Test: Bentley Continental GT First Edition

Vi må spise både hatten og ordene våre

Continental reddet sannsynligvis Bentley fra kollaps, og skapte én av de mest vellykkede luksus-GT-biler i moderne tid. Klarer nye GT å leve opp til suksessen?

ENESTÅENDE: Nye Continental GT har tatt et kvantesprang, både hva gjelder design og kjøreopplevelse. Foto: Jamieson Pothecary
ENESTÅENDE: Nye Continental GT har tatt et kvantesprang, både hva gjelder design og kjøreopplevelse. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Du kjenner nok til følelsen. Du har vært på en lang reise, og sannsynligvis flydd over flere tidssoner. Etter flere timer klemt i midtsetet på økonomi-klasse, er beina dine helt numne.

Målet på 10.000 skritt om dagen nådde du ved flybyttet, med gatene ved hver sin ende av flyplassen. At det kun var ståplass på flytoget var en ting, men de 20 centimeterne med snø og slaps som lå på bakken, tappet det siste lille du hadde igjen av krefter. Så, endelig hjemme, sparker du av deg skoene og faller ned i favorittsetet ditt.

Da kommer lyden: «Aaaahhhhhhh ...»

Det er akkurat slik det er å sette seg inn i nye Bentley Continental GT for første gang - rett og slett bare ufattelig digg!

VELKOMMEN INN: Å sette seg inn i nye Bentley Continental GT er spesielt, hver gang. Foto: Jamieson Pothecary
VELKOMMEN INN: Å sette seg inn i nye Bentley Continental GT er spesielt, hver gang. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Design

Nå må vi bare komme med en liten innrømmelse. Vi har ikke vært helt snille i våre omtaler av Bentleys designretning de siste årene. Vi biter oss fortsatt i tunga og endrer samtaleemne når navnet «Bentayga» blir nevnt.

Nye Continental GT får oss til å spise både ordene og hatten vår. Bentley har klart kunststykket å skape noe som er barskt, bøllete, oppsiktsvekkende og elegant. Alt på en gang.

HEFTIGE HOFTER: Design-språket til Bentley Continental GT legger ikke skjul på hva slags krefter som skjuler seg under panseret. En seks liters W12 twin-turbo-motor med 630 hestekrefter! Foto: Jamieson Pothecary.
HEFTIGE HOFTER: Design-språket til Bentley Continental GT legger ikke skjul på hva slags krefter som skjuler seg under panseret. En seks liters W12 twin-turbo-motor med 630 hestekrefter! Foto: Jamieson Pothecary. Vis mer

Testbilen vår er en en såkalt «First Edition»-utgave. Et begrenset antall skal lages for å feire den nye Continental GT og GTC (kabriolet-versjonen). Enkelt forklart betyr det at disse bilene får logoer på inn- og utsiden av bilen, og det alle meste av eksklusivt ekstrautstyr du kan tenke deg er med - unntatt kjøkkenvasken.

BEGRENSET ANTALL: Ser du dette på utsiden av en Bentley Continental, er det en «First Edition»-utgave. Synes du det er vanskelig å bestemme seg for ekstrautstyr? Kjøp denne, for den har alt! Foto: Jamieson Pothecary
BEGRENSET ANTALL: Ser du dette på utsiden av en Bentley Continental, er det en «First Edition»-utgave. Synes du det er vanskelig å bestemme seg for ekstrautstyr? Kjøp denne, for den har alt! Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Dobbeltlyktene foran er nå bredere plassert og riktig proporsjonert. Continental gir ikke lenger inntrykket av at designeren har forvekslet tegningene med det som skulle bli bakenden av bilen.

Innmaten i lyktene har fått full overhaling, med diamant-lignende utfresing. Lyktene, i kombinasjon med en utvidet forkrommet grill, kan gi litt bling-anfall hos noen. Vi synes det er helt innafor.

Bakfra gjenspeiler de ovale baklyktene eksospottene i samme form. Spoileren er skjult og reiser seg automatisk i henhold til kjøremodus og stil. Selvsagt er vi litt barnslige og overstyrer den manuelt, bare for å vise den frem hele tiden ...

I sin helhet er designen måpende. Alt fra de fem panserlinjene, med buksebrett i midten, som fremhever panserets form. Utformingen av hjulbuene fortsetter langs dørkarmene og forsvinner før bilens muskuløse hofter over bakhjulene med 22 tommers felger tar over.

VINGE: Vingen reiser seg automatisk, avhengig av kjørestil eller kjøreprogram. Foto: Jamieson Pothecary
VINGE: Vingen reiser seg automatisk, avhengig av kjørestil eller kjøreprogram. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Til smådetaljer som kromlisten, med 12-tallet som hinter om W12-motoren under panseret. Forrige Continental hadde et karosseri med litt mye Volkswagen-preg og klarte ikke helt å nå opp til øverste klasse.

Denne mener vi kan være verdens vakreste coupé på markedet i dag.

IKKE V, MEN W: W-formasjon sparer plass i motorrommet. Dermed kan den monteres lengre bak i bilen, noe som gir bedre balanse. Foto: Jamieson Pothecary
IKKE V, MEN W: W-formasjon sparer plass i motorrommet. Dermed kan den monteres lengre bak i bilen, noe som gir bedre balanse. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Mer sportslig

Continental GT har vokst med 135 mm. Til tross for dette har den slanket av vekk 80 kilo vekt. Likevel er den fortsatt en tungvekter, med totalvekt på over 2,2 tonn.

KARSLIGE: Under panseret øser det på med krefter. 6 liters W12 twin turbo-motor, med 626 hestekrefter og 900 newtonmeter. Foto: Jamieson Pothecary
KARSLIGE: Under panseret øser det på med krefter. 6 liters W12 twin turbo-motor, med 626 hestekrefter og 900 newtonmeter. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Det er ikke lett å balansere en seks liters W12-motor med twin-turbo. Det er nettopp derfor Bentley har valgt en W-formasjon istedenfor en V-formet motor. Formasjonen tar mindre plass enn en klassisk V12-er, som for eksempel den Rolls-Royce Phantom bruker. Dermed kan motoren plasseres lengre bak i bilen. Bentley har oppnådd en vektfordeling på 55 prosent foran og 45 prosent bak.

Men før du roper «understyring», må du få med at Continental GT har permanent firehjulstrekk. Kreftene fordeles 40/60, men sender opp mot 100 prosent bakover, så ofte som mulig, for å opprettholde sportslige kjøreegenskaper - og for å spare drivstoff. Ikke at du kommer til å legge merke til det. For denne leverer en helt eksepsjonell kjøreopplevelse.

VAKKERT Interiøret er direkte vakkert. Bentley har løftet nivået flere hakk i forhold til forrige generasjons Continental GT. Her er det på høyde me de beste! Foto: Jamieson Pothecary
VAKKERT Interiøret er direkte vakkert. Bentley har løftet nivået flere hakk i forhold til forrige generasjons Continental GT. Her er det på høyde me de beste! Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Små-irritasjon

Overraskende nok er det under rolig kjøring, eller «wafting» (engelsk utrykk for hvordan overklassen kjører rolig i sine dyre biler), som Bentley tidligere var mest kjent for, at vi er minst imponert. Her ligger komfort et hakk under Rolls-Royce Wraith eller Ghost. Understellet er mindre raffinert og gjør en god - men ikke helt overlegen - jobb med å stryke ut underlagets ujevnheter. Et flyvende teppe er den altså ikke.

TRANGT: Baksetene er ikke optimale for voksne. Continental GT er på kanten en 2+2 bil. Foto: Jamieson Pothecary
TRANGT: Baksetene er ikke optimale for voksne. Continental GT er på kanten en 2+2 bil. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Fra innsiden kan den heller ikke skryte av å være bibliotek-stille. For en bil i denne klassen er den faktisk hakket under det vi forventer. Motoren vil vi gjerne høre, men vindstøy? Nei takk.

For denne er tiltenkt lange og raske bilturer nedover kontinentet, hvor timene på Autobahn føles som minutter, og du ankommer vingården i Italia mer opplagt enn da du dro. Er det ren komfort og stillhet du er ute etter, leverer en Rolls-Royce bedre.

Vi har forresten kjørt verdens raskeste Mercedes: Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door coupé

Sylinderkutt gnager også litt. Du hører lyden når den kobler inn og ut, og kjenner det litt på responsen under kjøring i lav hastighet. Ingen «dealbreaker» altså. Men litt som når du merker at en du snakker med har litt mat mellom tennene. Har du først sett det, er det gjort ...

Monster på veien

Vi mater på med mer krefter. De små irritasjonene vi opplevde da vi puslet rundt byen blir fort glemt. For denne bilen leverer en helt sinnssyk kjøreopplevelse. For å unngå at en åttetrinns-girkasse blir liggende strødd på veien bak oss, har Bentley temmet litt av kreftene i starten. Så banker hele 635 hestekrefter og 900 Nm inn allerede ved 1.350 omdreininger, og sender bilen som en katapult opp til 100 km/t på 3,7 sekunder - helt opp til 333 km/t, der det er lov.

Og ikke tro at vekten begrenser denne til rette strekninger og lyskryss-dueller. Dempere og stabiliseringsstag er elektronisk overvåket og justeres konstant for å unngå krenging i svingene. Continental GT er et monster i svingene, som samtidig lytter til eieren. Styre-responsen er ikke helt banebil-kvikk, men den er balansert og med nok feedback til at du får full kontroll over hvor grensene for veigrep går.

Under innbremsing, selv på vei inn i en sving, er bakdekkene med 22/315/30-dimensjoner limt til asfalten. Hekken forblir helt stabil. Følelsen av at vekten kommer slengende etter og setter bilen i ubalanse, kommer aldri.

Likevel følte vi aldri at bilen tok overhånd og at vi hadde gått tom for talent. Tvert imot. Den ertet oss nesten. «Kom igjen, er det alt du har - gønn på

Det blir helt stille inni bilen. Hvem hadde trodd at en Bentley ville gi oss svetteringer under armene. Vi blir rett og slett satt ut.

HEFTIG HEKK: Legg merke til eksospottene, som er formet likt baklyktene. Det er denne detaljestyringen fra Bentley som gjør Continental GT så spesiell. Foto: Jamieson Pothecary
HEFTIG HEKK: Legg merke til eksospottene, som er formet likt baklyktene. Det er denne detaljestyringen fra Bentley som gjør Continental GT så spesiell. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Vakkert

De sier at det ikke er utseende, men det som er på innsiden som teller. Her har Bentley fulgt opp til de grader.

To treverks-typer (Grand Black over Dark Fiddleback Eucalyptus), delt med en kromstripe, strekker seg nesten sømløst fra dørene, langs dashbordet og skaper harmonisk romfølelse. Bentley har tydeligvis lagt ekstremt mye tid i smådetaljene. Luftdysene matcher linjen på kromlisten. «Diamond knurling» (diamant-formet utfresing) på knapper og luftdyser. Seter som har fått likt diamant-mønster sydd inn, med «First Edition»- og Bentley-logo.

Til og med skinnet er fra kyr fra Nord-Europa, der det er færre insekter og færre skader - dermed bedre kvalitet, ifølge Bentley.

Partytrikset er et James Bond-lignende, roterende infotainment-display, med tre fronter å velge mellom. LCD-skjerm, panel med tre analoge instrumenter med temperatur, tid og stoppeklokke eller helt blank.

Setene er utrolig behagelige å sitte i. Vi opplever litt det samme som vi opplevde med Rolls-Royce: At de er såpass bra formet og gjennomtenkt for kroppens ergonomi, at du nærmest ikke trenger å justere dem for å finne den perfekte sittestillingen.

Testresultat

Bentley Continental GT First Edition

Terningkast 5
«Muskuløs og elegant. Et elegant alternativ til Porsche Panamera»

Herlig W12-motor, barsk og elegant design, sportslig GT og cruiser imponerer under press.

Litt støyete, samt et par smådetaljer som ikke står i stil med resten av bilen.

Irritasjonsmomenter

Litt småplukk er det nok. «Airbag» er stanset ut i skinnet midt på rattet, og står ikke helt i stil med resten. Vi som er over 190 centimeter høye, kan oppleve ikke helt å få stilt setet lavt nok for optimal sittestilling. Og vi finner ikke noe sted til dekselet til skiluka når den ikke er i bruk. En forstyrrende eksteriørdetalj er den litt for synlige parkeringssensoren som ser ut som en vorte på hjulbuen foran.

Bentley har nok hatt et mål om å gi kundene noe som gjør enhver biltur til en anledning. Interiøret er en estetisk godtebutikk som bør oppleves.

Som å komme hjem

Bentley Continental GT har på én dag rett og slett bare «blown our minds». Vi forventet en Volkswagen-preget luksusbil, som ikke helt fortjente prislappen. Det vi fikk var en luksus GT-cruiser i ypperste klasse, som - ja, er ekstremt dyr, men er verdt hvert eneste krone.

Hadde vi eid denne bilen, ville vi ikke gått inn i huset vårt etter en lang reise. Vi ville satt oss rett i bilen og sannsynligvis kjørt tilbake.

Nei, vent. Vi ville ikke tatt fly i utgangspunktet. Pokker heller. Vi melder oss inn i «flight shame»-gruppen, og kjører heller bil fra nå av. For vi har funnet det perfekte erstatning: En Bentley Continental GT!

«Aaaahhhhhhh ...»

Bentlet Continental GT

Modell:Continental GT
Motor:W12 twin- -turbo
Girkasse:8 trinns automat
Drivhjul:Firehjulstrekk
Slagvolum:5.950ccm
Effekt:626 hk
Dreiemoment:900 Nm ved 1.350 o/min
0-100 km/t:3,7 sek
Toppfart:333 km/t
Forbruk - blandet:1,36 l/mil
CO2-utslipp:308 g/km
Mål (l/b/h):485cm/196cm/140cm
Akselavstand:285
Egenvekt:2.244kg
Bagasjerom:n/a
Tilhengervekt:n/a
Pris fra:2.900.000,- (ca)
Pris testbil:3.825.362,-