Vi kjørte nye Audi e-tron gjennom 10 land på 24 timer:

Vi vant elbil-race!

Er det mulig å kjøre 10 land på 24 timer med en elbil? Vi testet - og vant!

DREAMTEAM: Laget fra Norge bestod av Bjørn Gravdal fra Auto Motor og Sport Norge (t.v.), Benny Christensen fra Broom, vår mann Rune Nesheim fra DinSide/Autofil/Dagbladet og PR-sjef Morten Moum hos den norske Audi-importøren. Foto: Audi
DREAMTEAM: Laget fra Norge bestod av Bjørn Gravdal fra Auto Motor og Sport Norge (t.v.), Benny Christensen fra Broom, vår mann Rune Nesheim fra DinSide/Autofil/Dagbladet og PR-sjef Morten Moum hos den norske Audi-importøren. Foto: AudiVis mer

Vår mann, Rune Nesheim, har akkurat trillet i mål sammen med to andre biljournalister fra Norge.

De tre har kjørt en Audi e-tron fra Amsterdam i Nederland og fram til Slovenia. Alt i løpet av 24 timer.

På turen har de vært innom 10 ulike land. Laget som greide turen på beste tid og lavest forbruk vant. Og det ble oss!

ELBIL-RACE: Toget med e-Tron-biler kjørte gjennom store deler av Europa. Foto: Audi
ELBIL-RACE: Toget med e-Tron-biler kjørte gjennom store deler av Europa. Foto: Audi Vis mer

Etter starten i Nederland var det å kjøre gjennom Belgia, Luxemburg, Tyskland, Frankrike, Sveits, Liechtenstein, Italia og Østerrike - før ferden til slutt endte i Lake Bled ved alpene i Slovenia. Totalt nesten 165 mil.

- Vi konkurrerte med fem andre lag: Sverige, England, Nederland og Tyskland i hver vår e-Tron. Vi vant med over en halvtime - og samtidig har vi brukt minst strøm, sier vår mann Rune Nesheim på telefon fra Slovenia.

10 LAND PÅ 24 TIMER: Her er ruta som ble kjørt.
10 LAND PÅ 24 TIMER: Her er ruta som ble kjørt. Vis mer

- Vant dere på grunn av mer elbil-erfaring?

- Det er nok mulig. Det var noen som testet ut toppfarten. Det er dumt med en elbil...

- Men noen må også ha vært dårligere sjåfører. De kjørte saktere og brukte faktisk mer strøm, sier Rune.

21:45!

FULL TANK: Det ble noen ladestopp underveis. Heldigvis gikk dette ganske fort unna. Foto: Rune Nesheim.
FULL TANK: Det ble noen ladestopp underveis. Heldigvis gikk dette ganske fort unna. Foto: Rune Nesheim. Vis mer

- Hva er tallenes tale?

- Sluttforbruket endte på 22,9 kWh pr. 100 kilometer. Vi hadde en gjennomsnittfart på 80 km/ og tilbakela totalt 1743 ,5 kilometer. Det norske laget klokket inn på 21 timer og 45 minutter i ren kjøretid. Så kom ladepausene i tillegg. Dermed endte turen på totalt 26 timer.

- Hva skjedde underveis?

- Vi kjørte i ett. Bortsett fra sju ladestopp som tok 30-40 minutter hver seg.

- Først trodde vi at vi hadde rotet oss bort. Vi kjørte noen kilometer feil, og vi var blant annet sist etter første etappe.

SPENNING: Ladestopp på natta, hvor Audien tok i mot opp til 150 kWh helt fra start og opp til 80 prosent. Foto: Rune Nesheim
SPENNING: Ladestopp på natta, hvor Audien tok i mot opp til 150 kWh helt fra start og opp til 80 prosent. Foto: Rune Nesheim Vis mer

- Trøtt nå, eller?

- Nei, egentlig ikke. Er vel litt full av adrenalin, hehe!

- Jeg hadde faktisk ikke trodd at vi skulle knuse de andre. For vi kjørte relativt fort. Selv om det er uvant å ligge 10 km/t under fartsgrensa på motorveien...

Ladehastighet viktig

- Så hva er konklusjonen etter å ha vært på langtur med elbil?

- Alt gikk strøkent og det er ingenting å være engstelig for. Så ser vi at spesielt tyskere ser litt annerledes på dette med elbilbruk. De er ikke så opptatt av rekkevidde. De kjører fort, de bruker mye strøm – og må lade fort. Derfor er ladehastighet nøkkelen.

- Hva er premien, da?

- Ingenting. Bare heder og ære. Men det er en spesiell glede å slå en annen elbilnasjon som Nederland.