Trafikkbøter i verden:

Vi har verdens suverent høyeste fartsbøter

Statistikk viser at det er 6,4 ganger dyrere å bryte fartsgrensene i Norge, enn i Danmark.

NORGE ER DYREST: Det koster mye mer å bli tatt i fartskontroll i Norge, enn i noe annet OECD-land i verden. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
NORGE ER DYREST: Det koster mye mer å bli tatt i fartskontroll i Norge, enn i noe annet OECD-land i verden. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Vis mer

Kjører du 21 km/t over fartsgrensa og blir tatt, koster det i Norge 1732 kroner mer enn på Island, 3836 kroner mer enn i Sverige, 5282 kroner mer enn i Finland og 5403 kroner mer enn i Danmark.

Det viser statistikk Verve Research har hentet inn på oppdrag for britiske Go Compare, som driver med sammenligning av forsikringer.

Se lista med topp ti og de viktigste sammenlignings-landene lenger ned i saken.

Ekstreme forskjeller

Norge er i særklasse det dyreste OECD-landet, i verden, å bli tatt i farts-kontroll. I 70-sona eller på raskere veier koster det her 6.400 kroner å bli fersket, med 21 til 25 km/t for mye på speedometeret (det blir vesentlig dyrere når farta blir enda høyere).

Disse satsene ble strammet inn fra og med 1. februar 2018. Men selv med de gamle satsene (6.250 kr) ville Norge ha ligget langt foran land nummer to på OECD-lista, Island (4.668 kr). Estland, som er land nummer tre, ligger langt bak Island igjen, med en fartsbot på tilsvarende 3.901 norske kroner for tilsvarende fartssynd.

Fartsbot

# Land Forelegg
1.Norge£584
2.Island£426
3.Estland£356
4.Storbritannia£338
5.Australia*£322
6.Sverige£234
7.Sveits£206
8.Israel£160
9.Nederland£158
10.Canada*£156
14.Finland£102
15.USA*£94
16.Danmark£91
23.Tyskland£62
31.Polen£21

Tabellforklaring: Dette er foreleggene som gis til trafikanter i de forskjellige OECD-landene, som blir tatt i 21 km/t for mye på motorvei. *=Tallene for Australia, Canada og USA er et gjennomsnitt av hva det koster i de forskjellige statene. I Usa er Nevada dyrest ($1.000), mens Alabama og Oklahoma er rimeligst($20). I Australia og Canada er forskjellene på langt nær like store som i USA.

Alt er relativt - men ...

Som når det kommer til de norske drivstoffprisene, kommer ofte argumentet om relativ inntekt og at nordmenn tross alt tjener bedre enn folk i mange andre land - stort sett, gjennomsnitlig. Her har imidlertid analyseselskapet også sett nærmere på den relative prisen på foreleggene i OECD-landene.

Og fortsatt ender Norge i toppen, men delt på inntekt må vi se oss «slått» av estlenderne, som i gjennomsnitt må bruke 31,75 prosent av månedslønnen sin på å betale en fartsbot - eller nærmere sju hele arbeidsdager.

Nordmenn slipper unna med knappe tre arbeidsdager, for å betale en slik bot - tilsvarende 14,11 prosent av en norsk gjennomsnitt-slønn.

Forelegg vs månedslønn

# Land Forelegg/mnd.lønn Arb.dager
1.Estland31,75 %6,89
2.Norge14,11 %3,06
3.Storbritannia11,53 %2,5
4.Ungarn10,49 %2,28
5.Island9,91 %2,15
6.Sverige8,23 %1,78
7.Italia6,94 %1,51
Hellas6,92 %1,51
9.Slovakia6,36 %1,38
10.Australia6,20 %1,36
21.Finland3,33 %0,72
25.Danmark2,77 %0,60
26.USA2,40 %0,53
31.Luxembourg0,92%0,20

PS: Tallene er hentet inn fra 31 av 36 OECD-medlemsland - hvor Verve Research har tatt utgangspunkt i de lavest fartsbøtene, hvor sjåføren har kjørt minimum 21 km/t for raskt på motorvei i de gitte landene. Du kan se hele undersøkelsen her.