenge på tomgang i påvente av grønt lys.

Sødal mener imidlertid det er to ting til som taler imot forslaget.

  • I kryss med et kjørefelt inn, må biler som skal rett frem eller til venstre vente på grønt lys, og de som skal til høyre må derfor også vente på tur.
  • I kryss med to kjørefelt inn vil en annen bil stå ved siden av på rødt lys og dermed ta all sikt til venstre. Da må vi ut i krysset med nesten halve bilen for å kunne se, og da kommer vi ut i kryssende kjørefelt for å se om det er klart - som i sin tur skaper farlige situasjoner. I tillegg er det ofte et sykkelfelt som du først må krysse for å få sikt foran bilen, og det skaper enda farligere situasjoner.
BYGG RUNDKJØRINGER: Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF tror heller ikke det er lurt å teste ut fri høyresving på rødt lyssignal. Foto: NAF
BYGG RUNDKJØRINGER: Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF tror heller ikke det er lurt å teste ut fri høyresving på rødt lyssignal. Foto: NAF Vis mer

– I tillegg er det godt innarbeidet at vi må vente på grønt lys før vi skal kjøre - å endre til at vi kan svinge til høyre på rødt lys vil lage forvirring og lettere kaotiske tilstander i kryssene, forklarer Sødal.

– Vi mener det beste for trafikksikkerheten er å lage rundkjøringer. Det gir både økt trafikksikkerhet og mer effektiv trafikkavvikling.

Frp: – Typisk

Gisle Meininger Saudland mener de som er negative ikke burde bruke så mye tid på å forby og begrense det de ikke bryr seg om selv.

– Om dette har positive sider, hvorfor ikke prøve, spør han?

– Hvordan opplever du at de andre partiene ser på innspillet?

– Det er kun FrP som er opptatt av forenklinger for bilistene, så det har ikke blitt diskutert mye hos de andre partiene ennå. Og samferdselsministeren sa nei, selv til et begrenset prøveprosjekt.

– Hvorfor er ikke dette med høyrekjøring på rødt lys allerede innfør i Norge eller andre europeiske land?

– Det kan vi spørre oss om. I FrP er vi vant til at vi foreslår ting først, og så kommer de andre partiene etter. Helt fram til FrP kom i regjering har Norge vært annerledeslandet når det kommer til bil og samferdsel, sier Meininger Saudland.

Årets Bil

Samme hva du skulle mene om denne saken, kan du som leser få lov til å bidra i Dinside og Dagbladets kåring av Årets Bil i Norge. Stem på opptil tre kandidater du mener fortjener utmerkelsen «Folkets favoritt» i boksen under.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer